طرز کار کولر آبی و سرویس فنی کولر آبی

پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

اطلاعات فنی و سرویس فنی کولر آبی:

سیستم کولر آبی معمول در ایران، از سه ورودی برق، آب و هوا تشکیل شده است و یک خروجی هوای مرطوب و خنک دارد. کابل برق ورودی کولر، یک کابل چهار رشته‌ای است که هر یک از چهار رشته به ترتیب مربوط به نل ( نول )، پمپ آب، دور کند و دور تند می‌باشد. آب ورودی به کولر معمولاً از طریق یک شلنگ 5 میلی‌متری تغذیه می‌شود که به یک شناور متصل می‌گردد. هوا نیز از طریق دریچه‌های کولر که توسط پوشال پوشانده‌ شده‌اند وارد کولر می‌شود.

لینک خرید چند محصول مرتبط با کولر:

 

Telegram: @Control_paya

 

فرایندها و تجهیزات کولر آبی

کولر آبی، دو بخش گردش آب و گردش هوا دارد. سیستم گردش آب کولر توسط پمپ آب و سیستم گردش هوا به وسیله‌ی موتور اصلی کولر صورت می‌پذیرد.

قطعات و تجهیزات کولر آبی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. الکتریکی: شامل کلید سه دکمه‌ای قطع و وصل، پمپ آب و موتور کولر
  2. مکانیکی: شامل توربین هوا و تسمه، شناور
  3. ثابت: دریچه‌ها، بدنه، اتصالات شبکه‌ی آبرسانی و شیر تخلیه

سرویس کولر آبی

اول ایمنی

با فازمتر به بدنه کولر بزنید تا از برق نداشتن آن مطمئن شوید. سپس از کسی که داخل منزل و پای کلید قطع و وصل ایستاده است ابتدا بخواهید کولر را یکبار قطع و وصل کند تا مطمئن شوید در حال سرویس کولر خودتان هستید نه کولر همسایه! در حالت روشن نیز بدنه کولر را با فازمتر چک کنید که برق نداشته باشد. پس از اطمینان از مراحل قبل ابتدا می‌بایست دریچه‌های خروجی باد کولر را که در فصول سرد سال بسته بوده اند، در اتاق‌ها و سالن‌های منزل باز کنید تا در صورت شروع به کار کولر به موتور آن فشار وارد نشود.

از خاموش بودن کولر و عدم اتصال جریان برق اصلی (فاز) به کولر مطمئن شوید. اگر کولر دارای فیوز جداگانه است آن را قطع کنید.

سپس دریچه‌های خود کولر را باز کنید و در صورتی که پوشال آن کهنه شده است آن را تعویض کنید یا در غیر این صورت آنها را با آب بشویید تا خاک‌های آن وارد فضای کولر نشود. برای تهیه پوشال جدید حتماً پوشال هم‌سایز با ظرفیت کولر بگیرید. مثلاً اگر پوشال کولر 4500 را بر روی کولر 3500 ببندید، تراکم بالای پوشال‌های بزرگتر از سایز، موجب اختلال در گردش هوای کولرمی‌شود و هوا به درستی به کولر نمی‌رسد.

برای زدودن رسوب داخل کولر می‌توانید از مواد سفید کننده یا جوهر نمک یا جوش شیرین استفاده کنید. برای این کار ابتدا شیر تخلیه کف کولر را باز کنید تا آبهای کهنه و قدیمی تخلیه شود و سپس مواد سفید کننده و رسوب‌زدا را در آن بریزید و پس از چند دقیقه با آب بشویید.

در حالی که آب کولر تخلیه شده است، از کسی که پای دکمه‌ی قطع و وصل کولر ایستاده است بخواهید به ترتیب و یکی یکی دکمه‌ها را بزند تا از سلامت پمپ آب و موتور کولر اطمینان حاصل نمایید. معمولاً قطعات الکتریکی نیازمند سرویس نیست و در صورت از کار افتادن بهتر است تعویض شود.

