مقابله با مشکلات قطع برق یا به زبان ساده: برق میره چه کار کنیم؟

مقابله با مشکلات قطع برق

به زبان ساده: برق میره چکار کنیم؟

تلفن اعلام قطع برق و فوریت های برق: ۱۲۱ 

اگه دیدین برق قطعه اول ببینین مشکل از داخل ساختمون نیست؟ مثلا فیوز نسوخته یا کلید مینیاتوری برق رو قطع نکرده؟ اگر مشکل داخلی نبود، به شماره ۱۲۱ زنگ بزنین و قطعی برق رو اطلاع بدین تا از زمان وصل برق یا شرایط وصل برق مطلع بشین.

جلوگیری از مشکلات ناشی از قطع برق

قطع برق به کسب و کارها لطمه میزند. قطع برق در مراکز مهمی مانند بیمارستان ها، داروخانه ها، آزمایشگاه ها و بانک ها ممکن است خطرات و خسارات زیادی به بار آورد. زندگی امروزی بسیار وابسته به برق ، کامپیوتر و اینترنت شده است. لوازم برقی مختلف مانند یخچال، تلویزیون و جاروبرقی جزو لوازم زندگی به حساب می آیند، در ورودی و درب پارکینگ منازل و ساختمانهای اداری و تجاری، برقی و ریموتی شده اند، گوشی های تلفن بیسیم بدون برق کار نمیکنند؛ اکثر مردم در کار و زندگی بسیار وابسته به گوشی همراه ( مبایل ) و شبکه های اجتماعی شده اند؛ بجای اجاق گاز از مایکروفر و بجای پله از آسانسور استفاده میکنند، اغلب تجهیزات سرمایش و گرمایش و تهویه مطبوع بدون برق کار نمیکنند و ...

از طرفی همواره امکان قطع برق به علل مختلف اعم از خرابی یا مشکل در تولید یا انتقال آن وجود دارد. در تابستان امسال ( 1397 خورشیدی ) شاهد قطعی های مکرر برق بویژه در ساعت اوج مصرف روز در نقاط مختلف ایران بودیم. به علت بروز بحران ها و حوادث غیرمترقبه مانند زلزله، طوفان و جنگ نیز ممکن است برق قطع شود. گاهی هم به علت یک اتصال کوتاه یا مشکلی در سیم کشی داخلی یا یکی از مصرف کننده ها ممکن است برق قطع شود.


به راستی چه کار باید کرد ؟

به زبان ساده: اگه برق بره چکار کنیم؟ برق میره چکار کنیم؟ چه کار کنیم که رفتن برق به ما ضرر نزنه؟

پاسخ سوال فوق یعنی راهکارهای کاهش مشکلات قطع برق یا جلوگیری از مشکلات ناشی از قطع برق را در شش عنوان زیر خلاصه کرده ام:

  • الف: بررسی و رفع مشکل احتمالی
  • ب: برق اضطراری
  • ج: کاهش  وابستگی به برق و لوازم برقی
  • د: استفاده از  فرصت ها و انجام کارهایی که نیاز به برق ندارد.
  • ه: انرژی خورشیدی و انرژیهای جایگزین دیگر
  • و: صرفه جویی در مصرف برق
  • ز: نکات ایمنی و حفاظتی هنگام قطع و وصل برق

عناوین فوق بر اساس تجربیات، دانش، تخصص و خلاقیت نویسنده بوده اند و ممکن است با کمک شما اصلاح و تکمیل شوند.

برق میره چکار کنیم ؟

الف: ایمنی و بررسی

بررسی کنید ببینید برق از داخل ساختمان قطعه یا بیرون. اگه از کنتور برق قطعه زنگ بزنین به 121

ب: برق اضطراری

سامانه برق اضطراری نوعی از سامانه‌های پشتیبان است که در زمان بحران یا وقتی که سامانه‌های معمولی از کار می‌افتند مورد استفاده قرار می‌گیرند. سامانه‌های قدرت اضطراری شامل ژنراتورها، سلول‌های سوختی، سامانه‌های نوری، و دستگاه‌های دیگر می‌شود. از این سامانه‌ها در طیف گسترده‌ای از مراکز مانند خانه‌های مسکونی، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌های علمی، مراکز داده، مخابرات و در بانک ها استفاده می‌شود.

