تغییرات در سیستم گرمایشی مدارس

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳

کنترل پایا بنقل از تأسیسات نیوز

مرتضی رئیسی در نشست خبری برگزار شده بیان کرد: از 6 ماهه اول سال 93 تا کنون 950 پروژه که عمدتا مربوط به فضاهای آموزشی هستند به بهره برداری رسیده که تعداد کلاسهای این پروژه 5700 با زیربنای 750 هزار مترمربع است.

وی افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته برای ساخت و تجهیز 950 پروژه آموزشی 700 هزار میلیارد تومان از منابع دولتی و کمک های خیرین و سایر نهادها استفاده شده است که عمده این پروژه ها از پروژه های نیمه تمامی است که از سالهای گذشته شروع شده و نیاز به تخریب و بازسازی دارد.

رئیسی گفت: برآورد ما این است که بیش از 160 هزار دانش آموز از این فضاهای آموزشی جدید استفاده می کنند و در مدارس کاملا استاندارد مستقر می شوند و برای تجهیز مدارس جدید اقداماتی از قبل انجام شده و هیچ مشکلی در زمینه تامین تجهیز جدید برای سال تحصیلی نداریم. معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: پروژه هایی که در نیمه دوم سال 92 اعتبارات آن از محل اعتبارات استانی تامین شده است 450 پروژه بوده است.

وی گفت: تعمیرات مدارس در اولویت برنامه های ما بوده و امید است سال تحصیلی 93-94 از نظر فضا و تجهیزات آموزشی بهتر از سالهای گذشته باشد.

تجهیزات گرمایشی مدارس

وی ادامه داد: استاندارد کردن سیستم های گرمایشی از سال پیش آغاز شده و 150 هزار کلاس درس که نیازمند سیستم حرارتی دائم هستند گرمایش آنها در فصل سرما با استفاده از بخاری نفتی و گازی تامین می شود اما چون این کلاسها با استاندارد فاصله داشت  146 میلیارد تومان اعتبار برای استاندارد سازی سیستم گرمایشی و کلاس درس در اختیار ما قرار گرفته است. رئیسی افزود: با این اعتبار  28 هزار کلاس درس سیستم حرارتی دارند که در مدارس بزرگ موتورخانه و سیستم رادیاتور و در مدارس کوچک پکیج و رادیاتور استفاده شد.

وی تاکید کرد: 300 میلیارد تومان برای تجهیز این مدارس مصوب شد که تا کنون 50 میلیارد تومان آن به ما پرداخت شده است و امیدوارم با پرداخت بقیه اعتبار  تا پایان سال مالی 93 بتوان این 28 هزار کلاس را به 75 هزار کلاس افزایش داد. رئیس توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: نیمی از کلاسهای درسی کشور که دارای سامانه گرمایشی نیمه گرم هستند در سال جدید به سیستم گرمایشی استاندارد می رسند و نگرانی مسئول آموزش و پرورش خاتمه پیدا می کند.

وی ادامه داد: امید است در بودجه سال 94 با تخصیص اعتبار کافی شاهد حذف بخاری گازی و سیستم موقت گرمایشی در مدارس باشیم .

 

ایمنی مدارس

ایشان با اشاره به این که در سال گذشته و جاری اولویت بندی ما مدارس محروم کشور هستند افزود: در سال جاری اعتباراتی که بصورت ملی برای ما مصوب شده در حدود 930 میلیارد تومان است که از این اعتبار 60 درصد آن تخصیص پیدا کرده و 800 میلیارد تومان هم اعتبارات استانی است.

به گفته رئیسی امید است با نگاه مثبت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری این اعتبار  100 درصد تخصیص پیدا کرده تا پروژه های نیمه تمام به مرحله بهره برداری رسیده و سقف ایمنی مدارس بخصوص در مواجه با آتش سوزی افزایش پیدا کند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: روزانه 5 میلیارد تومان دولت صرف ساخت فضای آموزشی و ارتقا ایمنی مدارس کشور می شود . وی افزود: سال گذشته بیش از 6800 پرزه نیمه تمام داشتیم که با اهتمام صورت گرفته و اولویت کاری مشخص شده این پروژه ها به 5400 پروژه کاهش پیدا کرده است .

