رفع مشکل صدای موتور فن دستگاه تهویه

رفع مشکل صدای موتور فن دستگاه تهویه
** تهویه آرام و بیصدا با دستگاه دیجیکنترل **
 
در بسیاری از دستگاه های تهویه و سرمایش و گرمایش بویژه در دستگاه های تهویه آپارتمانی کمپرسوری یا تبخیری مانند هواساز، ایرواشر، زنت، داکت اسپلیت و برخی از کولرهای آبی پیشرفته از موتورفن های خازن دایم استفاده میشود.  یکی از مشکلات قابل توجه در این دستگاه های تهویه، صدای آنها است. در بسیاری از  موارد، صدای فن یا صدای باد یا جریان هوا در کانالها زیاد و آزاردهنده است.
 
سیستم دیجیکنترل مشکل صدای آزاردهنده فن را حل میکند.
 
دستگاه ابتکاری دیجیکنترل با کاهش دور موتورفن خازن دائم سبب میشود فن به آرامی کار کند و علاوه بر کاهش یا حذف صدای مزاحم دستگاه، مصرف انرژی را کاهش میدهد. دیجیکنترل ارزانتر از اینورتر و کاربری آن ساده تر  و سازگار با ترموستات های اتاقی معمول در صنعت تهویه است. دیجیکنترل عیوب و مشکلات دیمرهای معمولی شامل ترایاک را اعم از نویز و اعوجاجات و نوسانات و تلفات حرارتی ندارد. 
 
میزان کاهش صدای فن بسته به کیفیت و نوع فن و کانال کشی تفاوت میکند. هرچه دور فن را با دیجیکنترل کمتر کنیم، صدای آن نیز کمتر میشود . در موارد اجرایی مختلف تاکنون با توجه به شرایط فنی دستگاه تهویه و میزان کاهش هوادهی به سلیقه مشتری براساس اندازه گیریهای انجام شده 5 تا 25 Dbm ( دسی بل ) از صدای موتورفن کاسته شده است.
 
*  صدای مزاحم مستمر ممکن است آرامش زندگی و سلامت افراد را به خطر بیاندازد.  *
 
محدودیت های مجاز شدت سروصدا:

۱-برای خواب راحت حداکثر سروصدا ۳۰-۳۵ دسی بل باشد.

۲-حداکثر سروصدای خارج محل مسکونی ۶۰-۶۵ دسی بل باشد.

۳-حداکثر مجازقرارگیری در معرض سروصدا، ۸۵ دسی بل و ۸ ساعت در روز میباشد.

۴-برای گوش حفاظت نشده زمان درمعرض قرار گیری مجاز، با هر ۵ دسی بل افزایش سطح سر و صدای متوسط (۸۵ دسی بل)، به نصف کاهش می یابد. یعنی حداکثر ۸ ساعت برای ۹۰ دسی بل، حداکثر ۴ ساعت برای ۹۵ دسی بل، حداکثر ۲ ساعت برای ۱۰۰ دسی بل و حداکثر ۱۵ دقیقه برای ۱۱۵ دسی بل در ۲۴ ساعت.

۵-هرگونه سروصدای بالای ۱۴۰ دسی بل غیر مجاز است.

 
تهویه آرام و بیصدا با دستگاه دیجیکنترل
 

صدای مزاحم :  نویز

دستگاه سرمایش و گرمایش و تهویه : HVAC System

منبع: گفتنی ها
نویسنده: مهندس شبر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.