صدای کولر و داکت اسپلیت و رفع مشکل صدای تهویه

چند علت اصلی صدای کولر گازی و داکت اسپیلت و رفع مشکل صدای تهویه

تهویه مطبوع آرام و بی صدا واقعا نعمت است و از عوامل آسایش در خانه و محل کار است.

یکی از شایعترین مشکلات انواع دستگاه های تهویه مانند داکت اسپلیت ، کولر گازی و فن کویل که روزانه در صد زیادی از استفاده کنندگان با آن مواجه می شوند و برای رفع آن با ما تماس می گیرند ، وجود صدای کولر گازی یا داکت اسپلیت به صورت ناهنجار و آزاردهنده می باشد که این صدای ناهنجار ممکن است از یونیت داخلی(پانل) کولر گازی یا داکت باشد, و یا از یونیت خارجی کولر گازی یا سیستم تهویه.

در اینجا چند علت اصلی صدای زیاد کولر گازی و صدای زیاد داکت اسپیلت و راه حل حذف یا کاهش این صدای مزاحم را ذکر میکنیم : 

رفع صدای کولر گازی

محصولات کنترل پایا برای رفع مشکل صدای داکت اسپلیت ( دستگاه تهویه آپارتمانی )

دلایل صدای کولر گازی :

کولرهای گازی اسپلیت ( داکت اسپیلت ها) از دو قسمت تشکیل شده اند و پنل داخلی در داخل ساختمان و پنل خارجی در فضای بیرون از منزل در فضای آزاد نصب می شود. گاهی وجود برخی از عوامل خارجی و یا معیوب بودن قطعات کولر گازی باعث می شود که این دستگاه صدایی بیشتر از صدای نرمال خود داشته باشد که باعث اذیت و آزار افراد خانواده و یا حتی همسایه ها شود در این مقاله چند دلیل اصلی صدای کولر گازی را بررسی می کنیم

۱ – وجود جسم خارجی در کندانسور

اگر کولرگازی شما در حالت طبیعی کار می کند اما ناگهان صدایی از آن می شنوید احتمال دارد که یک جسم خارجی در داخل آن افتاده باشد به علت اینکه پنل خارجی کولر گازی در فضای بیرون از ساختمان قرار دارد می تواند محلی برای لانه کردن جانوران موذی یا پرندگان باشد.

در چنین حالتی سریعا دستگاه را خاموش کنید و برق آن را قطع کنید سپس توسط یک چراغ قوه داخل دستگاه را دقیق نگاه کنید. اگر جسم خارجی یا حیوانی بود آن را خارج کنید.

۲ – شکستن تیغه های فن

در برخی از موارد گیر کردن جسمی به تیغه های فن باعث شکسته شدن و تاب برداشتن تیفه های فن می شود. پره های فن را با دقت نگاه کنید اگر انحنایی در آن وجود دارد آن را به حالت اول برگردانید.

اگر نتوانستید این کار را انجام دهدید با فدک تهویه مرکز تخصصی تعمیر کولر گازی تماس بگیرید تا به یاری شما بشتابند.

۳ – تراز نبودن دستگاه

پنل خارجی کولر گازی و پنل داخلی کولر گازی از نظر تراز بودن دارای اهمیت زیادی می باشد . در صورتی که هنگام نصب کولر گازی به تراز نبودن آنها دقت داده نشده باشد این تراز نبودن به مرور زمان باعث می شود که دستگاه به صدا درآید .

در چنین حالتی باید از یک نصاب کولر گازی بخواهید تا برای تراز کردن دستگاه شما در محل حاضر شود تا به رفع مشکل بپردازد.

۴ – قاب جلوی کولر گازی

یکی دیگر از دلایل صدای کولر گازی می تواند به علت درست نبستن درب جلوی پنل کولر گازی باشد که هنگام کار کردن کولر گازی باعث ایجاد صدای تق تق از دستگاه می شود . در چنین حالتی به آرامی قاب جلوی پنل را ببندید.

