بهینه سازی مصرف انرژی در روشنایی

یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷

بهینه سازی مصرف انرژی در بخش روشنایی

به گواه فضانوردان، به یمن وجود برق و اهتمام بشر برای روشنایی، زیبایی زمین دو چندان شده است، اما از دیدگاه دانشمندان این زیبایی ظاهری، مخاطراتی را برای آینده بشر به وجود می آورد که از جمله آن اتمام منابع با ارزش انرژی و تخریب محیط زیست خواهد بود. حل مشکل یاد شده در توجه به موضوع بهینه سازی مصرف انرژی نهفته است که در بخش روشنایی، مارا به سمت استفاده از منابع نوری کم مصرف و عاری از هرگونه آلودگی سوق می دهد. در این راستا منبع وری با گذشت بیش از 135 سال از اختراع اولین لامپ های روشنایی (رشته ای)، دست خوش تغییرات زیادی گردیده و به شکل ها و انواع مختلف عرضه شده اند.

* در حال حاضر لامپ های فلورسنت پربازده، کم مصرف و LED، به عنوان بهترین منبع نور برای بخش اداری، تجاری و خانگی شناخته می شوند. با استفاده صحیح از هر یک از منابع یاد شده متناسب با نوع کاربری و محل، روشنایی بهینه و مطلوب را برای افراد پیرامون خود به لرمغان آوریم.

* توجه داشته باشم که امپ های فلورسنت پربازده، کم مصرف و LED به دلیل دارا بودن طول عمر طولانی کمک شایانی به کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و عدم نیاز به سرمایه گذاری برای خرید مجدد لامپ های فلورسنت و کم مصرف حداقل 8 هزار ساعت و طول عمر لامپ های LED حداقل 30 هزار ساعت است.

انواع روشنایی از شمع تا لامپ LED

* یکی از مهم ترین ویژگی های یک لامپ مرغوب و با کیفیت، بهره نوری بالا آن است که این میزان برای لامپ های فلورسنت و LED حداقل 5 برابر لامپ های رشته ای و هالوژن می باشد. به عبارت دیگر برای تولید نور یکسان، این لامپ ها حداقل به میزان 5 برابر کمتر از لامپ های رشته ای و هالوژن انرژی مصرف می کنند. این موضوع باعث کاه قابل توجه مصرف انرژی و هزینه های مربوط می گردد.

* مقاومت در برابر ضربه های مکانیکی، عدم انتشار اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز، هدایت هدفمند نور به سطح مورد نظر و فراهم نمودن نور با کیفیت بالا (CRI مشابه با لامپ های التهابی) از جمله ویژگی های متمایز لامپ های LED نسبت به منابع نوری دیگر است. لذا با بکار گیری صحیح این لامپ ها از مازایای قابل توجه آن بهره مند شویم.

لامپ LED جیگزین فلورسنت

* هنگام خرید لامپ به وجود برچسب انرژی و نشان استاندارد بر روی آن دقت نماییم. لامپ با برچسب انرژی A، کم مصرف ترین لامپ است.

* به منظور بهره گیری از حداکثر نور لامپ های کم مصرف، این لامپ ها را بصورت کلاهک بالا در محیط های داخلی و کلاهک پایین در محیط های بیرونی نصب نماییم.

* نصب سیستم های کنترل روشنایی نظیر حس گر های حظور افراد، حس گر های نور روز، ایمر های قطع و وصل برق، دیمر (سیستم تنظیم میزان روشنایی و... به کاهش قابل توجه مصرف برق و هزینه های مربوطه کمک می کنند.

* مقدار روشنایی محیط را متناسب با دقت کار هایمان انتخاب کرده و در صورت لزوم به جای روشن کردن تمام سالن ، از روشنایی موضعی استفاده نماییم. (مانند استفاده از چراغ مطالعه، آباژور و ... هنگام مطالعه)

* در طول روز حتی الامکان از نور طبیعی استفاده نماییم.

* به منظور انعکاس بهتر نور، از رنگ های روشن برای دیوار اتاق ها و پرده استفاده کنیم.   

 

*هشدار

وضعیت کنونی کشور بابت تعمین روشنایی از طریق لامپ رشته ای:

- مصرف انرژی به میزان 4200 گیگاوات ساعت در سال

- هزینه تامین انرژی معادل 10500 میلیارد  ریال در سال

- انتشار سالانه 3780000 تن CO2، 18000 تن SO2 و 14000 تن NOx

 

 

منبع: سازمان بهروری انرژی ایران (سابا) با اندکی ویرایش در کنترل پایا
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.