طراحی وب سایت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو

یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶

طراحی وب واکنش‌گرا ( Responsive web design) (سرواژه:RWD)  یک روش طراحی وب است که هدف آن نمایش مطلوب صفحه در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها از تلفن‌های همراه تا نمایشگر کامپیوترهای رومیزی است. یک وب‌سایت طراحی شده به روش واکنش‌گرابا لایه‌های انعطاف‌پذیر، طراحی‌های شناور، تصاویر انعطاف‌پذیرو مدیا کوئری‌های CSS3سازگار است.

  • مفهوم شبکه‌های انعطاف‌پذیر این است که در آن برای اندازه عناصر صفحه به جای واحدهای مطلق مانند پیکسل یا پوینت از واحدهای نسبی ماننددرصد استفاده می‌کنیم.[۵]
  • اندازه تصاویر انعطاف‌پذیر نیز با واحدهای نسبی تعیین می‌گردد تا بیرون از عنصر نمایش‌دهنده خود نشان داده نشود.
  • مدیا کوئری‌ها امکان استفاده از CSSهای مختلف برای صفحه براساس ویژگی‌های دستگاه نمایش‌دهنده (معمولاً براساس عرض مرورگر وب) فراهم می‌کنند.

"محتوا همانند آب است"، یک ضرب‌المثل که اصول RWD را نشان می‌دهد.

مزیت های سایت ریسپانسیو و سازگار با موبایل و تبلت:

طراحی سایت ریسپانسیو و سازگار با موبایل به نوعی از طراحی وب سایت گفته می شوند که وب سایت خود را با سایزهای مختلف مرورگر سازگار می سازد و کاربر می تواند به راحتی سایت را در هر وسیله ای رویت نماید. ابزارهای گردش در وب نظیر کامپیوترها، لب تاپ ها، موبایل ها، تبلیت ها و .. سایزهای مختلفی دارند که ممکن است کاربر به یکی از این ابزارها وارد وب سایت گردد و بهتر است وب سایت سازگاری لازم جهت نمایش در ابزار مورد نظر را داشته باشد. سایت های معمولی در ابزارهای کامپیوتری نظیر کامپیوتر و تبلت به درستی نمایش داده می شوند اما برای نمایش مناسب در ابزارهای موبایلی نظیر موبایل و تبلت می بایست بهینه سازی گردند و طراح وب سایت می بایست با روش های ریسپانسیو سازی سایت را سازگار با ابزارهای موبایلی نماید. 

امروزه با توجه به افزایش استفاده کنندگان از موبایل و تبلت برای گردش در وب وجو نسخه موبایلی برای وب سایت به امری ضروری تبدیل شده است و ساخت سایت ریسپانسیو مزیت های بسیاری برای شما خواهد داشت . عناوینی از مزیت های سایت ریسپانسیو عبارتند از :

توصیه شده توسط گوگل
Bounce Rate کمتر وب سایت
انعطاف وب سایت
تجربه بهتر کاربر از وب سایت
آسان در مدیریت
افزایش نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری Conversion Rates
امکان تبلیغ در مکان های ویژه موبایل و تبلت
جلوگیری از محتوای تکراری 

مآخذ : ویکی پدیا و طراحی سایت دارکوب

منبع: ویکی پدیا
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.