راههای جلوگیری از اتلاف انرژی

بهینه‌سازی مصرف انرژی، از موضوعات بسیار مهم در کشورها است. انرژی سهم زیادی از هزینه هر خانواده را به خود اختصاص میدهد. برای آنکه اتلاف انرژی را کم کنیم، 

انرژی به چند صورت در ساختمانها مصرف میشود. عمده انرژی مصرفی بوسیله برق، و گاز شهری وارد ساختمانها میشود . انرژی زیادی صرف سرمایش ، گرمایش و تهویه میشود و مقداری از انرژی الکتریکی صرف روشنایی میشود و مقداری در لوازم برقی متنوع مصرف میشود.

کاهش اتلاف انرژی حرارتی:

  • ایزولاسیون: عایق کردن دیوارها و گرفتن درزها و استفاده از شیشه دوجداره
  • کنترل دما با ترموستات و تجهیزات کنترل 
  • استفاده از تجهیزات سرمایش و گرمایش و تهویه مناسب
  • معماری مناسب اقلیم 

کاهش مصرف برق برای روشنایی:

  • استفاده از لامپهای بسیار کم مصرف ال ای دی LED مرغوب و مناسب
  • معماری مناسب برای حداکثر استفاده از نور طبیعی
  • تجهیزات خودکار کنترل روشنایی مانند فتوسل، تایمر، سنسور حرکت و دیمر

کاهش مصرف برق در لوازم برقی:

  • استفاده از لوازم برقی مرغوب و استاندارد با برچسب انرژی مناسب
  • وسیله های برقی که برای مدتی استفاده ای ندارند، از برق بکشیم
  • از استابیلایزر یا محافظ استفاده کنیم. 

 

مهندسی ساختمان یکی از عوامل تاثیرگذار در مصرف انرژی است و وسایل گرمایشی و سرمایشی در ساختمان‌ها هم که عامل مصرف یا تامین‌کننده انرژی هستند، در این میان بسیار مهم تلقی می‌شوند.
به چند راهکار ساده کاملا قابل اجرا برای بهینه کردن مصرف انرژی در یک ساختمان توجه فرمایید:


اتاق‌هایی که کاربرد همانند دارند را کنار هم قرار دهید و اتاق‌هایی را که کاربرد خاص دارند از بقیه اتاق‌ها جدا کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا فقط اتاق‌هایی را گرم کنید که در آنها زندگی می‌کنید، مثلا نباید از فضایی که بین اتاق‌های خواب قرار گرفته به عنوان انباری استفاده کرد چون در این صورت مجبور خواهید بود، این انباری را نیز مانند اتاق‌های خواب گرم کنید و این یعنی مصرف سوخت بیشتر، هزینه‌های بالاتر و آلودگی بیشتر محیط زیست.

اگر با بازسازی توانستید مصرف انرژی را در قسمتی از ساختمان بهینه کنید، این قسمت را بوسبله در یا پرده از قسمت‌های قدیمی ساختمان جدا کنید. در این کار باید کمی سلیقه به خرج داد تا زیبایی ساختمان حفظ شود.

استفاده از ترموستات

درست نیست وسایل گرمایشی خانه را در تمام ساعات شبانه روز روشن بگذارید تا کار کنند. از طرفی شب‌ها هم نمی‌توانید چند مرتبه از خواب بیدار شوید تا وسایل گرمایشی را روشن و خاموش کنید. شما میتوانید با استفاده از یک ترموستات دمای خانه را متعادل نگه دارید.


بخش‌هایی از ساختمان را که نیاز به آب دارند تا جایی که می‌توانید نزدیک هم قرار دهید. این قسمت‌ها عبارتند از آشپزخانه، دستشویی و حمام. با این کار طول لوله‌های آب کم می‌شود و در نتیجه حرارت کمتری از لوله‌های آب گرم به هدر می‌رود. سقف را تا ارتفاع 7/2متر پایین بیاوریداگر انجام این کار در تمام قسمت‌های ساختمان امکان‌پذیر نبود، می‌توانید فقط سقف بعضی قسمت‌ها را پایین بیاورید. برای این کار می‌توانید از سقف‌های کاذب نیز استفاده کنید. بالا بودن سقف باعث افزایش تلفات حرارتی می‌شود.از طرفی بیشتر حرارت تولید شده توسط بخاری یا شوفاژ زیر سقف جمع می‌شود و قسمت پایین اتاق، گرم نمی‌شودیعنی هم مصرف سوخت بالا می‌رود و هم آسایش ساکنان تامین نمی‌شود. در اتاق‌هایی که امکان کاهش ارتفاع سقف به کمتر از سه متر وجود ندارد، نصب یک پنکه سقفی کمک بسیار زیادی به گرم کردن خانه می‌کند.
بر خلاف تصور عموم، روشن کردن پنکه در زمستان با دور کم نه تنها خانه را سرد نمی‌کند، بلکه با راندن هوای گرم جمع شده در زیر سقف به پایین، دمای اتاق را یکنواخت می‌کند و از تلفات حرارت می‌کاهددر صورتی که امکان نصب پنکه سقفی وجود نداشته باشد می‌توان به جای آن از پنکه‌های رومیزی استفاده کرد. برای گرفتن نتیجه مطلوب ، جهت وزش باد را به طرف بالا تنظیم کنید.

در ساختمان‌های چند طبقه نباید راه‌پله‌ها را در فضاهایی که نیاز به گرمایش دارند قرار داد زیرا در این صورت هوای گرم از مسیر راه پله بالا رفته و هدر می‌رود
قسمت راه پله باید به وسیله یک در از محیط زندگی جدا شود. رعایت این نکات سبب می‌شود جریان حرارت در خانه تحت کنترل درآید و حرارت کمتری به هدر رود.

****

کنترل پایا : ترموستات دیجیتال و تنظیم دما را فراموش نکنید.

 

منبع: مهندسی مکانیک و تاسیسات حرارتی و برودتی
نویسنده: رضا
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.