پرتو خورشید، روشنی بخش شب روستاییان خراسان رضوی

سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

مشهد – ایرنا – مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: روستای 'چوپانک' از توابع بخش میامی این شهرستان، به عنوان نخستین روستای خراسان رضوی به نیروگاه خورشیدی چهار کیلوواتی، مستقل از شبکه برق، مجهز شد.

 

علی سعیدی روز یکشنبه در آیین بهره برداری از پروژه های هفته دولت در حوزه برق رسانی شهرستان مشهد افزود: این روستا کمتر از 10 خانوار جمعیت دارد و نیروگاه خورشیدی آن با اعتبار 520 میلیون ریال با همکاری یکی از شرکت های دانش بنیان به بهره برداری رسیده است.
وی بیان کرد: این نیروگاه با بهره گیری از تجهیزات ساخت داخل و صرفه جویی ناشی از احداث شبکه های فشار متوسط و فشار ضعیف و نصب ترانس به مبلغ 1.5 میلیارد ریال ایجاد شده است.
سعیدی گفت: نیروگاه خورشیدی روستای چوپانک دارای ظرفیت 800 آمپرساعت 48 ولت، 12 پنل 335 وات و ولتاژ 12 ولتی است.
وی افزود: استفاده از شمارشگرهای هوشمند تک فاز با قابلیت مدیریت مصرف مشترکان، قابلیت مانیتورینگ مصرف و مدیریت از راه دور و تامین برق مشترکان تا سه روز ابری متوالی، عدم انتشار سالانه 2 هزار و 600 کیلوگرم گاز منوکسید کربن، معادل سالانه کاشت 22 اصله درخت، از جمله ویژگی های این نیروگاه است.

سلولهای خورشیدی
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: افزون بر نیروگاه خورشیدی روستای چوپانک، پنج طرح دیگر حوزه برق رسانی در مشهد به مناسبت هفته دولت به بهره برداری رسید.
سعیدی افزود: بهره برداری از طرح توسعه و اصلاح شبکه های توزیع برق در نقاط مختلف مشهد با اعتبار 190 میلیارد ریال، بهره برداری از مرحله اول اجرای طرح اصلاح و بهینه سازی شبکه ها و تاسیسات روشنایی معابر حاشیه شهر مشهد با اعتبار 70 میلیارد ریال، ایجاد هزار و 70 کیلووات نیروگاه خورشیدی و نصب آن بر پشت بام منازل به صورت قرارداد خرید تضمیمی برق برای 120 مشترک در نقاط مختلف مشهد در هفته دولت انجام گرفت.
وی افزایش ظرفیت نیروگاه های منصوبه خورشیدی به میزان 2.7 مگاوات در مشهد، راه اندازی 100 نیروگاه خورشیدی 5 کیلوواتی برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در قالب طرح برکت آفتاب را از دیگر طرح هایی برشمرد که در هفته دولت به بهره برداری رسید.
شرکت توزیع برق مشهد دارای 14 هزار کیلومتر شبکه و 10 هزار دستگاه ترانسفورماتور برای تامین برق مشترکان است. همچنین این شرکت با 6 هزار کیلومتر شبکه و 253 هزار لامپ روشنایی معابر با بار مصرفی 1300 مگاوات در مساحت 10 هزار کیلومتر در سطح کلانشهر 3.5 میلیون نفری مشهد خدمت می کند.

منبع: ایرنا
نظرات کاربران

علی در سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ :   ارسال پاسخ
خبر خوبی بود. امیدوارم از انرژی خورشیدی خیلی بیشتر از این در ایران استفاده شود.

علی در سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ :   ارسال پاسخ
خبر خوبی بود. امیدوارم در ایران ، بسیار بیش از این ، از انرژی خورشیدی استفاده شود.

مدیر سایت در پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ :
بله باید توجه بیشتری به انرژی آفتاب و انرژی های پاک دیگر داشته باشیم.

متشکریم که مقالۀ ما را خواندید و نظرتان را منعکس نمودید.

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.