چند راهکار ساده و فوری برای کمک به گرم شدن خانه همه ایرانیان:

دکتر جواد نوفرستی، کارشناس بهینه سازی انرژی و ایمنی ساختمان در این باره می‌گوید: هم اکنون و در این ایام سرمای سراسری، وقت و زمان پرداختن به موضوعات مهمی چون چرایی عدم افزایش تولید گاز در سه سال اخیر، دلایل اصلی مصرف بالای گاز در ساختمان، راندمان پایین و پرمصرف بودن وسایل انرژی بر و توصیه به جایگزینی آنها، نصب سیستم هوشمند و ترموستات و ... نیست بلکه نیازمند اقدامات فوری و اجرایی ساده هستیم. 

وی می‌افزاید: از تمامی خانواده ها در کل کشور درخواست می شود ضمن رعایت نکات ایمنی و پرهیز از روشهای غیر ایمن که می‌تواند منجر به حوادث گازگرفتگی و مرگ خاموش شود، به توصیه های زیر عمل کنند:

1. خانواده هایی که از بخاری و آبگرمکن برای تامین گرما و آب گرم استفاده می‌کنند، یعنی 70% خانواده های ایرانی، اگر در منزل چند بخاری روشن دارید، فقط برای چند شب، یک بخاری را خاموش کنید. درجه بخاری ها را کمی کمتر کنید. لازم نیست درجه ابگرمکن روی الاترین حد باشد، درجه را یک پله یا 5 تا 10% کمتر کنید. 

2. خانواده هایی که از شوفاژ استفاده می کنند (موتورخانه یا پکیج دارند)، یعنی حدود 20% خانواده های ایرانی: لطفا" درجه موتورخانه یا پکیج تان را فقط 5 تا 10 درجه کمتر کرده و یا حداقل شیر یک رادیاتور را ببندید. دمای 50 تا 60 درجه موتورخانه یا حد متوسط دمای پکیج، ضمن اینکه شرایط مطلوب و گرمای مطبوعی برای خانواده ماست، برای بهرمندی هموطنان مان از گاز برای گرما، کمک بزرگی خواهد بود. 

3. از خانواده‌ها می‌خواهیم در منزل لباس گرمتر بپوشند تا لازم نباشد بخاری ها و موتورخانه ها و پکیج ها با حداکثر ظرفیت و یا شعله زیاد، گاز را بسوزانند. در اینصورت به آسانی می‌توانیم بدون نگرانی از سرماخوردگی، 10 تا 20% در مصرف گاز صرفه جویی کنیم.  

4. از خانواده‌ها می‌خواهیم برای خواب، از پتو و لحاف گرم بیشتر استفاده کنند تا بتوانند درجه بخاری و دیگر وسایل گازسوزشان را به کمترین حد برسانند.  

5. از خانواده‌ها می‌خواهیم در این ایام و این چند شب بسیار سرد، مدت استفاده از آب گرم در شستن ظرف ها و استحمام را کاهش دهند. 

6. از مدیران و روسای سازمانها و دستگاههای دولتی و مدارس می‌خواهیم از خاموش بودن سیستم های حرارتی ساختمانها در ساعات غیر کاری اطمینان حاصل کنند و در ساعات کاری نیز حتما" درجه موتورخانه را چند درصدی کاهش دهند. درضمن و بناچار، حتی تعطیلی یک روزه مدارس، دانشگاهها و ادارات دولتی با فرض خاموشی کامل سیستم های حرارتی قابل بررسی است؛ فراموش نکنیم، سرما، سلامت و جان میلیون ها هموطن عزیزمان را تهدید می کند.

 

عضو شورای سیاستگذاری انجمن جامعه ایمن کشور در پایان می‌گوید: راهکارهای عملی و ساده فوق، ‌ضمن کاهش حداقل 20% مصرف گاز در بخش خانگی یعنی نزدیک 100 میلیون متر مکعب در شبانه روز، کمک می کند که در هیچ نقطه ای از کشور،  شاهد افت فشار یا قطعی گاز نباشیم تا با پایداری شبکه گاز شهری، همه مشترکین در این ایام سرد زمستانی، از گاز طبیعی و گرمای مناسب بهرمند باشند و علاوه بر آن، گاز نیروگاهها و پالایشگاهها، صنایع بزرگ و جایگاه های عرضهCNG  هم تامین شود تا بواسطه مصرف سوختهای جایگزین مثل مازوت و گازوئیل در نیروگاهها، پالایشگاها و صنایع عمده و بنزین در خودروهای دوگانه سوز،‌ هوای شهرمان آلوده تر، مرگ آورتر و سرطان زاتر نشود. 

منبع: تابناک
تصاویر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.