درباره وبلاگهای ایرانی

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹

یک مهندس برق - الکترونیک هستم که به مباحث فناوری دیجیتال، بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا علاقه دارم.

درباره وبلاگهای ایرانی به زبان فارسی جستجویی کردم. یکی از نتایج جستجو را با اندکی ویرایش و تلخیص در اینجا آوردم :

معادل فارسی وبلاگ را تارنگار نوشته اند.

در عین حال که سایت های متعددی برای ساخت وبلاگ رایگان وجود دارد، سرویس های باکیفیت خیلی زیاد نیستند. برای دریافت نتیجه مقبول و رضایت بخش از ساخت وبلاگ خود لازم است سرویس دهنده مورد نظر شما خدمات خوبی را ارائه کند. در ادامه تعدادی از ویژگی های بهترین سرویس های وبلاگ نویسی را به شما معرفی کرده ایم.

- پربازدید 
شاید با اطمینان بتوان گفت که اصلی ترین مولفه برای انتخاب یک سرویس وبلاگ دهی میزان بازدید آن است. هدف از ساخت وبلاگ انتشار مطلب برای کاربران است تا آن را بخوانند. اگر سایت وبلاگ ساز بازدیدی نداشته باشد وبلاگ شما هم بازدیدی نخواهد داشت. در این صورت تمام تلاش و زحمت شما برای ساخت بلاگ و نوشتن مطالب بی ثمر باقی می ماند. در صورتی که اگر سایت وبلاگ ساز بازدید بالایی داشته باشد می تواند بخشی از آن بازدید را روانه وبلاگ شما کند. به عنوان مثال برخی سرویس ها با روش هایی وبلاگ های برتر و یا جدیدترین پست های وبلاگ ها را به دیگر کاربران نمایش می دهند. این کار باعث می شود آن وبلاگ بازدید بیشتری کسب کند. برای انتخاب وبلاگ این اصلی ترین هدف است.

- معتبر 
در اینترنت اعتبار یک وب سایت اهمیت زیادی دارد. برخی وب سایت های تازه تاسیس که اعتبار چندانی ندارند در مدت کوتاهی تعدادی کاربر جذب می کنند و پس از مدتی هم از کار می افتند. اگر شما با چنین سرویس وبلاگ دهی بی اعتباری مواجه هستید باید دقت کنید که هر لحظه ممکن است تعطیل شده و تمام تلاش و وقت صرف شده شما از بین برود. یک روی دیگر اعتبار، اعتبار سئویی است. برخی از کاربران از وبلاگ برای سئوی سایت خود استفاده می کنند. این دست از کاربران نیز باید دقت کنند که سرویس وبلاگ ساز مورد نظرشان اعتبار زیادی داشته باشد تا پس از ساخت وبلاگ و ایجاد بک لینک برای سایت خود، اعتبار مناسبی از وبلاگ به سایتشان هدایت شود.

- رایگان
یک مولفه مهم و اصلی برای استفاده از سرویس وبلاگ نویسی رایگان بودن آن است. شاید کمتر سایتی وجود داشته باشد که در ازای ارائه خدمات ساخت وبلاگ از شما هزینه دریافت کند. البته رایگان بودن ثبت نام همه ماجرا نیست. باید تمام خدمات وبلاگ و حتی فضای ذخیره سازی هم رایگان باشد. بهترین سایت های فعال در این حوزه همگی رایگان هستند و از شما هزینه ای دریافت نمی کنند. بنابراین توجه کنید که حتما سرویس مورد نظر شما پولی نباشد.

- با فضای ذخیره سازی
برخی از سرویس های وبلاگ نویسی تنها به شما اجازه می دهند مطلب بنویسید و پست منتشر کنید. طبیعتا هر مطالبی در خود تعدادی عکس دارد. این وبلاگ ها برای بارگذاری تصویر یا فایل هیچ قابلیتی به کاربر نمی کنند و کاربر به ناچار باید فایل را در فضای های ذخیره سازی جانبی در اینترنت بارگذاری کرده و لینک آن را در وبلاگ ثبت کند. یک وبلاگ خود و با کیفیت باید این قابلیت را داشته باشد که کاربر تصاویر را در خود وبلاگ بارگذاری کند. حتی برخی وبلاگ ها پا را فراتر از این گذاشته اند و همچون هاستینگ ها به کاربر یک فضای ذخیره سازی رایگان می دهند تا هر فایلی را که خواست در آن بارگذاری کرده و مدیریت کند.

سرویس‌های وبلاگ نویسی بهتر

محبوبیت سرویس های وبلاگ نویسی بالاست و کاربران بسیاری به دنبال سرویس های وبلاگ دهی هستند. از این جهت سایت های بسیاری برای ارائه سرویس وبلاگ در دنیا راه اندازی شده اند. سایتهای وبلاگ ایرانی هم زیاد هستند. پیدا کردن این سایت های وبلاگ نویسی فارسی شاید کار چندان سختی نباشد اما انتخاب بهترین مورد از میان انبوه سایت ها قطعا کار آسانی نیست و قطعا باعث سردرگمی کاربران می شود. بر اساس تحقیق و اطلاعاتی که داریم، بهترین و قوی ترین سرویس های وبلاگ نویسی فارسی را به شما معرفی می کنیم تا دیگر برای سایت یک وبلاگ سردرگم نشوید.

