فن ها و روشهای کاهش مصرف انرژی در فن­ها

فن­ها به طور گسترده ­ای در صنایع و کاربردهای تجاری استفاده می­شوند. به طور کلی می­توان موارد زیر را به عنوان کاربردهای عمده فن بیان نمود:

1 - خروج گرد و غبار، رطوبت، گازهای نامطلوب و میکرو اورگانیسم­های بیماری­زا و در سیستم­های تهویه و خروج گازهای احتراق (تهویه)

2 – ایجاد سرمایش در مناطق مختلف مانند خنک­سازی آب در برج­های خنک­کن و یا خنک­سازی هوا در صنایع نیروگاهی و فرآیندی (خنک کاری)

3 - ورود اکسیژن و یا هوا به فضای بسته مانند استفاده در سیستم­های احتراق جهت تامین هوای مورد نیاز

4 – انتقال مواد به طور معمول فن­ها و پمپ­ها بیش از یک چهارم انرژی الکتریکی مصرفی در یک کارخانه را به خود اختصاص می­دهند. با توجه به نقش فن­ها در صنعت و همچنین پتانسیل صرفه ­جویی بالای آنها، آشنایی با این تجهیزات از اهمیت بالایی برخودار است. اجزای فن به طور کلی سیستم فن شامل اجزایی چون موتور الکتریکی (محرک) ، مجرای ورودی و لوله­ ها، دستگاه کنترل جریان و تجهیزات تهویه هوا (فیلترها، کویل­های خنک کننده و مبدل­های حرارتی) می­باشد که در انواع مختلف فن وجود دارند. علاوه بر اجزای مشترک نامبرده شده، اجزایی مانند شاتر و محافظ نیز وجود دارند که تنها در برخی از انواع فن به کار می­روند. روشهای کاهش مصرف انرژی در فن­ها جهت بهبود کارایی فن می­بایست نیازمندیهای سیستم را در مرحله طراحی اولیه و انتخاب فن و در طول عملیات در نظر گرفت. بر این اساس اقداماتی که برای کاهش توان مصرفی فن و افزایش بازده انجام می­پذیرد، به دو دسته تقسیم ­بندی می­شود. دسته اول اقداماتی است که قبل ازخرید و نصب فن صورت می­پذیرد که این اقدامات شامل انتخاب فن مناسب، طراحی مناسب مسیر مجراهای عبور هوا، انتخاب تجهیزات فرایندی منطبق با نیازمندیها و مواردی از این قبیل می­باشد. دسته دوم اقداماتی­ست که پس از نصب فن انجام ­می­شود. به طور کلی،با اعمال این تغییرات می­توان تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه­ جویی نمود.

1- انتخاب فن مناسب بر اساس نیازمندیها

2- استفاده از تجهیزات با راندمان بالا

3- کاهش زمان کارکرد غیرمفید فن­ها و استفاده از سیستم کنترل روشن-خاموش *

4- تنظیم ظرفیت تولیدی فن بر اساس نیازمندیهای سیستم

5- شناسایی نشتی­های موجود در سیستم و رفع آنها

6- استفاده از کنترلرهای ASD جهت کنترل سرعت چرخشی فن و امکان تغییر ظرفیت فن

7- اقدامات تعمیر و نگهداری از جمله روانکاری و تمیزکاری فنها بصورت دوره­ای، بازرسی از تسمه ­ها در درایوهای تسمه­ای و تعویض به موقع آنها

* مانند ترموستات و تایمر

** بوسیله سیستم دیجیکنترل میتوانیم دور فن های تکفاز خازن دائم و توان مصرفی آنها را کاهش دهیم مآخذ: سابا ، کنترل پایا

منبع: سابا ، کنترل پایا
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.