مرگبار بودن عدم بکار گیری صحیح سیستمهای گرمایشی آپارتمانی

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳

 تاسیسات نیوزبه نقل از مجله دنیای اقتصاد گزارش میکند: با توجه به کیفی سازی، مقاوم سازی، کمی سازی و همچنین ارزان سازی واحدهای مسکونی امری است که ظرف سال های اخیر هم در سیاست های دولتی و هم در میان فعالان بازار ساخت وساز، کارشناسان و صاحبنظران بسیار مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

در این میان اما جای خالی تمرکز و توجه به ایمن سازی به خصوص در مورد تاسیسات و تجهیزات داخلی ساختمان های مسکونی همچون سیستم های تاسیساتی و گرمایشی ظرف سال های اخیر به شدت احساس می شود. براساس آمارهای موجود، تحلیل ها از روند نگران کننده و تلخ آمار مرگ خاموش نشان دهنده رشد ۵۶ درصدی تلفات جانی ناشی از گازگرفتگی و انتشار گازهای کشنده در داخل فضای واحدهای مسکونی در اولین سال اجرای هدفمندی یارانه ها نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن است. مرگ خاموش که همه ساله در نقاط مختلف کشور قربانیان زیادی می گیرد در سطح گسترده ناشی از کاربرد نادرست وسایل و سیستم های گرمایشی و نصب نادرست آن در محیط های مسکونی است. در این میان سهم وسایل و سیستم های گرمایشی که اکسیژن مورد نیاز برای احتراق و ایجاد گرما را از فضای داخلی واحد مسکونی دریافت می کنند بیش از سایر عوامل است. کاربرد نادرست سیستم های گرمایشی نظیر پکیج ها، بخاری ها و... در مکان های نامناسب، عدم دقت و رعایت ضوابط ایمنی در نصب دودکش ها و سایر تجهیزات وسایل گرمایشی، به خصوص در فصل های سرد سال، سالانه تلفات قابل توجهی را به همراه دارد. اما سوال اینجا است که چرا این تلفات از چشم مسوولان، سازندگان و حتی مردم پنهان مانده و روز به روز سودجویی برخی بساز و بفروش ها در استفاده از سیستم های ناایمن و نامناسب برای اغلب واحدهای مسکونی، به بهانه کمک به مردم برای صرفه جویی در مصرف انرژی، بیش از پیش قوت می گیرد. رواج استفاده از سیستم های گرمایشی تکی و جایگزینی آن با سیستم های گرمایشی مرکزی، پس از هدفمندی یارانه ها با این توجیه که مدیریت انرژی را تا سطح زیادی برای ساکنان فراهم می کند، یکی از اصلی ترین عوامل افزایش مرگ خاموش پس از اجرای این قانون است. هر چند استفاده از تکنولوژی های نوین گرمایشی برای واحدهای مسکونی در نفس خود بلامانع است، اما مشکل از آنجا ناشی می شود که این سیستم ها بدون اعمال ضوابط نظارتی و تنها با انگیزه سودجویی از سوی بساز و بفروش ها در واحدهای مسکونی به صورت غیراستاندارد تعبیه می شود بدون آنکه سنخیتی با ویژگی های بنا و نوع سازه داشته باشد.

اما سوال اینجاست، چه کسانی در برابر این موضوع مسوول هستند؟

مسوولیت ایمنی تاسیسات داخلی ساختمان به خصوص در بحث سیستم های گرمایشی به طور کلی به ۵ مرجع کلان مربوط می شود. ویژگی های محصول تولیدی که مسوولیت آن متوجه وزارت صنایع، سازمان استاندارد و تولیدکنندگان سیستم های گرمایشی است، شرایط استفاده و نگهداری با متولی گری مردم، رسانه ها و نهادهای مرتبط با امر اطلاع رسانی، مسائل مربوط به سوخت مصرفی با مسوولیت وزارت نفت و شرکت ملی گاز، موضوعات مرتبط با عملیات نصب سیستم های گرمایشی با نظارت و متولی گری وزارت بازرگانی، صنف نصابان و سازمان فنی و حرفه ای و همچنین تعیین شرایط محیط نصب تحت کنترل و مسوولیت وزارت مسکن، نظام مهندسی، شهرداری ها، سازندگان مسکن و... .

منبع: تاسیسات نیوز
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.