۱- بلاگفا

شاید بزرگترین، معروف ترین، محبوب ترین و پرکاربردترین سرویس وبلاگ دهی فارسی و ایرانی بلاگفا (blogfa.com) است که از جمله قدیمی ترین سایت های ارائه دهنده وبلاگ ها هم می باشد. بلاگفا سالیان زیادی است که به عنوان یک سایت ساخت وبلاگ رایگان شناخته می شود و سادگی و آسان بودن استفاده از آن باعث می شود بلاگفا اولین انتخاب برای کسانی که به دنبال ساخت وبلاگ و وبلاگ نویسی هستند باشد. البته این سایت در گذشته محبوبیت بیشتری داشت اما با ورود سایت های وبلاگ دهی جدید با امکانات متنوع تر کمی از محبوبیت بلاگفا کم شده است. اما با این حال می توان همچنان بلاگفا را به عنوان یکی از برترین وبلاگ ساز های فارسی به حساب آورد.

نشانی وبلاگ یا تارنگار کنترل پایا در بلاگفا :

 http://controlpaya.blogfa.com/

۲- بلاگ

با اطمینان می توان گفت که بهترین سرویس وبلاگ دهی در ایران سرویس بلاگ (blog.ir) است که متعلق به شرکت بیان می باشد. این سرویس گرچه سابقه طولانی ندارد و چند سالی بیشتر نیست که راه اندازی شده است اما توانسته در این مدت کوتاه محبوبیت خود را افزایش داده و کاربران زیادی را گرد خود جمع کند. تنها علت این موضوع ارائه امکانات جذاب و متنوع نسبت به دیگر سایت های وبلاگی است که باعث شده کاربران و وبلاگ داران به بلاگ علاقه مند شوند. سرویس وبلاگی بیان بر خلاف دیگر وبلاگ سازها به کاربر یک فضای ابری رایگان ارائه می کند تا بتواند همچون یک مدیر سایت فایل های مورد نظر خود را در آن بارگذاری نماید.

۳- میهن بلاگ

میهن بلاگ (mihanblog.com) هم همچون بلاگفا جزء بهترین موارد وبلاگ سازی است که البته نسبت به بلاگفا امکانات بهتر و جذاب ترین به کاربران خود ارائه می کند. به عنوان مثال وبلاگ داران میهن بلاگ می توانند از آمار بازدید پست های وبلاگ خود مطلع شوند و بفهمند که پس از انتشار مطلب چه کسانی آن را بازدید کرده و مطالعه نموده اند. ظاهر کاربری میهن بلاگ دقیقا همان ظاهر رایج وبلاگ های ایرانی است که کاربران با آن آشنا می باشند.

سالها وبلاگی در میهن بلاگ داشتم با نام گفتنیها با این نشانی یا پیوند: 

http://shobbar.mihanblog.com/

اما میهن بلاگ در صفحه اول خود اعلام کرد که پایان آذر 1399 ، پایان کار میهن بلاگ است. 

متاسفانه میهن بلاگ تعطیل شد. بنده هم در ویرگول ثبت نام کردم تا آنجا بنویسم:

نوشته های یک مهندس ایرانی در ویرگول

انتشارات کنترل پایا در ویرگول 

ویرگول: جایی برای نوشتن

۴- بلاگ اسکی

بلاگ اسکی (blogsky.com) سایتی همچون میهن بلاگ است که یک فرصت دیگر برای کاربران علاقه مند به وب و وبلاگ سازی می باشد تا بتوانند در آن ثبت نام کرده و بی نهایت وبلاگ رایگان ثبت کنند. ویژگی بلاگ اسکای این است که هر فرد با یک نام کاربری می تواند تعداد زیادی وبلاگ جدید ثبت کند. یعنی شما در بلاگ اسکای یک اکانت ایجاد می کنید و سپس با آن اکانت به تعداد بی شمار وبلاگ ثبت می کنید. در عین حال مدیریت تمام وبلاگ ها به صورت یکپارچه در اکانت شما وجود دارد. بلاگ اسکای از جهات دیگر تفاوت چندانی با سرویس های وبلاگ نویسی دیگر ندارد و تنها یک فرصت جدید برای ساخت وبلاگ با دامنه ای جدید می باشد.

ویرگول

دیگر سایت‌های وبلاگ ساز ایرانی

تا اینجا تعدادی از بهترین وبلاگ سازهای ایرانی را به شما معرفی کردیم. گرچه موارد ذکر شده در بالا همه جزء بهترین و پرکاربردترین سایت های ساخت وبلاگ رایگان هستند که کاربران بسیاری از آنها استفاده می کنند.

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.