داکت اسپلیت

یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳

سیستم داکت اسپلیت از دو بخش تشکیل شده است: یونیت داخلی و یونیت خارجی

به یونیت خارجی آن اصطلاحاً کندانسور یونیت می گویند که شامل کویل کندانسور، فن کندانسور و کمپرسور می باشد.

به یونیت داخلی اواپراتور یا هواساز گفته می شود.
ارتباط بین یونیت داخلی و یونیت خارجی توسط لوله های مسی  عایق شده صورت می گیرد. نحوۀ کارکرد آن به این صورت است که کندانسور ، گاز خنک شده را به یونیت داخلی ارسال می کند، در داخل یونیت داخلی گرمای محیط توسط گاز گرفته می شود و به هوای سرد تبدیل می شود، هوای سرد هم توسط فن به محیط داده می شود.

داکت اسپلیت ها به 2 دسته ذیل می شوند.

1- داکت اسپلیت معمولی

2- داکت اسپلیت اینورتر

گرید داکت اسپلیت های مصرف معمولی  B و گرید داکت اسپلیت های کم مصرف A می باشد که داکت اسپلیت اینورتر نام دارند مزیت آنها این است که هزینه برق کمتری را برای مصرف کنندگان دارند. کمپرسورشان دیجیتال است و با تغییر دور این اتفاق می افتد, یعنی وقتی مصرف کم می باشد دور کمپرسور پایین می آید و وقتی مصرف بالا می باشد دور کمپرسور هم بالا می رود چون عمده مصرف برق کمپرسورها لحظۀ استارت است که به شدت آمپر مصرفی آن بالا می رود پس وقتی که تعداد استارتها را کم کنیم یعنی مصرف برق را هم کم کرده ایم .در کمپرسور دور متغییر اتفاق به این صورت می افتد که، یک بار استارت می زند و دور آن به کمترین دور ممکن می رسد و دوباره دور آن بالا می رود و این باعث می شود که مصرف برق پایین تر بیاید. یکی از عیب های اساسی آن اینست که عمر کمی دارند چون کمپرسور مدام روشن می باشد، عیب دیگر آن هزینه اولیه بالای آن می باشد

داکت اسپلیت

شیوه و نحوه نصب داکت اسپلیت

از دهانۀ خروجی هواساز یا همان یونیت داخلی در سقف کاذب کانال کشی انجام شده و در هر قسمتی که نیاز باشد دریچه ای تعبیه می گردد و متناسب با هر فصل هوای سرد یا گرم خارج می شود.
برای تولید هوای گرم یک کویل آب گرم جلوی دستگاه یا پشت دستگاه قرار می گیرد. کویل آب گرم که یک کویل مسی مارپیچ 2 ردیفه یا 3 ردیفه می باشد، آب گرم داخل آن می گردد و همان فن هوا ساز این بار هوا را از روی آن عبور می دهد، گرمای آب را می گیرد و تبدیل به هوای گرم می کند و آن را به فضاهای موردنیاز ارسال می کند. می توان تولید گرما از طریق معکوس کردن سیکل تبرید را اضافه کرد. 
این سیستم دارای مکش و دهش با کانال می باشد، که عموماً مکش آن پشت دستگاه می باشد و این مکش باعث می شود که چرخش هوا در سرما و گرما در محیط کامل صورت بگیرد و سریع تر محیط را به دمای یکنواخت می رساند. بهترین مکان برای دریچه مکش 70 سانتی متر تا یک متر از زمین می باشد.

مزایای استفاده از داکت اسپلیت

1.مستقل بودن هر واحد

2.هزینه اولیه ارزان

3.تعمیر و نگه داری کم

4.کارکرد آسان

5.طول عمر مناسب

معایب استفاده از داکت اسپلیت

1.کنترل زون ندارد، هنگامی که دستگاه داخل آپارتمان روشن میشود تمام فضا اعم از سالن و اتاق های خواب هم دما میشوند. با وجود ترموستاتی که در بزرگترین فضا قرار گرفته است دمای هوا اندازه گیری میشود و این از بزرگترین معایب سیستم داکت اسپلیت است.

با استفاده از دمپر و ترموستات ویژه دمپر ، تا حدی میتوان دمای هر اتاق را جداگانه کنترل نمود.

2.در مقایسه با مینی چیلر یا چیلر مصرف برق آن تا حدودی بالاتر می باشد ولی نسبت به اسپلیت دیواری مصرف برق آن کمتر می باشد.

بوسیله ترموستات و دیجیکنترل میتوانیم میزان مصرف انرژی را کنترل و مدیریت نماییم و تا حد زیادی بر این مشکل فائق شویم.

3.در اکثر داکت اسپلیت ها صدای دستگاه آزار دهنده می باشد .

دیجیکنترل با کاهش دور موتور فن دستگاه، صدای آن را بشدت کاهش میدهد.

در انتخاب دستگاه داکت اسپلیت دو فاکتور بسیار مهم وجود دارد:

1.انتخاب دستگاه  2.اجرای درست و اصولی

منبع: سایت شرکت تهویه نوین، محصولات کنترل پایا
تصاویر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.