کاهش مصرف برق در روز جهانی ساعت زمین

شنبه ۵ فروردین ۹۶ از ساعت ۲۰.۳۰ تا ۲۱.۳۰ ، چراغها و لوازم برقی غیرضروری را خاموش کنیم.

" خاموشی لوازم الکتریکی "

امسال نیز به مناسبت روز جهانی «ساعت زمین» روز شنبه ۵ فروردین ماه لامپ‌های مراکز عمومی کشور از جمله وزارت نیرو برای یک ساعت خاموش می‌شوند.

از سال ۱۹۷۰ هر سال ۲۲ آوریل به عنوان «روز زمین» جشن گرفته می‌شود. در حال حاضر این روز به عنوان «روز بین المللی مادر زمین» شناخته می‌شود، و در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران مردم برای محافظت از زیبایی‌های سیاره برای نسل آینده سعی می‌کنند تا در آن روز به مدت یک ساعت تمام لامپ‌ها و وسایل الکتریکی به ویژه در مراکز عمومی را خاموش کنند. این رویداد جهانی توسط صندوق جهانی طبیعت سازماندهی شده و هدف از آن آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان است.

ساعت زمین نخستین بار توسط روزنامه سیدنی «مورنینگ هرالد» در سال ۲۰۰۷، زمانی مطرح شد که ۲.۲ میلیون نفر از ساکنین سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری کردند. پس از این اقدام شهر سیدنی استرالیا، هر سال تعداد بیشتری از شهرهای جهان این روز را گرامی داشتند و به آن پیوستند.

نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۰ و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد و تاکنون نیز ایران در ۵ برنامه متوالی برای پاسداشت این روز مشارکت فعال داشته است. پیش بینی می‌شود در سال جاری با توجه به جدی شدن مباحث تغییر اقلیم در جهان و با توجه انعقاد «قرارداد پاریس»، روز جهانی «ساعت زمین» با استقبال تعداد بیشتری از شهرها و روستاهای جهان روبرو شود و وزارت نیرو نیز در این حرکت جهانی همراهی خواهد داشت.

ذخیره ۳ هزار مگاواتی برق، ارمغان ساعت زمین برای کشور

خاموشی

رئیس هیات مدیره انجمن مدیریت مصرف انرژی ایران گفت: با اجرای طرح ساعت زمین حداقل ۳ هزار مگاوات برق کشور ذخیره می‌شود.

به گزارش ایسنا، سعید مهذب ترابی، رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت مصرف انرژی ایران با بیان این مطلب گفت: چنانچه درنظر بگیریم با صرفه جویی معادل ۱۰۰ وات هر مشترک برق در این طرح جهانی و ملی مشارکت نماید و این موضوع نهادینه شود، بالغ بر ۳۰۰۰ مگاوات صرفه جویی در ظرفیت تولید برق کشور ایجاد می‌شود و این ظرفیت می‌تواند برای بخش تولید واشتغال بیشتر کشور مصرف شود.

وی در ادامه اظهار داشت: ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت (World Wide Fund for Nature) است که خانواده‌ها و کسب و کار با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می‌کنند.

مهذب ترابی افزود: آرمان نخست این اقدام این است که آگاهی دربارهٔ تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان ابقا شود. 

کنترل پایا با ارائه راهکارهای مهندسی برای کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی و با فروش و عرضه محصولاتی مانند ترموستات دیجیتال و دیجیکنترل و لامپ های بسیار کم مصرف ال ای دی و استابیلایزر یا ترانس اتوماتیک در حفظ محیط زیست ، کوشیده است. 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.