بالاتر بودن هزینه حاملهای انرژی دانشگاهها از بودجه پژوهشی !

محمد حسین امید معاون اداری مالی وزارت علوم در جمع مدیران عمرانی دانشگاه‌ها و مراکز تابعه وزارت علوم اظهار داشت: متاسفانه هزینه حامل‌های انرژی دانشگاه‌ها از بودجه پژوهشی آنها بیشتر است، بطوری که 15 تا 20 درصد بودجه دانشگاه‌ها صرف تامین انرژی می‌شود که هنوز بودجه پژوهشی آنها به  15 درصد نرسیده و رسیدن به این معیار از برنامه‌های ابلاغی جدید وزیر علوم به دانشگاه‌ها است.

وی افزود: علیرغم اینکه متخصصان و دانشمندان کشور در مجموعه آموزش عالی و در دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند نتوانستیم از این توانمندی استفاده کنیم و از حیث معماری منظر ، فضای سبز ، تاسیسات ، استحکام بناها و مصرف بهینه انرژی نه تنها در دسته بهترین‌های کشور نیستیم بلکه در مواردی از سطح متوسط هم پایین‌تر هستیم.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تاکید کرد: استفاده از تجهیزات جدید و روش‌های نوین مصرف انرژی در همه ساختمان‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هزینه بسیار بالایی را می‌طلبد، لذا در کنار تجهیز ساختمان‌های در دست احداث به  فناوری‌های نوین و کم مصرف باید در ساختمان‌های موجود نیز با  استفاده از الگوی مصرف صحیح میزان هدر رفت انرژی را کاهش دهیم.

وی افزود: کاهش مصرف انرژی لزوما به استفاده از تجهیزات جدید متکی نیست و  نوآوری و خلاقیت نیز جایگاه مهمی دارد همانطور که در معماری سنتی ایران و در نواحی گرمسیر و کویری با استفاده از امکاناتی نظیر بادگیرها  تهویه ساختمانها مدیریت می‌شد.

 امید با اشاره به اینکه بار اصلی کاهش مصرف انرژی برعهده مدیران عمرانی و فنی دانشگاه‌هاست، تاکید کرد: سیاست وزارت علوم در این دوره کاهش تصدی‌گری و پرهیز از ورود به امور جزیی دانشگاه‌ها است و از طریق برنامه‌ریزی و تدوین آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مناسب  در نظر دارد دانشگاه‌ها را مورد حمایت قرار دهد.

منبع: تأسیسات نیوز
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.