به زبان ساده: برق اضطراری بگیر و نصب کن تا اگه برق شهر رفت، برق داشته باشی و لنگ نمونی.

برق اضطراری یعنی سیستمی که وقتی برق قطع شود برق مورد نیاز برای لوازم برقی را تأمین میکند. یک سامانه برق اضطراری ممکن است شامل موتور ژنراتور، یو پی اس UPS، سلول خورشیدی، چراغ اضطراری و انواع ذخیره کننده های انرژی باشد.

برق اضطراری :

  • موتور برق
  • یو پی اس UPS
  • چراغ اضطراری، باتری و پاور بانک

موتور ژنراتور یا موتور برق :

مجموعه موتور ژنراتور وسیله ای است که انرژی نهفته در سوخت را تبدیل به انرژی الکتریکی میکند. یعنی یک موتور درونسوز که محور ژنراتور را میچرخاند و ژنراتور برق متناوب 220 ولت 50 هرتز ( مناسب برای ایران ) را تولید میکند.

در زمان جنگ ( دهه 60 ) هنگام قطعی های برق بسیاری از فروشگاهها را میدیدیم که موتور برق خود را در پیاده رو میگذاشتند و روشن میکردند تا برق مغازه تأمین شود . دود و آلودگی صوتی آنها در یاد دهه شصتی ها مانده. منظورم از دهه شصتی ها فقط متولدین دهه شصت نیست بلکه منظورم کسانی است که در سنین مختلف در حدود دهه شصت ( 1360 تا 1370 ) در ایران زندگی میکرده اند. البته امروزه انواع موتور ژنراتورهای کم صدای گازی، بنزینی، الکلی و غیر آن در اندازه و قدرت های مختلف ساخته شده اند که در بازار ایران نیز موجودند.

 

یو پی اس UPS :

یو پی اس

یو پی اس (UPS) مخفف کلمات Uninterruptible Power supply  به معنای " منبع تغذیه غیر قابل قطع " یا " منبع توان مداوم " می باشد و به دستگاهی گفته می­ شود که تامین کننده برق مصرف کننده های مختلف الکتریکی می­باشد. خلاصه آنکه با داشتن یو پی اس برق مداوم دارید. مصرف کننده­هایی را که نمی­خواهیم برق ‌آنها به هیچ وجه قطع گردد به خروجی آن متصل می­نمائیم، در زمانی که برق شهر وجود دارد برق خروجی دستگاه یو پی اس از برق شهر تامین می شود و هنگامیکه برق شهر قطع می شود اینورتری که درداخل دستگاه UPS  وجود دارد به طور خودکار و اتوماتیک روشن میشود و برق مستقیم باطری را به برق متناوب 220 ولت 50 هرتز  تبدیل میکند و به سرعت جایگزین برق شهر می شود، در این حال برق مصرف‌کننده‌ها از انرژی ذخیره شده در باطری­‌ها، توسط دستگاه (UPS) تامین می‌شود. البته یو پی اس ها هم انواع مختلفی دارند. توضیح فوق مربوط به پرکاربردترین یو پی اس ها در مصارف عادی خانگی، اداری و تجاری یعنی پو پی اس های آفلاین و خودکار است .

نکته : ماهی یکبار دستگاه برق اضطراری را تست کنید یعنی برق را قطع کنید تا مصرف کننده ها از یو پی اس تغذیه شوند و باتریها تخلیه شوند تا هم از عملکرد دستگاه مطمین شوید هم باتریها پر و خالی شوند تا اصطلاحا تنبل نشوند.

یو پی اس

چراغ اضطراری و انواع ذخیره کننده های انرژی الکتریکی ( باتری ) :

چراغ اضطراری در راهروها و راه پله ها و فضاهای دیگر سبب میشود تا درصورت قطع برق همه جا تاریک نشود. در خانه و محل کارتان چراغ اضطراری، چراغ قوه، باتری یا پاوربانک داشته باشید. بهتر است چراغ قوه یا پاوربانک شما مجهز به سلول خورشیدی باشد.

کیف نجات مجهز داشته باشید.