برای سرویس کولر آبی قطعات مکانیکی می‌بایست کنترل و بازدید شود. " دوباره مطمئن شوید فیوز قطع است و کلید کولر خاموش است و کسی آن را روشن نمیکند " .محل اتصال محور توربین هوا به بولبیرینگ‌ها لازم است روغن‌کاری گردد. تسمه‌ی گرداننده‌ی توربین می‌بایست در یک وضعیت تعادلی باشد. یعنی نه خیلی سفت و محکم باشد که به موتور فشار وارد کند و نه چندان شل باشد که در جای خود بلغزد ( موتور دچار گیرپاژ شود ) . در صورتی که تسمه از حالت نرمال خود خارج شده و از اطراف آن نخ بیرون زده، لازم است آن را تعویض کنید. شناورهای قدیمی موجود در بازار یا به صورت دو قطعه پلاستیک زانویی شکل بودند که با یک پیچ تنظیم به هم متصل شده بودند و در انتهای آن یک حباب پلاستیکی قرار داشت و یا به صورت یک میله‌ی فلزی متصل به یک حباب پلاستیکی بودند. شرکت آبسال شناوری را به بازار معرفی کرده است که مشکلات شناورهای قدیمی را ندارد و بر روی خود حباب پلاستیکی از عدد 1 تا 8 مدرج شده و می‌توان اندازه‌ی آب داخل کولر را با گرداندن حباب به خوبی تنظیم کرد.

فلکه‌ی آب کولر را باز کنید تا از سلامت شناور کولر اطمینان حاصل کنید. با دست و به آرامی شناور را بالا بیاورید و ببینید که عمل قطع آب صورت می‌پذیرد یا خیر. اگر آب به درستی وارد کولر نمی‌شود یا عمل قطع به طور کامل انجام نمی‌شود شناور می‌بایست تعویض گردد.

پس از کنترل شناور نوبت به بستن مجدد شیر تخلیه و آبگیری کولر است. حتماً پس از بستن شیر تخلیه از زیر کولرآن را کنترل کنید که چکه نداشته باشد. اگر شناور درست تنظیم شده باشد سطح آب می‌بایست یک سانتی‌متر پایین تر از حداکثر ارتفاع شیر تخلیه متوقف شود، در غیر این صورت باید شناور را درست تنظیم کنید. ضمناً دقت کنید که سطح کولر نسبت به زمین باید تراز باشد. یعنی کولر به گونه‌ای واقع شده باشد که آب در یک طرف آن بیشتر جمع نشود.

پس از آبگیری کولر، پمپ را روشن کنید تا از صحت سیستم گردش آب کولر اطمینان حاصل کنید. توری دور پمپ رالازم است قبل از روشن کردن تمیز کرده باشید و کف پمپ آب با کف کولر حداقل یک سانتی‌متر فاصله داشته باشد. پس از روشن شدن پمپ آب اتصالات را به دقت کنترل کنید که از جایی چکه نداشته باشد، زیرا یکی از مهم‌ترین دلایل سوختن موتور کولر و پمپ آب، چکیدن آب بر روی بدنه‌ی موتورهای الکتریکی است.

حالا دو دریچه‌ی کناری کولر را ببندید و پمپ آب را به اضافه‌ی موتور کولر روشن کنید تا یک بار عملیات کامل داخل کولر را ببینید. گاهی اوقات آبی که از بالا روی پوشال‌ها می‌ریزد، به جای آن که از پایین تخلیه شود از وسط پوشال منحرف شده و بر روی توربین هوا یا پمپ آب می‌پاشد که عملیات کولر را مختل خواهد کرد. در صورتی که مشکلی مشاهده نشد و صدای کارکردن قطعات و موتور طبیعی بود، آخرین دریچه را نیز ببندید. قبل از بستن آخرین دریچه مطمئن شوید که در جعبه تقسیم برق داخل کولر به درستی بسته شده است.

سایر نکات

دقت داشته باشید، کولر آبی برای عملکرد خوب نیاز به فضای کافی در اطراف خود دارد. برزنت اتصال دهانه‌ی کولر به کانال کولر راکنترل کنید تا هوا از کنار آن نشت نکند یا پاره نشده باشد. همچنین شلنگ انتقال آب و فلکه‌ی آب را نیز چک کنید تا نشتی یا چکه نداشته باشد. ایجاد سایه‌بان برای کولر به گونه‌ای که از تابش مستقیم آفتاب به دور باشد به کارایی آن بسیار کمک خواهد کرد. چهار پایه‌ی کولر را مستقیماً روی سطح آسفالت یا ایزوگام قرار ندهید و زیر پایه‌های آن سنگ بگذارید تا در سطح آسفالت فرو نرود.

سیستم کولرهای سلولزی نیز شبیه کولرهای آبی است با این تفاوت که به جای پوشال از پدهای سلولزی بهره برده و مصرف آب و انرژی آنها بهینه‌تر است. در عین حال از قیمت بالاتری نسبت به کولرهای آبی برخوردار هستند.

با ترموستات اتاقی میتوانید دمای هوای اتاق را تنطیم کنید تا کولر به اندازه مناسب روشن شود و هرگاه هوا خنک باشد، خاموش شود.

controlpaya.com

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.