محافظت لوازم الکتریکی و دیجیتال در برابر نوسانات برق نامطلوب

مشکل تغییرات ناخواسته ولتاژ برق شهر از زبان یک هموطن:

مشکل نوسان برق خانه و افزایش ولتاژ برق خانه تا 255 ولت

سلام دوستان

مدتی است که برق خانۀ ما بعضی وقتها کم و زیاد میشه و این نوسان هنگام بازی کردن با رایانه باعث Bad Sector شده. از محافظ هم استفاده میکنم اما کماکان نوسان وجود دارد.
این اواخر با دستگاه اهم متر برق سه راهی محافظ را که به رایانه وصل هست ، چک کردم و دیدم ولتاژ معمولی برق خونه ما یه چیزی حدوده ۲۴۰ تا ۲۵۰ ولت متغیر هست.
دستگاه اهم مترو به طور دائم توی پریز برق گذاشتم 2 - 3 ساعتی صبر کردم تا ببینم وقتی نور لامپ اتاقم کمو زیاد میشه ولتاژ تغییر میکنه یا نه .
دیدم ولتاژ میرسه به ۲۰۰ ولت و خیلی سریع بر میگرده روی ۲۵۰ ولت و همین باعث میشه نور لامپ اتاق کم و زیاد بشه و یه صدای تق تق مانندی از هارد رایانه بیاد و فکر میکنم با این صدای هارد ، اگر هارد در حال انتقال data باشه باعث Bad Sector میشه . آخرین باری که با نرم افزار تست کردم کلی بدسکتور روی هارد به وجود اومده بود که اکثر فایلهای بازیهامو Crupt یا خراب کرده بود . و در حین game بازی هنگ میکرد .
به نظر شما واسۀ نوسان برق تا این حد چه دستگاهی بخرم که ۲۲۰ ولت برق ثابت به رایانه برسه؟


کنترل پایا :

برای محافظت وسایل برقی و دیجیتال حساس در برابر صدمات ناشی از تغییرات و نوسانات نا مطلوب برق شهر ، میتوانید از تجهیزات زیر استفاده کنید :

۱. محافظ

۲. استابیلایزر یا ترانس اتوماتیک نوسانگیر

۳. یو پی اس UPS یا تامین کننده برق بی وقفه

البته مورد دوم از اول کاملتر و گرانتر است و مورد سوم از دوم کاملتر و گرانتر.

۱ - " محافظ " راه حل ارزان و ساده
محافظ البته جنس مرغوب و استاندارد از بسیاری از خطرات و خرابیهای ناشی از کم یا زیاد بودن ولتاژ برق ، جلوگیری میکند. البته محافظ تنها اگر ولتاژ برق شهر خارج از محدوده مشخص شده باشد آن را قطع میکند.

لینک خرید چند نوع محافظ:
محافظ پکیج دیجیتال نگار آزمایش مدل آلما 2500

محافظ ولتاژ پنج خانه مدل ML-5000 کامپیوتری با کابل دو متری

محافظ برق هوشمند برای محافظت آیفن تصویری و دیگر تجهیزات برقی نصب شده در ساختمان در برابر نوسانات برق

محافظ ولتاژ دیجیتال کل لوازم برقی ساختمان ،به عبارتی دیگر محافظ پشت کنتور برق ( مدل 12000 نگارآزمایش )


۲ - " ترانس یا استابیلایزر " راه حل میانی و مناسب
استابیلایزر ولتاژ برق شهر را تثبیت میکند. ولتاژ زیاد را کم میکند و ولتاژ کم را زیاد میکند تا همواره ولتاژ در محدودۀ استاندارد و مطلوب باشد. مگر آنکه ولتاژ برق خیلی زیاد یا خیلی کم باشد که در آن صورت برق را قطع میکند.


http://www.controlpaya.com/product/cat/32/محافظ-و-استابیلایزر/

۳ - یو پی اس UPS راه حل کاملتر و گرانتر
یو پی اس یا برق اضطراری وسیله ای الکترونیکی است که هرگاه برق قطع شود یا ولتاژ آن از محدوده مجاز خارج شود، بطور خودکار برق مورد نیاز را تامین میکنند. غالبا یو پی اس ها شامل شارژر، باتری قابل شارژر، اینورتر ( مبدل برق مستقیم به متناوب ) و مدار فرمان خودکار هستند.

لینک مشاهده، انتخاب و خرید یو پی اس UPS از فروشگاه کنترل پایا

یو پی اس برای سرورها ، کامپیوترها و سیستم‌های بانکها و مراکز تلفن ، تجهیزات اتاق عمل، انواع تجهیزات درمان و تشخیص پزشکی ، دزدگیرها و سامانه های تشخیص و اعلام حریق و اعلام خطر ، نصب و استفاده می‌شود.

نویسنده: سید علی شبر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.