فرزندان را با آموزش صحیح در برابر شبکه های اجتماعی مصون کنیم

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه فیلتر کردن شبکه های اجتماعی چاره ساز نیست، تاکید کرد: با بصیرت افزایی و تربیت صحیح باید آنها را در برابر این شبکه ها مصون کرد.

حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان : فن آوری و تکنولوژی نه خوب و نه بد است، آنچه مهم است، محتوای پیامی است که به واسطه آنها منتقل می شود. 

وی با بیان اینکه برخی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را یک تهدید و برخی دیگر آن را فرصت می دانند، اظهار داشت: نباید زیاد به این مساله پرداخت که فن آوری خوب است یا نه بلکه آنچه دارای اهمیت است، نوع پیامی است که آنها منتقل می کنند. 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه اقدامات سلبی نظیر فیلتر کردن و کنترل این شبکه ها به طور مداوم امکان پذیرنیست، ادامه داد: تجربه نشان داده که بعد از اعمال این محدودیت ها، همیشه از ابزارهایی نظیر فیلترشکن های قوی استفاده شده بنابراین باید در برابر پیام های مخرب این شبکه ها به دنبال راهکاری دیگر بود. 
وی با بیان اینکه همه فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی خیر کل و یا شر مطلق نیستند، تصریح کرد: اختیار فرد استفاده کننده از آنها در این امر قابل اهمیت است. 

**بصیرت افزایی و تربیت مصونیت دار فرزندان 
وی با تاکید بر بصیرت افزایی و تربیت مصونیت دار فرزندان گفت: با این کار که وظیفه خانواده و آموزش و پرورش است، خواهیم توانست، دانش آموزان را علیه این ابزار واکسینه کنیم هرچند با وجود آموزش و مصونیت همواره احتمال خطر نیز وجود دارد. 
محمدیان با اشاره به اینکه تربیت امری دشوار است، افزود: اکنون خانه های شیشه ای جایگزین خانه های دیواری شده اما می توان با برنامه ریزی نه نهی کردن فرزندان و قرار دادن کلکسیونی از 'نه ها' در مقابل آنها، نسبت به تربیت صحیح اقدام کرد. 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و تولید محتوای مناسب در فضای مجازی را از جمله راهکارهای مقابله با پیام های منفی شبکه های اجتماعی دانست و اضافه کرد: در گام اول باید والدین و آموزش و پرورش درباره استفاده از این شبکه ها، فرزندان را آموزش داده و آنها را نسبت به دو روی سکه آن هوشیار کنند. 
وی خاطر نشان کرد: ضروری است پس از این کار، به تولید محتوای مناسب در فضای مجازی اقدام کرد یعنی باید منظره هایی را در پشت پنجره هایی که به محیط مجازی باز می شود، طراحی کرد هر چند در این راه باید از سوء ظن و حسن ظن نیز پرهیز شود. 

** ورود به حوزه های فن آوری از پایه ششم ابتدایی 
محمدیان با بیان اینکه در برنامه های آموزشی وزارت آموزش و پرورش به حوزه های فن آوری و تکنولوژی توجه شده است، گفت: به همین منظور ورود دانش آموزان به این حوزه را از پایه سوم دبیرستان به پایه ششم ابتدایی تغییر داده ایم. 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: در کنار آموزش سخت افزاری و نرم افزاری به دانش آموزان، فرهنگ افزارها را هم آموزش می دهیم. 

**50 هزار مدرسه متصل به شبکه رشد 
وی با اشاره به وجود 110 هزار مدرسه در کشور گفت: از این تعداد، 50 هزار مدرسه به شبکه ملی مدارس ایران (رشد) متصل هستند؛ شبکه ای که محیط آن علاوه بر آموزش، دارای داده های متنوعی نظیر اطلاعات عمومی و سالن های گفت و گو نیز است. 
محمدیان با بیان اینکه همه دانش آموزان و معلمان می توانند عضو این شبکه شوند، افزود: شبکه ملی مدارس ایران (رشد) با استفاده از توانایی ها و ظرفیت های فناوری نوین (نظیر اینترنت و فضای مجازی)، همانند یک بسته آموزشی است که نظام آموزشی کشور را در رسیدن به اهداف آموزشی و پرورشی یاری می رساند و محور اصلی آن تقویت و تکمیل و تعمیق تمام برنامه ها و همچنین فعالیت های مربوط به مدارس است. 
به گفته وی، شبکه رشد، همسو با هدف های جمهوری اسلامی ایران و در راستای تحقق هدف های ارزشی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش در جهت تقویت، تکمیل و توسعه برنامه درسی ملی حرکت می کند. 
از جمله اهداف جزیی این شبکه که محمدیان به آنها اشاره کرد، حفظ و تداوم ارزش های اسلامی و ملی ،تکمیل برنامه ها و فعالیت های مربوط به برنامه آموزشی و ایجاد شبکه مرجع آموزشی و پرورشی است. 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی با بیان اینکه موفق به تولید محتواهای آموزشی در محیط های فن آورانه شده ایم، یادآور شد: این محتواها هم آنلاین و هم آفلاین هستند که سی دی های آموزشی جزو محتواهای آفلاین است. 
وی از فیلم های جشنواره رشد بعنوان یک محتوا نام برد که در شبکه رشد تولید شده است. 

** طرح های پیشنهادی در برنامه ششم توسعه 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: اگر بتوانیم طبق طرحی که برای تدوین برنامه پنج ساله ششم ارائه کرده ایم، این مدارس را تجهیز کنیم، به یک شبکه امن با محتوا دست خواهیم یافت. 
وی افزود: در متون آموزشی به دنبال آن هستیم که به صورت مستقیم و غیر مستقیم، فرهنگ صحیح استفاده از فن آوری های جدید را ارائه دهیم. 

** کتاب و ابزار هوشمند، مکمل های آموزشی 
وی با بیان اینکه سند فاوا (فن آوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش) در سال 85 تصویب و تاکنون در حال اجرا است، گفت: بر اساس این سند، فضاهای مجازی و تکنولوژی های نوین نظیر کیف هوشمند، تبلت و لب تاب مکملی در حوزه آموزش هستند زیرا محیط تربیتی تنها یک محیط آموزشی نیست. 
وی توضیح داد: کتاب و خط از جمله مفاخر فرهنگی ما هستند که نباید با ورود تکنولوژی و فن آوری به این حوزه دستخوش تغییر و آسیب شوند، کتاب در فرهنگ ما اثر خود را دارد. 
محمدیان تاکید کرد : نباید با ورود این ابزارها به حوزه اموزش، نوشتن، خواندن و گفت وگوی چهره به چهره معلم و دانش آموز حذف شود. 
وی در بخشی دیگر از سخنانش به برگزاری پنج جشنواره تولید محتوای الکترونیک اشاره و اضافه کرد: برای ششمین جشنواره تولید محتوای الکترونیک فراخوان داده ایم ، هدف از برگزاری این جشنواره ها ، شناسایی ، معرفی و تقدیر کارهای خوب است. 

** تعریف مدرسه هوشمند 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در تعریف مدرسه هوشمند گفت: در این مدرسه خلاق، کار به صورت تیمی و مشارکتی جلو می رود و دانش تولید می کند یعنی دارای ارزش افزوده است که بستر آن نیز محیط مجازی و اینترنت می باشد. 
 
فروشگاه اینترنتی کنترل پایا : فروشگاه های اینترنتی از فواید شبکه اینترنت میباشند.
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.