رتبه بندی برندها براساس برآورد قیمت

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳

سودآورترین برندهای فناوری 2013/ نزول آی بی ام و مایکروسافت

دو شرکت بزرگ و شناخته شده WPP و Millward Brown که تخصص ویژه ای در زمینه تبلیغات و رتبه بندی برندهای تجاری دارند ، فهرستی از معتبرترین و سودآورترین برندهای تجاری جهان ارائه کرده اند که در صدر آن اپل، گوگل و آی.بی.ام خودنمایی می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این گزارش ارزش برند اپل بیش از  185 میلیارد دلار برآورد شده است. اپل که در میان برندهای تجاری به عنوان یک کمپانی فناورانه در نظر گرفته می شود، در سال 2012 نیز به عنوان با ارزش ترین کمپانی تجاری جهان شناخته شده بود. این شرکت درحالی رتبه نخست فهرست را به خود اختصاص داده است که به عنوان یک شرکت متخصص و پیشرو در عرصه طراحی و تولید تلفن های همراه هوشمند همواره رقبای زیادی نظیر نوکیا و سامسونگ را در کنار خود احساس کرده است.
آمارها نشان می دهد، این شرکت ها به سرعت سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص می دهند که این نکته می تواند زنگ خطر جدی برای اپل و مدیران آن باشد.

* گوگل در رتبه دوم مشهورترین برنده های جهان

پس از اپل، گوگل به عنوان با ارزش ترین برند تجاری جهان شناخته می شود. آمارهای رسمی نشان می دهد که ارزش این برند بیش از  114 میلیارد دلار است. نکته جالب توجه این است که گوگل در سال گذشته رتبه سوم این فهرست را در اختیار داشت اما اکنون با یک پله صعود در رتبه دوم با ارزش ترین برندهای تجاری جهان قرار گرفته است. این موتور جستجوگر با به روزرسانی های جدیدی که در پست الکترونیکی خود صورت داده بار دیگر مورد توجه کاربران اینترنتی قرار گرفته است.

* IBM در رتبه سوم

اما درحالی که گوگل در مقایسه با سال گذشته در فهرست برترین برندهای تجاری دنیا یک پله صعود داشته است برند مطرحی همچون آی.بی.ام با یک پله نزول در جایگاه سوم قرار گرفته است. در حال حاضر ارزش این برند حدود 113 میلیارد دلار براورد شده است. از آی.بی.ام به عنوان "غول قدیمی فناوری" یاد می شود. "آبی بزرگ" (عنوانی است که برای شرکت آی.بی.ام استفاده می شود) این روزها پیام آور خوشحال کننده ای برای سهامدارانش نبوده است به طوریکه در سه ماه نخست سال 2013 سهامداران این شرکت سود دلچسبی به دست نیاورده اند. در حال حاضر این برند تجاری تمرکز عمده فعالیت هایش را بر امور نرم افزاری و محاسباتی نظیر "محاسبات ابری" متمرکز کرده است.

AT&T غول ارتباطات در رتبه پنجم

پس از مک دونالد برند شاخص AT&T به عنوان یکی از "غول های ارتباطات از راه دور جهان" با ارزشی در حدود 76 میلیارد دلار همچون سال های اخیر به عنوان یکی از پربازده ترین برندهای تجاری جهان مطرح بوده است. این غول ارتباطاتی که مقر اصلی آن در دالاس آمریکاست، در زمره قدیمی ترین شرکت های ارتباطاتی جهان قرار دارد به طوریکه نخستین جرقه فعالیت های آن به دهه 70 قرن 19 میلادی باز می گردد. فعالیت گسترده در زمینه اینترنت پر سرعت، سیستم های ارتباطاتی بی سیم و وای فای موجب شده تا AT&T در زمره شناخته شده ترین برندهای تجاری جهان قرار گیرد. این شرکت در نخستین ماه های سال 2008 یکی از پرشکوه ترین دوران هایش را تجربه کرد اما همزمان با آغاز بحران اقتصادی و در ادامه رکود سنگین بر بازارهای جهانی، فعالیت های این شرکت نیز سود سرشار گذشته را نداشت اما اکنون به نظر می رسد آن دوران طلایی به تدریج در حال تکرار شدن است. این برند تجاری هم اکنون در میان 50 شرکت تحسین شده آمریکا قرار دارد.

* مایکروسافت در رتبه هفتم 

اما درحالی که خبر می رسد بیل گیتس رئیس بازنشسته شده مایکروسافت بار دیگر در صدر ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفته است، نتیجه ده ها سال تلاش وی نیز هم اکنون با ارزشی در حدود 70 میلیارد دلار در رتبه هفتم با ارزش ترین برندهای تجاری جهان قرار گرفته است. البته مایکروسافت در سال گذشته در رتبه پنجم این فهرست قرار داشت که این افت قابل توجه می تواند زنگ خطری برای گردانندگانش به شمار آید. کارشناسان فناوری یکی از مهمترین دلایل افت مایکروسافت را جهش خیره کننده اپل و تاخت و تاز این رقیب در بازارهای جهانی عنوان می کنند. با این حال مایکروسافت برای بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی همچنان مایکروسافت است.

* رتبه آخر به China Mobile رسید

رتبه دهم و پایانی این فهرست در اختیار China Mobile است. این برند تجاری ارزشی در حدود 55 میلیارد دلار داشته و به عنوان یکی از بزرگترین ارائه دهنده های خدمات ارتباطات از راه دور بی سیم در جهان فعالیت می کند. China Mobile در سال 2012 نیز همین جایگاه را در اختیار داشت که این نکته نشان دهنده ثبات نسبی در فعالیت های این شرکت به شمار می آید.

 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.