برق - الکتریسیته - Electricity

Electricity :

الکتریسیته - برق – الکهربائیة

برق ، روشن می‌کند ؛

برق گرما می‌بخشد؛ برق به حرکت در می‌آورد؛ برق به تشخیص و درمان کمک میکند؛ برق ارتباطات را برقرار میکند؛ برق به کشاورزی و صنعت و تجارت کمک می‌کند.  عمده تجهیزات کنترل، نظارت، اعلام و هشدار با برق کار میکنند. پس هشدار ، اعلام خطر، و نجات جان ها با کمک برق ممکن است.

پس قدر برق را بدانیم و از برق درست استفاده کنیم.

کاهش مصرف برق در خانه با چند راهکار ساده (همراه با تصویر)

انتخاب و خرید انواع لوازم برقی در فروشگاه آنلاین کنترل پایا

اگر برق نباشد  سایت کنترل پایا را نمی‌توانید ببینید و این مقاله را نمیتوانید بخوانید. اگر برق نباشد زندگی ما مشکل میشود و بعض کارها کلا تعطیل میشوند. پس بهتر است برق را بیشتر بشناسیم، از برق درست استفاده کنیم و به فکر برق اضطراری باشیم.

لینک تجهیزات برق اضطراری در کنترل پایا : 

https://www.controlpaya.com/product/cat/21/برق-اضطراری/

برق همچون آتش ، صورتی از انرژی است و همچون آتش خدمات و خطرات بسیاری برای بشر داشته است و دارد.

برق گرفتگی و آتش سوزی ( حریق ) از مهمترین خطرات برق می‌باشند.

ما می‌توانیم با رعایت اصول ایمنی و با استفاده از تجهیزات برقی استاندارد و مرغوب، خطرات برق را به حداقل برسانیم. 

مقالات با برچسب ایمنی در برق

واژه نامه تخصصی کنترل پایا : 

برق

Electricity

برق یا الکتریسیته، (به یونانی: ήλεκτρον)، مجموعه‌ای از پدیده‌های طبیعی است که به حضور و جریان بار الکتریکی وابسته است. الکتریسیته آثار معروف متنوعی چون آذرخش، الکتریسیته ساکن، القای الکترومغناطیسی و جریان الکتریکی دارد. به علاوه، الکتریسیته اجازه تولید و دریافت تابش‌های الکترومغناطیسی مانند موج‌های رادیویی را فراهم می‌آورد.

کانال آپارات کنترل پایا حاوی کلیپ‌های متعدد درباره برق، لوازم برقی، ایمنی در برق و بهینه سازی مصرف انرژی:

https://www.aparat.com/controlpaya

یک نکتۀ جالب: ما در فارسی به الکتریسیته " برق " میگوییم که ریشه آن عربی است اما در زبان عربی به الکتریسیته " الکهربائیة " می‌گویند که ریشه اش فارسی است.

از دیرباز مردمان برق آسمان را دیده اند و رعد و برق توجه بشر را به خود جلب کرده است. ناصرخسرو در جامع الحکمتین نوشته است: اگر گوید برق چیست گوییم آتش لطیف که پدید آید از بر یکدیگر زدن بخارات دخانی چو جمع شده باشد اندر هوا ا گر گوید رعد چیست گوییم بانگ زدن آن بخارات ا ست بیکدیگرا ندر هوا کآتش برق همی از آن جهد ... .

 

اگر تا به حال رعد و برق ( آذرخش ) و صاعقه‌های قدرتمندی را که از آسمان به زمین می‌رسند دیده باشید، ایده نیروی الکتریسیته یا برق در ذهن شما وجود خواهد داشت. رعد و برق یک جریان شدید الکتریسیته یا برق ناگهانی و عظیم بین آسمان و زمین است. انرژی موجود در یک صاعقه برای اینکه تا 100 لامپ قوی را در یک روز کامل روشن کنید یا حدود بیست هزار برش نان تست با آن تهیه کنید کافی است. در این آموزش به این پرسش پاسخ می‌دهیم که الکتریسیته چیست و انواع آن کدامند. ( بنقل از فرادرس )

«برق» (Electricity) متنوع‌ترین منابع انرژی را دارد و از جدیدترین انرژی‌هاست که مردم در خانه‌ها و مشاغل بیش از صد سال است از آن استفاده می‌کنند. برق از گذشته تاکنون نقش حیاتی و مهمی در زندگی بشر داشته است و به نظر میرسد در آینده نقش بیشتری خواهد داشت. بسیاری از کشورها به منابع انرژی تجدیدپذیر برای تولید الکتریسیته روی آورده اند. ساختمان‌های بیشتری با استفاده از سلول‌های خورشیدی و توربین‌های بادی انرژی الکتریکی تجدید‌پذیر خود را تولید می‌کنند. در این مطلب نگاهی دقیق‌تر به برق می‌اندازیم و توضیح می‌دهیم که چگونه کار می‌کند.

برق یا الکتریسیته چیست؟

الکتریسیته نوعی یا صورتی از انرژی است که می‌تواند در یک جا جمع شود یا از یک مکان به مکان دیگر منتقل شود. هنگامی که الکتریسیته در یک مکان جمع می‌شود، به عنوان «الکتریسیته ساکن» (Static Electricity) شناخته می‌شود (کلمه استاتیک یا ساکن به معنی چیزی است که حرکت نمی‌کند). الکتریسیته‌ای که از یک مکان به مکان دیگر منتقل می‌شود، «الکتریسیته جاری» (Current Electricity) نامیده می‌شود.

برق مستقیم و برق متناوب دو نوع الکتریسیته جاری هستند.

برق از اکتشافاتی است که تاثیر زیادی در زندگی روزمره میلیون‌ها نفر در کره زمین داشته است. برق ( الکتریسیته ) جزء اصلی فن آوری مدرن به حساب می‌آید و بدون آن ، بیشتر چیزهایی که هر روز از آنها استفاده می کنیم ، نمی توانند کار کنند. برق هم اکنون بخشی از زندگی روزمره ما شده است و یک شبانه روز زندگی بدون برق در این دنیا برای ما بسیار مشکل است. برق اکنون بخش مهمی از خانه ها و صنایع است. تقریباً تمام دستگاه های موجود در خانه ها ، مشاغل و صنایع با برق کار می کنند. جهت اطلاع از کاربرد و اهمیت برق شهری  و نکات ایمنی و مهندسی در برق و الکترونیک میتوانید به سایت کنترل پایا مراجعه نمایید. همچنین برای خرید و اطلاع از قیمت انواع تجهیزات برقی و لوازم الکتریکی و الکترونیکی و دیجیتال به فروشگاه اینترنتی کنترل پایا مراجعه نمایید.

در مقاله ای به  تاریخ صنعت برق در ایران پرداخته ایم و در مقاله ای دیگر از نیکلا تسلا و برق متناوب گفته ایم.

چند مقاله مرتبط با برق و انرژی الکتریکی :

منبع: کنترل پایا - کتب فیزیک الکتریسیته - ویکی پدیا - فرادرس
نویسنده: مهندس سید علی شبر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.