اطلاعات فنی درباره باتری Battery و انواع باتری

باتری، قوه، پیل الکتریکی = Battery

انواع باتری و اطلاعات فنی درباره باتری:

باتری وسیله‌ای متشکل از یک یا چند سلول الکتروشیمیایی با اتصالات خارجی است که برای تأمین انرژی دستگاه‌های الکتریکی مانند چراغ‌قوه، ساعت، تلفن‌ همراه ، تلفن بی‌سیم لوازم بی‌سیم و خودروهای برقی استفاده می‌شود. تاریخچه‌ی کشف باتری به ایران باستان، دوره‌ی اشکانیان در تیسفون (حوالی بغداد امروزی) می‌رسد.

کلیپی درباره تاریخ باتری یا پیل الکتریکی در ایران باستان:

https://www.aparat.com/v/xSE4g

هنگامی که یک باتری در حال تأمین توان الکتریکی است، ترمینال مثبت آن کاتد و ترمینال منفی آن آند است. ترمینالی که با علامت منفی مشخص شده‌است منبع الکترون‌هایی است که از طریق یک مدار الکتریکی خارجی به سمت ترمینال مثبت جریان می‌یابد. هنگامی که یک باتری به یک بار الکتریکی خارجی متصل می‌شود، یک واکنش اکسایش-کاهش واکنش دهنده‌های پر انرژی را به محصولات کم انرژی تبدیل می‌کند و اختلاف انرژی آزاد به عنوان انرژی الکتریکی به مدار خارجی تحویل می‌شود. از گذشته، از اصطلاح "باتری" برای دستگاه‌هایی با چند سلول استفاده می‌شد، با این حال از این اصطلاح همچنان برای دستگاه‌هایی با فقط یک سلول استفاده می‌شود. باتری‌های اولیه (یکبار مصرف) یکبار استفاده می‌شوند و دور انداخته می‌شوند، زیرا ترکیب شیمیایی مواد الکترود در هنگام تخلیه برگشت‌ناپذیر، دچار تغییر می‌شوند. یک نمونه معمول باتری قلیایی است که برای چراغ قوه و بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل استفاده می‌شود. باتری‌های ثانویه (قابل شارژ) با استفاده از جریان الکتریکی اعمال شده می‌توانند چندین بار تخلیه و شارژ شوند. ترکیب شیمیایی اصلی الکترودها را می‌توان با جریان الکتریکی معکوس، بازیابی کرد. به عنوان مثال می‌توان به باتری‌های اسید-سرب که در وسایل نقلیه استفاده می‌شوند و باتری‌های لیتیوم-یون که برای تجهیزات الکترونیکی قابل حمل مانند لپ تاپ‌ها و تلفن‌های همراه استفاده می‌شود، اشاره کرد.

انتخاب و خرید باتری غیر شارژی

انتخاب و خرید باتری شارژی ( قابل شارژ )

انتخاب و خرید شارژر

محصولات مرتبط با باتری:

چند خبر مرتبط با باتری در کنترل پایا:

 

انواع باتری

باتریها را میتوانیم از لحاظ ابعاد و شکل ظاهری یا از نظر شارژی و غیر شارژی بودن یا از لحاظ تکنولوژی شیمیایی دسته بندی کنیم.

باتریها از لحاظ ابعاد و شکل ظاهری نامگذاری شده اند . چند دسته معروف و پرکابرد از باتری ها عبارتند از: باتری قلمی ، باتری سکه ای ، باتری کتابی

باتری‌های سیلندری ( یا استوانه ای ) ، به شکل آشنایی که امروزه آن‌ها را می‌شناسیم، اوایل قرن بیستم میلادی معرفی و روانه‌ی بازار شدند. در ابتدا استاندارد خاصی برای این باتری‌ها وجود نداشت و شرکت‌های سازنده‌ی باتری، باتری‌های سیلندری خود را در اندازه‌ی دلخواه تولید می‌کردند؛ تا اینکه سازمان‌های استاندارد از جمله مؤسسه‌ی ملی استاندارد آمریکا (ANSI)، در سال ۱۹۰۷ اولین استانداردها را برای ابعاد باتری‌های سیلندری وضع کردند.

مشخصات سایزهای متداول باتری سیلندری

باتری قلمی AA

باتری نیم قلمی AAA

باتری کتابی D

باتری متوسط 

باتری بزرگ

باتری ریموتی

باتری سکه ای 

استاندارد باتری‌های AA یا قلمی (که امروزه متداول‌ترین نوع باتری سیلندری در جهان به‌شمار می‌روند) در سال ۱۹۴۷ وضع شد؛ هرچند این باتری‌ها مدت‌ها قبل از استانداردسازی نیز به‌صورت گسترده تولید و استفاده می‌شدند.

باتری‌های AA ( باتری قلمی ) حدود ۵ سانتی‌متر طول و ۱٫۳ سانتی‌متر قطر دارند. وزن باتری‌های قلمی بسته به نوع آن‌ها متغیر است و از ۱۵ گرم در باتری‌های لیتیومی تا ۳۱ گرم در باتری‌های نیکل-هیدرید فلزی می‌رسد. امروزه حدود ۶۰ درصد از باتری‌های آلکالاین فروخته‌شده در جهان از نوع AA هستند.

