تأثیر جام جهانی فوتبال بر مصرف انرژی

به گزارش تاسیسات نیوز، «پول‌نیوز» با این مقدمه گزارش داد: مصرف انرژی یکی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با جام جهانی فوتبال است. جابجایی تیم‌ها، مسئولان برگزاری مسابقات، تجهیزات و تماشاگران با هواپیما مقادیر قابل توجهی سوخت جت را مصرف می‌کند. حتی روشن کردن تلویزیون در خانه و تماشای مسابقات نیز با موضوع مصرف انرژی جام جهانی در ارتباط است.

با افزودن تامین نیروی لازم برای فعالیت استادیوم‌ها در روز مسابقه، رفت و آمد میلیون‌ها تماشاگر در نقاط مختلف برزیل، میزبان مسابقات جام جهانی و پخش این رویداد برای میلیاردها بیننده دیگر در سراسر جهان، در نهایت میلیون‌ها تن دی‌اکسید کربن به اتمسفر کره زمین افزوده می‌شود.در شرایطی که جام جهانی 2014 بزرگ‌تر از رویدادهای پیشین در تاریخ این مسابقات برگزار می‌شود، از نظر مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز یکی از بزرگ‌ترین‌هاست.

تا پیش از پایان مسابقات جام جهانی امسال انرژی کافی برای حرکت کل 260 میلیون خودرو و کامیون موجود در آمریکا در یک روز یا معادل انرژی مورد نیاز 560 هزار خودرو در یک سال مصرف می‌شود. برآورد کل انرژی مورد نیاز برای برگزاری چنین رویداد بزرگی آسان نیست اما می‌توان با برخی آمار و ارقام، مقیاس قابل توجه آن را ملموس کرد.

فیفا مطالعه جالب توجهی درباره رد پای کربن خود که توسط راه‌اندازی و اجرای عملیات پخش تلویزیونی ایجاد خواهد شد را انجام داده است. این مطالعه نشان داده است پروازهای بین‌المللی برای خدمه پخش تلویزیونی با 60 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. 40 درصد باقیمانده به تمامی خودروهای مورد نیاز برای حمل و نقل کابل‌ها، دوربین‌ها، مبلمان و انرژی مورد نیاز برای فعالیت تمامی دستگاه‌های الکترونیکی اختصاص دارد.

پخش تلویزیونی فیفا به انتشار 24 هزار و 670 تن دی‌اکسید کربن در اتمسفر - اثری مشابه با سوختن 2.8 میلیون گالن بنزین یا 13 هزار و 250 تن زغال سنگ - منجر خواهد شد. همچنین، فیفا رد پای کربن خود در برگزاری مسابقات را مورد بررسی قرار داده که برق مورد نیاز برای استادیوم‌ها، جشنواره‌های هواداران، ضیافت‌ها، سایت‌های آموزش، سفر برای دارندگان بلیت و هتل‌های تیم‌ها را شامل می‌شود. در نتیجه، رقمی معادل 2.72 میلیون تن دی‌اکسید کربن به دست آمده که همانند مصرف 360 میلیون گالن بنزین یا 1.46 میلیون تن ذغال سنگ است.

فیفا هدف از انجام این مطالعه را شناسایی حوزه‌هایی اعلام کرده که می‌تواند در آینده عملکرد بهتری در آنها داشته باشد. به عنوان مثال، کاهش 10 درصدی خدمه بین‌المللی می‌تواند افت 6 درصدی رد پای کربن را به همراه داشته باشد.

هیچکدام از این آمار و ارقام‌ها شامل منابع دیگر مصرف انرژی مرتبط با جام جهانی مانند ساخت زیرساخت‌های حمل و نقل و استادیوم‌های جدید نمی‌شوند. در شرایطی که همه دوست دارند تا بازی نهایی جام جهانی را در استادیوم مشهور ماراکانا در شهر ریودوژانیرو تماشا کنند اما اکثر قریب به اتفاق ما این مسابقه را از خانه خود تماشا خواهیم کرد. این به معنای آن است که در رد پای کربن جام جهانی سهیم هستیم.

رشد چشمگیر مصرف انرژی به احتمال زیاد زمانی رخ می‌دهد که میلیون‌ها نفر به طور همزمان تلویزیون خود را برای تماشای مسابقه روشن می‌کنند. به عنوان مثال، در انگلیس رکورد افزایش مصرف انرژی طی یک برنامه تلویزیونی به جام جهانی 1990 و مسابقه انگلیس با آلمان غربی در مرحله نیمه‌نهایی اختصاص دارد. طی این مسابقه شبکه سراسری برق انگلیس افزایش 2 هزار و 800 مگاواتی تقاضا را تجربه کرد.اما این افزایش مصرف نه‌تنها به واسطه روشن بودن چند میلیون تلویزیون در سراسر یک کشور بلکه طی وقت استراحت بین دو نیمه یا پس از پایان بازی برای درست کردن چای یا برداشتن تنقلات از یخچال نیز شکل می‌گیرد. سیگنال‌های بازی‌های جام جهانی 2014 به تمامی کشورهای جهان ارسال خواهند شد و می‌تواند به طور بالقوه پربیننده‌ترین رویداد ورزشی در تاریخ باشد. اما از سوی دیگر می‌دانیم که برگزاری این مسابقات می‌تواند رکورد جدیدی را از نظر انتشار گازهای گلخانه‌ای بر جای بگذارد.

منبع: تاسیسات نیوز
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.