چراغ قوه، باتری، شارژر، پاوربانک و سلول خورشیدی از لوازم کیف نجات

 

در مراکز درمانی و امدادی مانند بیمارستان، آزمایشگاه و آتشنشانی و مراکز مهم دیگر مانند بانک ها بهتر است بلکه ضروری است که مجموعه کاملی از برق اضطراری شامل موتور ژنراتور یا مولد انرژی دیگر ( مانند سلول های خورشیدی ) و یو پی اس و چراغ اضطراری و چراغ قوه و حتی باتری های کوچک و پاور بانک موجود باشند و در دوره های زمانی مشخص مثلا ماهی یکبار آزمایش شوند تا از آماده به کار بودن آنها اطمینان حاصل شود.

یک داستان واقعی : در زمان جنگ ایران و عراق برق میرفت یک تلویزیون 14 اینچ سیاه و سفید توشیبا داشتیم. برنامه های تلویزیون محدود بودند و تکرار نداشتند. پشت تلویزیون نوشته بود که با 12 ولت مستقیم هم کار میکند . 8 تا باتری خشک معوملی 1.5 ولتی را سری کردم و به ورودی 12 ولت تلویزیون متصل کردم. روشن شد اما ضعیف بود فهمیدم بعلت مقاومت داخلی زیاد، افت ولتاژ داریم پس یک یا دو باتری دیگر هم اضافه کردم. یادم میاید که یک بار که برق رفته بود همه خانواده سریال اوشین ( سالهای دور از خانه ) را با این ابتکار من دیدند و از من تشکر کردند.

 

برق میره چه کار کنیم؟ ب: کاهش  وابستگی به برق و لوازم برقی

 

به زبان ساده : فکر کنین برق نیست و در زمان پدرانتون زندگی میکنین. در زمان قبل از ناصرالدین شاه که سیمکشی برقی نبود. پس فکر کنیم ببینیم چطور میتوانیم بدون برق ( دست کم برای مدتی ) زندگی کنیم؟ از روشنایی روز استفاده کنین. سعی کنین نور اتاقتون خوب باشه. گوشی تلفن ساده داشته باشین که بدون برق کار میکنه. کاغذ و قلم داشته باشین که بجای تایپ کردن بنویسین. عایق کاری اتاق خوب باشه تا از سرما و گرما مصون باشین. بادبزن و شمع هم داشته باشین خوبه. کبریت برای چراغ گاز و ...

در اینجا جدولی از وسایل و لوازم برقی و جایگزین آنها تهیه کرده ام:

  • آسانسور : راه پله، ضمنا راه آزاد کردن آسانسور و خروج از آن را بدانید.
  • تلفن بیسیم و سانترال: گوشی تلفن ساده
  • جرقه زن چراغ گاز: کبریت
  • کامپیوتر و لپتاپ: کتاب و کاغذ و قلم
  • در ورودی برقی: کلید
  • در ورودی پارکینگ : آچار مخصوص
  • پمپ آب : ظرف پر از آب
  •  کیف نجات یادتون نره

بازم به زبون ساده : وقتی برق دارین حواستون باشه که لوازم شارژی مثل مبایل و لپتاپ رو قبل از آنکه شارژشون تموم بشه شارژ کنین تا اگه برق رفت شارژ داشته باشن.

سحرخیز باشین و صبح زود کارتون رو شروع کنین تا قبل از قطع برق یا هر اتفاق دیگه ای کارهای زیادی رو انجام داده باشین .

سحرخیز باش تا کامروا شوی

 

برق میره چه کار کنیم؟ ج: استفاده از  فرصت ها و انجام کارهایی که نیاز به برق ندارد.

کارهایی هستند که نیاز به برق ندارند یعنی میتوانید آن کارها را بدون برق انجام دهید. امیدوارم تعجب نکرده باشید. آیا میپندارید که بدون برق کارهای مهمی نمیشود کرد؟ چرا اتفاقا کارهای ضروری و مهم زیادی هستند که بدون برق میشود انجام داد. هرگاه برق رفت میتوانید:

  • فکر کنید.
  • مطالعه کنید.
  • نیایش کنید. عبادت کنید و شکرگذاری نمایید.
  • یادداشت کنید. برنامه ها و کارهای انجام شده و نشده را بنویسید.
  • ورزش کنید. پیاده روی کنید و به فضای سبز بروید.
  • به دیدار دوست یا خویشاوند یا مشتری بروید.
  • میزتان را مرتب کنید.
  • غذا بخورید. میوه میل کنید. یک فنجان قهوه یا چای یا دمنوش بنوشید.
  • استراحت کنید.

