بهینه سازی زمان کارکرد تجهیزات تهویه مطبوع از طریق نصب ترموستات های قابل تنظیم

خلاصه روش و نحوه اجرا:

در مواقعی که فضاها طبق برنامه زمانی مشخص و منظمی کار می کنند ، با نصب ترموستات های قابل تنظیم و یا کنترلرهای زمان دار ، می توان کارکرد دستگاههای تهویه را کنترل نمود .

اگر فضای داخلی توسط دستگاه تهویه ای سرویس دهی شود که طبق برنامه زمانی منظم و مشخصی کار می کند ، استفاده از کنترلر زمان دار یا ترموستات های قابل تنظیم ، معمولاً بهترین راه در روشن و خاموش نمودن خودکار دستگاه تهویه می باشد .

 درصد صرفه جویی حاصل از بکارگیری روش:

عبارست است از ۱۰ تا ۷۰ درصد از هزینه کار دستگاههای تهویه بسته به نوع کاربری فضاهایی که این دستگاهها سرویس دهی می کنند . ترموستات های قابل تنظیمی که دمای فضا را در حدود f ۱۰ پایین تر از دمای فضا در حالت حضور افراد نگه می دارند معمولاً باعث صرفه جویی در انرژی گرمایش در حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد می شوند .

مزایای روش :

کنترلرهای اتوماتیک ابزاری اصولی و قدرتمند و موثر در صرفه جویی مصرف انرژی با قابلیت انعطاف پذیری بالا می باشند .

ملاحظات:

مقایسه کنترلرهای حساس به زمان با ترموستاتهای قابل تنظیم : در بسیاری از موارد ( اما نه همیشه ) ترموستات های قابل تنظیم نسبت به کنترلرهای حساس به زمان ارجحیت دارند . ترموستات های قابل تنظیم نظیر کنترلرهای حساس به زمان کار می کنند مگر در زمانی که دما تا حد دمای تنظیم شده افزایش یابد یا پایین بیاید . مهم ترین مزیت ترموستات قابل تنظیم آن است که اگر دما تا حد پایین افت کند ، ترموستات قابل تنظیم باعث راه اندازی مجدد دستگاه تهویه می شود این امر سبب گرم نگه داشته شدن مناسب فضا در هنگام آماده سازی و گرم کردن سریع سیستم می شود و یا می توان ترموستات قابل تنظیم به عنوان وسیله ای ایمن جهت محافظت دستگاه درمقابل دمای بیش از حد پایین و بالا استفاده نمود اگر دستگاه تهویه شامل یک فن با کارکرد پیوسته و دائمی باشد ، استفاده از کنترلر حساس به زمان جهت کنترل توان ورودی دستگاه می تواند سبب صرفه جویی در میزان انرژی مصرفی توسط فن شود . درحالی که به کاربردن ترموستات قابل تنظیم باعث می شود تا فن همچنان به طور پیوسته کار کند .

ترموستات های قابل تنظیم هزینه بیشتری نسبت به کنترلرهای حساس به زمان دارند اما هزینه نصب آنها در مدار ترموستات معمولاً کمتر از هزینه نصب کنترلر حساس به زمان در مدار اصلی می باشد .

 انتخاب تجهیزات :

سیستم کنترلرهای انتخاب شده باید کلیه خصوصیات ضروری و مورد نیاز در کار را داشته و به علاوه از لحاظ استفاده نیز آسان باشد . زیرا کنترلری که استفاده و بهره برداری از آن برای کاربر سخت و پیچیده بوده و یا فاقد قابلیت های ضروری باشد ، خیلی زود غیرقابل استفاده شده و کنار گذاشته می شود .

 نصب :

کنترلر حساس به زمان یا ترموستات قابل تنظیم باید در محلی نصب شود که قابل رویت بوده و امکان دسترسی سریع و آسان برای افرادی که وظیفه تنظیم آنهارا بر عهده دارند فراهم شود و در عین حال دور از دسترس سایر افراد باشد .

شرح کار : برای کاربران داخل فضا ، باید پلاکارد مناسبی بر روی هر کنترلر حساس به زمان یا ترموستات قابل تظیم نصب شودکه شامل اطلاعاتی نظیر دستگاهی که کنترل می شود و برنامه زمانی عادی باشد . برای کارکنان سیستم نیز که وظیفه تنظیم و نگهداری از کنترلرها را به عهده دارند ، باید دستورالعمل های روشن و مشخصی در خصوص عملیات تعمیرات و نگهداری از کنترل ها تدوین شود .

 بازرسی و کنترل کارکرد دستگاه :

میزان خرابی و اشتباه در کار کنترلرهای زمان دار بالا می باشد که اساساً به دلیل دستکاری کنترلر است . به همین منظور باید به صورت دوره ای و منظم از کلیه کنترلرهای زمان دار سیستم و وضعیت کاری و تنظیمات آنها بازدید به عمل آید .

منبع: مهندسی مکانیک و تاسیسات حرارتی و برودتی
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.