برنامه‌های حمایتی تولید کنندگان و وارد کنندگان تجهیزات بهره‌ وری انرژی صنایع

 
     
یکی از سیاست‌های کلان بخش برق و انرژی این است که اجناس کم ‌مصرف وارداتی که نمونه مشابه داخلی نداشته باشد، از معافیت گمرکی و تولیدکنندگان لوازم الکتریکی داخلی از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

 

 

مدیر دفتر برنامه‌ریزی سازمان بهره‌ وری انرژی ایران (سابا) جزییات برنامه ‌های این سازمان برای حمایت از صنایع در راستای افزایش بهره‌ وری انرژی را تشریح کرد.
مهندس "محمدتقی زیاری" در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، اظهار داشتبه‌ منظور اجرای راهکارهای صرفه‌جویی در بخش صنایع و کشاورزی، حدود 50 میلیارد ریال در سال 93 درنظر گرفته شده است که در قالب طرح یارانه سود تسهیلات به این بخش پرداخت می‌شود.
وی افزود: همچنین در راستای حمایت از تواید لوازم پربازده، 85 میلیارد ریال درنظر گرفته شده است که بخشی از آن به‌ دلیل اهمیت بار سرمایشی و پیک‌ سایی به حمایت از تولید مبردهای بازده بالا اختصاص می‌یابد و امیدواریم این رقم‌ها از سوی دولت به ‌طور کامل تخصیص یابد.
وی با اشاره به اهمیت و نقش آموزش و آگاه‌سازی در ابعاد عمومی و تخصصی، گفت: به‌منظور اجرای طرح‌های آموزش و آگاه‌ سازی 30 میلیارد ریال از محل طرح‌های عمرانی سابا درنظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: صنایع و تولیدکنندگان لوازم پربازده می‌توانند با ارایه طرح‌های بهینه‌ سازی و متناسب با نوع طرح، هزینه و میزان افزایش بهره‌ وری انرژی از این تسهیلات استفاده کنند.
زیاری با اشاره به پیگیری برخی سیاست‌های تشویقی مالیاتی برای تولیدکنندگان لوازم الکتریکی با بازده بالا، گفت: یکی از سیاست‌های کلان بخش برق و انرژی این است که اجناس کم‌مصرف وارداتی که نمونه مشابه داخلی نداشته باشد، از معافیت گمرکی و تولیدکنندگان لوازم الکتریکی داخلی از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.
وی با بیان اینکه تحقق سیاست‌های بهینه ‌سازی نیازمند افزایش سهم انرژی در سبد خانوار است، تاکید کرد: افزایش نرخ انرژی خود به ‌تنهایی ملاک نیست و سهم انرژی در سبد خانوار مدنظر است چراکه ممکن است همزمان با افزایش بهای انرژی، سایر نرخ‌ها افزایش یابد و نسبت هزینه انرژی مصرفی به سایر کالاهای مصرفی تغییر نکند.
زیاری تصریح کرد: با تعرفه‌ گذاری مناسب، مصرف‌کننده به کاهش مصرف انرژی خود ترغیب می‌شود که این به پیک‌ سایی و کاهش پیک مصرف کمک می‌کند.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی سابا با بیان اینکه این سازمان در زمان‌های مشخصی به بازنگری استانداردها اقدام می‌کند، گفت: در سال‌جاری با هماهنگی وزارت نیرو برای دست‌کم دومورد از تجهیزات برقی فراگیر و پراستفاده در جامعه استاندارد تدوین می‌شود.

 

 

 

منبع: سازمان بهینه سازی مصرف انرژی
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.