این کارها بسیار مهمند بطوریکه از بسیاری از کارهایی که در طول روز با لوازم الکتریکی انجام میدهید مهمترند. پس اگر برق هم نرفت باید وقتی را برای فکر کردن ، ورزش و تفریح، صله رحم، مطالعه، برنامه ریزی و یادداشت و موارد دیگر بگذاریم. یک پیشنهاد دارم حتی اگر برق نرفت، در هر شبانه روز مدتی کامپیوتر و اینترنت و مبایل را خاموش کنید یا به کنار بگذارید و 

  • فکر کنید.
  • مطالعه کنید.
  • نیایش کنید. عبادت کنید و شکرگذاری نمایید.
  • یادداشت کنید. برنامه ها و کارهای انجام شده و نشده را بنویسید.
  • ورزش کنید. پیاده روی کنید و به فضای سبز بروید.
  • به دیدار دوست یا خویشاوند یا مشتری بروید.
  • میزتان را مرتب کنید.
  • غذا بخورید. میوه میل کنید. یک فنجان قهوه یا چای یا دمنوش بنوشید.
  • استراحت کنید. بخوابید یا در آرامش دراز بکشید.

خلاصه به زبان ساده : چقدر صفا داره که به دیدار پدر و مادر یا یک دوست بریم، با ایشان قهوه ای بنوشیم، نمازی یا دعایی بخونیم، در طبیعت قدم بزنیم، کتابی بخونیم، در سکوت و آرامش فکر کنیم و یادداشت کنیم و در نهایت بخوابیم یا اتاقمون رو تمیز و مرتب کنیم.

آری اندیشه ، نیایش، سپاسگذاری، مطالعه کتاب، برنامه ریزی، یادداشت، ورزش و گردش، دید و بازدید، نظم و نظافت، خوردن و نوشیدن و استراحت کردن از کارهای مهمی هستند که میتوانیم بدون برق انجام دهیم.

برق میره چه کار کنیم؟ د:  انرژی خورشیدی و انرژیهای جایگزین دیگر
اگر یک مولد انرژی الکتریکی در خانه یا محل کار داشته باشید، با قطع برق شهر بازهم شما برق دارید. ایران کشوری پر آفتاب است با استفاده از انرژی خورشیدی میتوانید برق مورد نیاز خود را تأمین کنید و حتی در ساعاتی از روز، مقدار مازاد بر نیازتان را به اداره برق بفروشید. انرژی های پاک و بازگشت پذیر دیگر هم بسیارند مانند انرژی باد ، زمین گرمایی ، جزر و مد ، امواج دریا، جریان آب و انرژی ماهیچه ای انسان و حیوانات.

 

برق میره چه کار کنیم؟ ه: صرفه جویی در مصرف برق

به چند دلیل بهتر است در مصرف برق صرفه جویی کنید.

  • در مصرف برق صرفه جویی کنید تا برق قطع نشود یا کمتر قطع شود
  • در مصرف برق صرفه جویی کنید تا هزینه های شما کمتر شود.
  • در مصرف برق صرفه جویی کنید تا به وظیفه شهروندی و انسانی خود عمل کرده باشید.
  • در مصرف برق صرفه جویی کنید تا اگر برق رفت خیلی به آن وابسته نباشید و افسوس نخورید.

تعجب نکنید. کسی که در مصرف برق صرفه جویی میکند، وابستگی کمتری به برق دارد. سعدی حکایت زیبایی دارد:

دو درویش خراسانی ملازم صحبت یکدیگر سفر کردندی یکی ضعیف بود که هر بدو شب افطار کردی و دیگر قوی که روزی سه بار خوردی اتفاقاً بر در شهری به تهمت جاسوسی گرفتار آمدند هر دو را به خانه‌ای کردن و در به گل بر آوردند بعد از دو هفته معلوم شد که بی گناهند در گشادند قوی را دیدند مرده و ضعیف جان به سلامت برده.