وی ادامه داد:4200 پروژه کاملا دولتی و 1200 پروژه به کمک خیرین و نهادهای حاضر در حال تکمیل شدن است و  800 سالن ورزشی هم نیمه تمام باقی مانده که امید است با توجه دولت و نمایندگان و اعتبار تصویب شده این پروژه ها به سرانجام برسند . 

مدرسه در مسکن مهر

رئیسی در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگاران افزود: در سال جاری برای مدارس مسکن مهر راه حلهایی اندیشیده شده که در این راستا برخی از پروژه های نیمه تمام با تلاش و شناسایی نقاط بحرانی کشور مشکلات آنها حل شود و دانش آموز بدون کلاس و فضای آموزشی نمانند وی ادامه داد: 300 پروژه نیمه تمام در مسکن مهر داریم که با مکاتبه وزارت راه و شهرسازی و نهاد ریاست جمهوری مشکلات آنها حل خواهد شد.برآورد ما این است که در دراز مدت علاوه بر مدارس موجود باید 220 واحد آموزشی جدید در مسکن مهر ساخته شود که 3 هزارو 300 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این فضای آموزشی نیاز است . رئیس توسعه و تجهیز مدارس کشور عنوان کرد: بر اساس قانون شورای آموزش و پرورش، شهرداری موظف است تا 5 درصد عوارض نوسازی مدارس را پرداخت کند که این عوارض صرف ساخت فضای آموزشی در مناطق مختلف شود. از 5400 پروژه نیمه تمام آموزش وپرورش 200 پروژه آن در استان تهران است. به گفته رئیسی این 200 پروزه بیش از 2200 کلاس درس با زیربنای بیش از 320 هزار متر مربع دارد . سرانه آموزشی وی در ارتباط با وضعیت سرانه آموزشی در کشور تا مهر 93 عنوان کرد: به ازای هر دانش آموز به طور متوسط 4.9 متر مربع فضای آموزشی وجود دارد که 3 دهم متر مربع آن با استانداردها فاصله دارد. رئیسی گفت: یک سوم فضای آموزشی موجود کشور از نظر زیربنایی نیازمند مقاوم سازی و در مرحله دوم نیازمند تخریب و بازسازی است. وی درباره فضای ورزشی بیان کرد: فضاهای ورزشی نیاز اصلی آموزش وپرورش هستندکه به ازای هر دانش آموز 17 صدم متر مربع در کشور فضای ورزشی سرپوشیده وجود دارد که 3978 سالن ورزشی با زیربنای 2 میلیون مترمربع را داراست . وی ادامه داد: در بحث فضای سرپوشیده پرورشی 5 میلیون و 500 هزار متر مربع فضا وجود دارد که به ازای هر دانش آموزی 5 دهم مترمربع فضای سرپوشیده است. رئیس توسعه و تجهیز مدارس کشور ایمنی مدارس را بزرگترین کار آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: بیش از 85 درصد اعتبارات آموزش و پرورش صرف تخریب و بازسازی و مقاوم سازی و همچنین افزایش ایمنی مدارس در قبال آتش سوزی شده است. رئیسی اشاره کرد: بزرگترین تصمیم عمرانی که در طول آموزش و پرورش اتفاق افتاده است تخصیص 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تخریب و بازسازی است. معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 10 هزار مدرسه دو نوبته در مناطق شهری داریم. وی با بیان اینکه از نظر ما مدرسه کپر وجود ندارد گفت: ممکن است به دلیل جابه جایی جمعیت این مسائل پیش آید اما ما با کلاسهای پیش ساخته این نگرانی را برطرف می کنیم.

ایشان بیان کرد: در بودجه قانون 93، 168 پروژه دولتی که پیشرفت فیزیکی آن زیر 70 درصد بوده با تامین منابع بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی توسط خیرین انجام می شود. وی همچنین افزود: هر ساله بر اساس قانون بودجه کشور و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، وزارتخانه ها  بر اساس 6 شاخص ارزشیابی می شوند که در سال 93 وزارت آموزش و پرورش با امتیاز 76.8 در این ارزشیابی عملکرد امتیاز آورده است. رئیسی بیان کرد: همایش سراسری تکریم و تجلیل از خیرین که از هر استان 30 خیر جدید به تهران می آیند در 26 مهرماه در مرکز آفرینش های کانون پرورشی وفکری نوجوانان برگزار شده از خیرین جدید با حضور مسئولان کشوری تجلیل به عمل می آید.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.