فرهنگ ارتباطات تلفنی و اینترنتی

یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

چند پیشنهاد درباره نحوه استفاده از تلفن همراه ( مبایل ) و راه های ارتباطی نوین ( شبکه های اجتماعی و پیام رسان )

در ارتباطات تلفنی و اینترنتی چگونه باشیم؟

وقتی برای اولین بار با کسی تماس می گیریم، خودمان را معرفی کنیم و بپرسیم که امکان مکالمه هست؟

وقتی با کسی تماس می گیریم و جواب نمی دهد، به او پیام بدهیم، خودمان را معرفی کنیم و بطور مختصر مطلبمان را بنویسیم.

به دلایل مختلف امکان دارد شماره تماس ما در گوشی دیگران پاک شود، اگر زنگ زدیم و طرف مقابل ما را نشناخت، نگوییم: بی معرفت! دیگه ما رو فراموش کردی! و ... . به جای این حرف ها عذر طرف مقابل را بپذیریم و حرفمان را بزنیم . بعید نیست فردا شماره های گوشی خودمان پاک شود.

عمر شوخی هایی مثل «اگه گفتی من کی هستم؟!»، به سرآمده، مردم اعصاب و حوصله این چیستان ها را ندارند. سلام و علیک کنیم و خودمان را معرفی کنیم. خلاص!

ما از وضعیت کاری، روحی و موقعیت طرف مقابل خبر نداریم، وقتی تماس می گیریم بعد از معرفی خودمان بپرسیم « الان امکان صحبت کردن را دارید یا نه؟» اگر گفت نه!.. درک کنیم و در یک موقعیت مناسب تماس بگیریم.

اگر رانندگی می کنیم به تلفن پاسخ ندهیم. اگر متوجه شدیم کسی که آنطرف خط ماست رانندگی می کند یا عذرخواهی کرده و قطع کنیم یا مکالمه را بسیار کوتاه کنیم.

اینکه شماره تلگرام کسی را داریم دلیل نمی شود هر پستی را که می پسندیم برایش ارسال کنیم. برای آشنایان نیز تنها مطالبی که میدانیم درست و مفیدند بفرستیم. در ارسال اخبار بد، تلخ و گزنده به شدت صرفه جویی کنیم. دلیلی ندارد حال دیگران را بد کنیم. در ارسال صبح بخیرهای تکراری با عکس دسته گل و فنجان چای هم صرفه جویی کنیم. چندان جذابیتی ندارد.

اگر کسی در تلگرام آنلاین است یا در اینستاگرام پُست می گذارد دلیل نمی شود که اگر آن لحظه تماس می گیریم وظیفه دارد پاسخ ما را بدهد و اگر پاسخ ندهد به معنی بی توجهی یا بی مهری او نیست، شاید مشغول پاسخ دادن به دیگری است یا در موقعیت مناسبی یا حال مناسبی نیست. همدیگر را درک کنیم.

شب، زمان استراحت اکثر مردم است. تماس های «کاری» را در طول روز بگیریم. چند ساعت به خودمان و دیگران استراحت بدهیم.

در اماکن عمومی مانند تاکسی، اتوبوس و مترو تلفنی حرف نزنیم، اگر ضرورتی بود مختصر و مفید با صدای آرام صحبت کنیم. در بانک، مسجد، کلاس درس و جلسات رسمی بهتر است گوشی مبایل را خاموش کنیم یا در حالت پرواز و سکوت قرار دهیم. 

در یک کلام: " رعایت حقوق دیگران و ادب و احترام در همه ارتباطات ضروری است. "

درباره فرهنگ استفاده از گوشی تلفن و مبایل شاید زیاد شنیده باشیم. اما مهم عمل به انهاست. توجه به این نکات و رعایت اداب و حقوق شهروندی نشان ادب و فرهیختگی ماست.

ویرایش : فروشگاه اینترنتی کنترل پایا

شما هم اگر تجربه ، نظر و پیشنهاد مفیدی دارید لطفا در بخش نظرات بنویسید.

در اینترنت وقت تلف نکنیم .

با اینترنت خرید کنیم یا دانشی کسب کنیم.

با خرید اینترنتی و دورکاری، با شیوع بیماریهای مسری مقابله کنیم و به کاهش الودگی هوا کمک کنیم.

 

فرهنگ چیست؟

فَرهَنگ یک مفهوم گسترده‌ شامل باورها، ارزش‌ها، و رفتارها است که مطابق ارزش‌های اجتماعی و هنجار‌های موجود در جوامع بشری مطرح شده است. فرهنگ همچنین شامل مجموعه‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، آداب و رسوم اجتماعی ، و عادت‌های افراد در یک گروه و یا در یک جامعه می‌شود. ادوارد بارنت تایلور (۱۹۱۷–۱۸۳۲) فرهنگ را، مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرامی‌گیرد، تعریف می‌کند.[۲][۳] هر منطقه از هر کشوری می‌تواند فرهنگ متفاوتی با دیگر مناطق آن کشور داشته باشد.[۴] فرهنگ از راه آموزش، به نسل بعدی منتقل می‌شود؛ در حالی که ژنتیک به وسیله‌ی وراثت منتقل می‌شود. همچنین فرهنگ راهکارهای شایع موجه در یک جامعه است برای رفع هرگونه نیاز واقعی یا غیر واقعی.

فرهنگ، راه مشترک زندگی، اندیشه و کنش انسان در یک جامعه یا گروه است. فرهنگ، دربرگیرنده‌ی این چیزهاست:

  • سازگاری کلی با نیازهای غریزی و فطری و اقتصادی یا محیط جغرافیایی پیرامون؛
  • سازمان مشترکی که برای فرونشاندن نیازهای اجتماعی و سیاسی که از محیط پیرامون برخاسته‌اند، پیدا شده‌است؛
  • مجموعهٔ مشترکی از اندیشه‌ها و دستاوردها.

فرهنگ، شامل هنر، ادبیات، علم، آفرینش‌ها، فلسفه و دین است. هنجار فرهنگی رفتار قابل قبول یک جامعه را تعیین می‌کند؛ و به عنوان راهنمای نحوه رفتار، پوشش لباس، زبان، و حرکت در یک موقعیت خاص و همچنین انتظارات در یک گروه اجتماعی عمل می‌کند. «تک‌فرهنگ‌گرایی» (Monoculturalism) در یک گروه اجتماعی می‌تواند ریسک‌هایی داشته باشد، درست همان‌طور که یک گونه حیوانی واحد می‌تواند در مقابل تغییرات محیطی از بین برود.[۶] فرهنگ ایرانی بودن زیباست.

به نقل از ویکی پدیا با اندکی ویرایش

 

کنترل پایا : فروشگاه اینترنتی لوازم برقی و دیجیتال

نویسنده: ویرایش : کنترل پایا
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.