مردم درین عجب ماندند حکیمی گفت خلاف این عجب بودی آن یکی بسیار خوار بوده است طاقت بینوایی نیاورد به سختی هلاک شد وین دگر خویشتن دار بوده است لاجرم بر عادت خویش صبر کرد و به سلامت بماند.

چو کم خوردن طبیعت شد کسی را  **  چو سختی پیشش آید، سهل گیرد

و گر تن پرور است اندر فراخی  **  چو تنگی بیند از سختی بمیرد

خلاصه به زبان ساده و خودمونی : دو مسافر را به اتهام جاسوسی در شهری گرفتنو زندان کردن. یکی از آنان لاغر و کم خوراک بود که هر دو روز یک بار غذا میخورد اما آن یکی چاق و پرخور بود و روزی سه وعده غذا میخورد. این ها رو در اتاقی انداختن و درش رو گل گرفتن . بعد از دو هفته معلوم شد اونا جاسوس نیستن پس در اتاق رو باز کردن . چاقه مرده بود اما لاغره زنده بود. مردم تعجب کردن . حکیمی گفت اگر غیر از این میشد عجیب بود. پرخوره طاقت بی غذایی رو نداشته پس هلاک شده اما اون که عادت به صبر و کم غذایی داشته سالم مانده.

پس مثلا اگه اتاقتون نور طبیعی داشته باشه و عادت به نوشتن روی کاغذ داشته باشین ، برق هم رفت میتونین کارتون رو ادامه بدین. ضمنا افسوس هم نمیخورین و خودتون رو سرزنش نمیکنین که چرا با اسراف و مصرف اضافه نقشی در رفتن برق داشته اید.

و: نکات ایمنی و حفاظتی هنگام قطع و وصل برق

بهتر است برای لوازم الکترونیکی و دیجیتال و برقی حساس، محافظ ولتاژ یا استابیلایزر یا یوپی اس تهیه کنید.

استابیلایزر

stabilizer

اما اگر محافظ یا استابیلایزر ندارید، لوازم برقی حساس را از برق بکشید. لوازم برقی پرمصرف مانند کولر و بخاری برقی و لامپ های پر مصرف را از برق بکشید.

بررسی کنید که آیا فقط برق شما رفته یا برق همسایگان نیز رفته ؟

اگر تنها برق شما قطع شده ممکن است:

  1. برق به دلیل عدم پرداخت بدهی قطع شده است. البته مآموران اداره برق ، قبل از قطع برق اطلاع میدهند.
  2. کسی فیوز را قطع کرده است. از دیگرساکنان رسید که آیا فیوز را قطع کرده اند؟ ممکن است کسی مشغول کاری فنّی است. مراقب باشید و در وصل کردن فیوز عجله نکنید.
  3. در سیم کشی داخلی یا دستگاه های مصرف کننده مشکلی وجود داشته باشد مانند اتصّال کوتاه یا اضافه بار یا قطعی سیم.

قبل از آنکه برقتان قطع شود این مقاله را بخوانید زیرا "علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد".

 

در این مقاله قسمتهایی را با زبان ساده و محاوره ای نوشتم و آنها را به صورت ایتالیک تایپ کردم تا مشخص باشند.

 

 

#قطع_برق
#وابستگی_به_برق
#برق_اضطراری
#یو_پی_اس
#انرژی

نویسنده: سید علی شبر
نظرات کاربران

توزنده جانی در دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ :   ارسال پاسخ
یکی از روش های کاربردی و مطمئن جهت مقابله با قطعی برق و جلوگیری از خسارات احتمالی و جبران ناپذیر ناشی از قطع برق استفاده از یو پی اس یا همان برق اضطراری می باشد. جهت اطلاعات دقیق تر مراجعه به لینک زیر پیشنهاد می گردد دوست عزیز

https://noortoos.ir/

مدیر سایت در سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ :
بله همین طور است و ما در متن مقاله دربارۀ برق اضطراری و یو پی اس توضیح داده ایم.

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.