تا پایان برنامه پنجم 5 هزار مگابایت برق تولید میشود

یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳

یوسف رشیدی گفت: اکنون حدود 300 تا 350 مگاوات برق کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود که بسیار پایین‌تر از اهداف چشم‌انداز است.

 

زمان برنامه پنجم توسعه اقتصادی و اجتماعی پایان سال 94 به اتمام می‌رسد.

 

وی افزود: میزان مصرف انرژی در کشور نسبت به کشورهای پیشرفته به ازای یک واحد کالا مصرف، حدود 3 تا 4 برابر است که کاهش آن نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. همچنین از لحاظ انتشار گازهای گلخانه‌ای ایران در رده هفتم کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای قرار دارد.

رشیدی تاکید کرد:

در استفاده از انرژی‌های نو به سه موضوع آلودگی هوا، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفظ منابع برای آیندگان تاکید می‌شود که اجرای هر کدام از آنها نیازمند برنامه‌ریزی است. وی با بیان این که انرژی‌های تجدیدپذیر هیچ گونه آلودگی به همراه ندارند گفت: قطعا استفاده از این منابع موجب کاهش آلاینده‌های زیست محیطی می‌شود. رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یکی از مشکلات اصلی ما در فصل زمستان نیروگاه‌ها هستند زیرا در این فصل میزان مصرف سوخت گاز در کشور افزایش می‌یابد و این صنایع برای جبران کمبود سوخت خود از مازوت استفاده می‌کنند. میزان گوگردی که از سوخت مازوت تولید می‌شود بسیار بیشتر از سوخت دیزل و بنزین است از این رو موجب افزایش آلودگی می‌شود، بنابراین با استفاده از انرژی‌های تجدید‌ پذیر و تا حدودی صرفه‌ جویی می‌توان بحث استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها را به شکل قابل قبولی برطرف کرد. رشیدی درباره میزان آلایندگی تاسیسات خانگی گفت: برآوردها نشان می‌دهد، تاسیسات خانگی حدود 20 تا 30 درصد موجب آلودگی در شهرها می‌شوند و بقیه به منابع ثابت دیگر مانند واحدهای صنعتی و تجاری و خودرو بر می‌گردد.

این برآورد کلی است زیرا در جاهایی که نیروگاه وجود دارد بیشترین سهم آلودگی را با خود اختصاص می‌دهد. رشیدی درباره هزینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: هزینه تهیه پانل‌های خورشیدی برای تولید انرژی بسیار زیاد است از این رو دولت باید راه‌کاری اتخاذ کند تا فشار تامین این هزینه از سبد مردم کاهش یابد.

وی با تاکید بر این که مشوق‌های دولتی در تولید انرژی‌های تجدید پذیر بسیار تاثیرگذار است گفت: به عنوان مثال امسال واردات خودروهای هیبریدی و برقی با تعرفه 4 درصد امکان‌پذیر شد که اگر این مشوق‌ها در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر نیز اعمال شود نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت. رشیدی افزود: در بند 'ق' بودجه سال ‌جاری به این مسئله توجه شده که از طریق کاهش مصرف سوخت می‌توان بودجه یک سری پروژه‌ها را تامین کرد که البته نیازمند همکاری دولت و مجلس است، بنابر این اگر دولت مشوق‌ها اقتصادی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را در قالب وام‌های طولانی مدت به مردم ارایه دهد، قطعا نتیجه‌بخش خواهد بود.

منبع: تاسیسات نیوز
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.