۵ – لق شدن پایه های کندانسور یا موتور فن

ممکن است مهره ها یا پایه های پنل خارجی کولر گازی شل شده اند و هنگام کار کردن دستگاه صدا می دهند. در چنین حالتی نیاز به آچار کشی دستگاه می باشد.

۶ – عدم روغن کاری دستگاه

وقتی موتور فن به درستی روغن کاری نشده باشد ویا دچار مشکل شده باشد می تواند منجر به سر و صدای کولر گازی شود. در چنین حالتی دستگاه را خاموش کنید تا از خسارات بیشتر به دستگاه جلوگیری شود.

برای این کار با یک تعمیرکار کولرگازی تماس بگیرید تا با تعمیر کولر گازی به رفع صدای کولر گازی شما بپردازد.

 

صدای کولر گازی

صدای کولر گازی

چرا پنل داخلی کولر گازی صدا می دهد؟

  • عدم تعبیه پنل در هنگام نصب در محل مناسب خود یعنی به روی سینی دیواری
  • خراب بودن بوشن که باعث ایجاد صدای ناهنجار می شود.
  • تاب داشتن شفت موتور پروانه داخلی
  • محکم نبستن پیج های قاب پنل در هنگام تعمیرات
  • معیوب بودن موتور بلوور
  • کثیف بودن بلوور که خود باعث می شود بلوور از حالات بالانس خود خارج شود و صدای ناهنجاری بدهد.
  • شکستگی در پایه ها و پره های بلوور Blower
  • تعبیه نامناسب بلوور بعد از سرویس یا تعمیر کولر گازی

علت صدای داکت اسپیلت

امروزه یکی از مهمترین سیستم های تهویه مطبوع که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است داکت اسپیلت ها می باشد . داکت اسپیلت ها دارای فواید زیادی می باشند اما یکی از شایع ترین مشکلات داکت اسپیلت ها که مشتریان زیادی از آن گله دارند صدای داکت اسپیلت ها می باشد که این صدای ناهنجار علت های گوناگونی دارد. که اصلی ترین آنها عبارتند از

شکستن و تاب داشتن پره های بلوور

بهم خوردن ریگلاژ بلوور

کثیف بودن فیلترها و کندانسور کولر گازی

تاب داشتن شفت

شل بودن مهره ها و پیچ های پنل

صدای دستگاه داکت اسپلیت یکی از شکایات مصرف کنندگان قدیمی این نوع دستگاه ها است، که این مشکل به علت اجرای ناصحیح کانال و استفاده از کانال گالوانیزه برای دستگاه داکت اسپلیت است که این امر سبب می شود ساکنین از صدای دستگاه شکایت داشته باشند ، یکی از راه های به حداقل رساندن صدای دستگاه استفاده از کانال فلکسیبل به جای سایر کانال هاست با توجه به مقطع گرد و عایق بودن کانال فلکسیبل و با توجه به ساختار انعطاف پذیر بودن این نوع کانال باعث می شود که صدای دمیدن باد به کمترین میزان برسد.

با استفاده از کانال برگشت برای دستگاه نیز می توان صدای دستگاه را کم نمود. همزمان استفاده از عایق صوتی در  دریچه بازدید ، ممکن است صدای داکت اسپلیت را تا حدی کاهش دهد.

اگر موتور فن دستگاه تهویه داکت شما صدا میدهد و داکت اسپلیت شما هیچیک از مشکلات مکانیکی فوق را ندارد یا آنکه رفع مشکل به روش های مکانیکی بسیار سخت و پر هزینه است، میتوانید با استفاده از سیستم کنترل کارآمد " دیجیکنترل " دور موتورفن را  کاهش دهید تا موتور آرام تر کند.

دیجیکنترل : سیستم کنترل و کاهش دور موتورفن

نویسنده: ویرایش: کنترل پایا
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.