باتری‌های AAA ( باتری نیم قلمی ) ولتاژ یکسانی با باتری‌های AA دارند و به‌دلیل سایز کوچک‌تر، معمولا در دستگاه‌هایی استفاده می‌شوند که به‌دلیل محدودیت ابعاد، ضخامت و وزن نمی‌توانند از باتری‌های AA استفاده کنند. یک باتری AAA معمولا حدود یک‌سوم باتری AA مشابه خود ظرفیت دارد.

با پیشرفت تکنولوژی و بهینه شدن مصرف دستگاه‌های الکترونیکی و از طرفی افزایش یافتن ظرفیت باتری‌های AAA، بسیاری از دستگاه‌هایی که تا پیش از این از باتری‌های AA استفاده می‌کردند مانند ریموت کنترل‌ها، کیبوردها، موس‌های بیسیم و کنترل کولر، امروزه از باتری‌های کوچک‌تر AAA استفاده می‌کنند.بین ۲۴ تا ۳۰ درصد از سهم بازار باتری‌های سیلندری استاندارد متعلق به باتری‌های AAA یا نیم‌قلمی است.

باتری‌های AAAA (بخوانید کوادروپل A) موارد مصرف بسیار کمتری نسبت به دیگر انواع باتری‌های سیلندری دارند و هرچند از سال ۲۰۱۰ به بعد اندکی به شهرت آن‌ها افزوده شده‌ است؛ اما همچنان به‌سختی می‌توان آن‌ها را در فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی پیدا کرد. از این نوع باتری‌ها بیشتر در دستگاه‌های کوچکی چون اشاره‌گرهای لیزری کوچک، بعضی از ریموت کنترلها ، مانند ریموت دزدگیر و ریموت ماشین، خودکارهای مجهز به لامپ LED، استایلوس‌ها و آمپلی‌فایرهای هدفون استفاده می‌شود.

باتری‌های C با طول ۵ و قطر ۲٫۶ سانتی‌متر معمولا در اسباب‌بازی‌های پرمصرف و چراغ‌قوه‌های دستی استفاده می‌شوند. در سال ۲۰۰۷، سهم بازار این نوع باتری‌ها به ۴ تا ۵ درصد می‌رسید. ولتاژ نامی باتری‌های C آلکالاین ۱٫۵ ولت است و ظرفیت آن‌ها تا ۸۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت نیز می‌رسد؛ هرچند انواع قدیمی زینک-کربن معمولا ظرفیتی برابر با ۳۸۰۰ میلی‌آمپر ساعت دارند.

پیشینه‌ی باتری‌های سایز استاندارد C از باتری‌های AA و AAA قدیمی‌تر است و به دهه‌ی ۲۰ قرن بیستم میلادی می‌رسد.

باتری‌های کتابی ۹ ولت می‌توانند هر دو نوع غیرقابل شارژ یا قابل شارژ باشند که دارای ترکیب‌های شیمیایی مختلف است. ابعاد فیزیکی باتری 9V یا E یا PP3 ارتفاع ...

ابعاد این نوع باتری به طور استاندارد ۴۸٫۵ میلی متر ارتفاع, ۲۶٫۵ میلی متر طول, ۱۷٫۵ میلی متر عرض (یا "۱٫۹ در "۱٫۰ در "۰٫۶۸) است. هردو پایانه مثبت و منفی در یک سر باتری کتابی قرار دارند. 

چدول مشخصات سایزهای متداول باتری
مدل باتری ابعاد به میلیمتر ولتاژ "V" ظرفیت
باتری قلمی AA ۱۴٫۵* ۵۰٫۵ 1.5, ...  
نیم قلمی AAA ۱۰٫۵* ۴۴٫۵ 1.5, 1.2, ...  
باتری سیلندری سایز متوسط C ۲۶٫۲  در  ۵۰ 1.5  
باتری سیلندری سایز بزرگ D ۳۴٫۲  در  ۶۱٫۵ 1.5  
AAAA ۸٫۳  در  ۴۲٫۵ 1.2, 1.5, ...  
باتری کتابی 48.5*26.5*17.5 9V  
باتری قلمی ریموتی 23A 8 * 8 * 28 12V  
باتری قلمی ریموتی 27A      
       

 

انواع باتری از نظر شارژی و غیر شارژی بودن

 

استفاده از باتری‌های غیر شارژی در دستگاه‌های پرمصرف چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ زیست‌محیطی توصیه نمی‌شود.

انواع باتری از لحاظ تکنولوژی شیمیایی

 

اصطلاحات علمی و فنی در باتری:

 

نکات ایمنی، بهداشتی و محیط زیستی درباره باتری:

باتری حاوی مواد شیمیایی است پس بهتر است آن را دور نیاندازیم و به مراکز بازیافت تحویل دهیم. باتری را دور از دسترس اطفال نگه دارید.

 

چند مقاله مرتبط با باتری در سایت کنترل پایا:

 

منبع: زومیت، ...
نویسنده: گردآوری و اقتباس : سید علی شبر
برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.