تولید آب شرب با آب شیرین کن خورشیدی

یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷

آب شیرین کن خورشیدی ، فناوری مفید برای سرزمین ایران 

درست است که تخصص ما لوازم برقی و سیستمهای کنترل دیجیتال است . اما علاقه ما به دانشهای تجربی مانند فیزیک  و ایده ها و مهارتهای مهندسی از یک طرف و علاقه ما به حفظ محیط زیست و رفع مشکل همنوعان و هموطنان از طرف دیگر ، ما را بر آن داشت تا در زمینه تهیه آب مناسب برای شرب ، شستشو، آبیاری گیاهان و مصارف دیگر ، تحقیقاتی داشته باشیم و با درج مقاله در سایت، قدمی در راه فرهنگ سازی و گسترش استفاده از انرژی های پاک در سلولهای خورشیدی و آب شیرین کن های خورشیدی داشته باشیم.   

آب ، مایعی مهم و حیاتی برای انسان و جانداران است. دراین میان ، آب آشامیدنی برای ادامه حیات انسان بسیار مهم است. بنابراین، تبدیل آب‌ شور دریا به آب قابل شرب برای ما انسانها بسیار مهم است. در این مقاله، تاحدودی با این سیستم‌ها آشنا خواهید شد.

سیستم‌های آب‌شیرین‌کن را از نظر عملکرد میتوانیم به دو دسته تقسیم کنیم:

1- طبیعی یا تبخیری

2- مصنوعی یا اسمز معکوس

در روش اول، فقط از انرژی گرمای خورشید برای شیرین‌سازی آب استفاده می‌شود

در روش دوم، از الکتریسیته به عنوان انرژی کمکی استفاده می‌شود.

در این صفحه آب ‌شیرین‌کن‌ مستقیم خورشیدی را شما معرفی کنیم.

سیستم تقطیر آب چگونه کار می‌کند؟

این روند فقط توسط انرژی خورشید صورت می‌گیرد. به روند تولید ابر و باران در طبیعت فکر کنید! خورشید آب را گرم، و بخار کرده و در حین بخار سازی، نمک‌، آلودگی و دیگر مواد اضافه از ملکول‌های آب جدا می‌شوند. با فشار و دمای مناسب، ملکول‌های آب مجدداً تشکیل می شوند و به روی زمین فرود می‌آیند. مهم نیست شما در کجا دنیا زندگی می‌کنید، در صورت تمیز بودن هوا، اگر قبل از سقوط قطرات باران آن‌ها را جمع‌آوری کنید، برای آشامیدن مناسب می‌باشند.

روش تقطیر خورشیدی روش بسیار ساده و کم هزینه‌ای است و برای تأمین آب مناطقی با جمعیت بسیار کم، مناسب می‌باشد. این آب شیرین‌کن‌ها از قواعد اصلی تبخیر و تقطیر آب استفاده می‌کنند. آب شور و غیر قابل آشامیدن وارد تشتک دستگاه می‌شود و سپس توسط تابش نور خورشید گرم و تبخیر می‌شود. همانطور که قبلا نیز عنوان شد، مواد اضافه و حتی برخی از میکروب‌ها حین تبخیر از ملکول‌های آب جدا شده و در تشتک باقی می‌مانند. به عبارت دیگر، ملکول‌های آب عاری از آلودگی به صورت بخار، رو به بالا حرکت می‌کنند. از آنجا که این سیستم توسط شیشه، پلاستیک یا غیره بسته شده است، بخار آب راهی به بیرون از سیستم ندارد و روی سطح سرپوش تقطیر می‌شود. سرپوش مذکور شیب‌دار است و با شیب خود، قطرات آب حاصل از تقطیر را به سمت خروجی سیستم هدایت می‌کند.

برای جذب حداکثر انرژی خورشید و کاهش اتلاف حرارتی در آب شیرین‌کن‌های خورشیدی باید نکات زیر را مد نظر داشت:

  • سرپوش پلاستیکی یا شیشه‌ای آب‌شیرین‌کن باید نور خورشید را به خوبی عبور دهد.
  • از تشکیل بلورهای نمک در دستگاه باید جلوگیری شود.
  • فاصله بین آب‌های تشتک و سرپورش آب‌شیرین‌کن باید به حداقل برسد.
  • تشتک آب شور باید تیره‌رنگ باشد تا انرژی خورشید را بهتر جذب کند.
  • آب‌شیرین‌کن نباید با فضای خارج ارتباط داشته باشد و محیط آن باید کاملا بسته باشد.
  • این روش بسیار ساده و کم هزینه است ولی باید بدانید که با این روشها آب مقطر تولید می کنید که از نظر درصد املاح در حد بسیار پایینی است و با آب شرب اندکی تفاوت دارد.
نظرات کاربران

زهرا در چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷ :   ارسال پاسخ
مطلب کاربردی خوبیه . یعنی با آب شیرین کن خورشیدی میشه مردم خوزستان آب بهداشتی و سالم داشته باشن.

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.