کیفیت گرمایش در پاییز و زمستان

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳

کدام بخاری، کدام برند؟!

 

  با فرا رسیدن فصل سرما یکی از دغدغه های مردم چگونگی گرم کردن خانه است. یک برآورد سر انگشتی در کشور نشان می دهد؛ بخاری گازی بیشتر از ۸۰ درصد لوازم گرمایشی منازل را به خود اختصاص داده است.

فرقی نمی کند شما بخاری داشته باشید یا اینکه بخواهید یک عدد از این وسایل گرمایشی را تهیه کنید. به هر کیفیت شما نیازمند یک سری اطلاعات هستید که امکان انتخاب بهترین وسیله را برای شما فراهم می کند.

مهم ترین و بدیهی ترین معیار برای انتخاب بخاری، در نظر گرفتن متراژ خانه یا محلی است که قرار است بخاری، گرمابخش آنجا باشد، بنابراین لازم است قبل از خرید بخاری به متراژ ساختمان، فضا و نوع استفاده از یک وسیله گرمایشی توجه کنید. کارشناسان توصیه می کنند؛ از بخاری دیواری دودکش دار برای ساختمان های زیر ۵۰ متر مربع در محیط بسته، بخاری بدون دودکش برای زیر ۵۰ متر مربع در محیط نیمه بسته، بخاری ۸ تا ۱۲ هزار برای بین ۵۰ تا ۷۰ متر مربع و از بخاری ۱۲ هزار به بالا برای بالاتر از ۷۰ متر مربع و همچنین از بخاری های طرح شومینه برای سالن استفاده شود.

برای اینکه بفهمید عددی که به عنوان میزان تولید حرارت روی بخاری نصب شده برای منزل شما مناسب است یا نه، می توانید این عدد را ( که واحدش کالری است ) بر عدد ۲۴ تقسیم کنید. از طرف دیگر متراژ خانه تان را در عدد سه ضرب کنید. حاصل ضرب این دو عدد باید با حاصل تقسیم اولی برابر یا نزدیک به آن باشد. برای مثال؛ اگر متراژ سالن منزل تان ۷۰ متر است، حاصل ضرب آن در سه می شود ۲۱۰، حالا اگر بخاری ای که می خواهید بخرید ۴۸۰۰ کیلو کالری گرما تولید می کند، حاصل تقسیم این عدد بر ۲۴ می شود ۲۰۰ که با ۲۱۰ اختلاف چندانی ندارد، پس  این بخاری، مورد مطلوبی برای منزل شماست. اگر متراژ سالن شما بزرگتر است، می توانید بخاری هایی با بر چسب تولید حرارت ۸ تا ۹ هزار کالری تهیه کنید.

رده انرژی بخاری

مشخص بودن میزان مصرف انرژی بخاری در سال های اخیر در کشور به شدت مورد توجه قرار گرفته است تا از این طریق در میزان مصرف انرژی و پرداخت هزینه ها صرفه جویی شود. سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، به صورت مرتب از خط تولید محصولاتی که مصرف انرژی دارند – حتی یخچال – نمونه برداری می کند تا میزان مصرف و به ویژه درصد مصرف بهینه و بازده انرژی را در آنها مشخص کند.

موقع خرید بخاری باید به برخی نکات توجه کنید که یکی از آنها رده انرژی بخاری و بازده خالص تولید گرمای آن است. رده انرژی بخاری با یک برچسب شفاف روی آن مشخص می شود. روی این برچسب رده انرژی را با حروف انگلیسی نشان می دهند که هرچه به ابتدای الفبای انگلیسی نزدیک تر باشد، بازده خالص بخاری بیشتر و هرچه به حروف آخر الفبا نزدیک باشد، بازده خالص آن کمتر است. پس بهتر است بخاری هایی با رده انرژی A,B,C,D,E,F,G تهیه کنید.

با دود یا بی دود؟

از قدیم گفته اند؛ دود نشانه آتش است ولی مهم این است که این آتش کجا و چگونه اتفاق می افتد. در مورد بخاری گازی دقت کنید که اگرچه دود حاصل از احتراق اندک و بدون رنگ است ولی به مراتب خطرناک و مرگ آور می باشد.دودکش را برای همین منظور اختراع کرده اند تا به ایمنی ریه های شما کمک شود. بنابراین چشم بسته گول تبلیغات اولیه شرکت ها را نخورید. بخاری بدون دودکش فقط در سالن های نیمه بسته و به شرایط داشتن سیستم ایمنی ODS امکان پذیر است. این سیستم به محض اینکه – به هر دلیل – اکسیژن محیط به ۱۸ درصد و پایین تر برسد، جریان گاز ورودی به بخاری را قطع می کند و تا زمانی که ترکیب هوا مناسب نشده و روشن شدن بخاری خطرناک باشد، اجازه روشن کردن آن را هم نمی دهد.

 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.