آب شیرین کن خورشیدی

یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷

محققان یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری خلیج فارس پس از ۲ سال تلاش، موفق به طراحی و ساخت ۴ مدل دستگاه آب شیرین کن خورشیدی شدند.

با توجه به بهرمندی از آفتاب خوب و در دسترس بودن آبهای آزاد خلیج فارس و دریای عمان در استان های جنوبی ایران ، با ساخت و نصب و راه اندازی آب شیرین کن های خورشیدی میتوانیم مشکل کم آبی را حل کنیم. بلکه با استفاده از این نعمات الهی میتوانیم جنوب ایران را سیراب کنیم.

اساس کار این دستگاه های آب شیرین کن خورشیدی، استفاده از روش تبخیر و میعان است اما بسته به نوع مکانی که قرار است در آن استفاده شود، بهینه سازی می شود. هم اکنون استرالیا تنها کشوری است که به طور وسیع از این فناوری استفاده کرده است، به گونه ای که یک سوم آب مصرفی جنوب استرالیا از آب دریا و اقیانوس تأمین می شود.مهندس پدرام اصفهانی مجری طرح با بیان این مطلب در گفت وگو با خراسان افزود: محققان می توانند با استفاده از این فناوری، کمبود آب را در سال های آتی رفع کنند. در همین راستا، پروژه ای در پارک علم و فناوری خلیج فارس تعریف شد که بر اساس آن، موفق به تولید ۴ نمونه مختلف از دستگاه های آب شیرین کن با استفاده از نور خورشید شدیم که قادر به تأمین آب مصرفی گلخانه ها، مزارع، آب شرب خانواده های ۴ نفره و واحدهای صنعتی و شهرک های مسکونی است.هم اکنون مدل پنجم این دستگاه ها نیز با ظرفیت تولید روزانه ۴۰۰ لیتر آب شرب در مرحله تحقیقاتی است.

 

تکنولوژی و فناوری های نو در خدمت مردم 

ایران کشوری استثنایی و غنی

به امید ایرانی سرسبز

 

نویسنده: ویرایش : کنترل پایا - سید علی شبر
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.