اینورتر یا مبدل برق مستقیم به متناوب

مبدل جریان مستقیم به جریان متناوب یا اینورتر (Inverter)

 

اینورتر به دستگاهی گفته می‌شود که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند. فرکانس و سطح ولتاژی تولیدی توسط این قطعه الکترونیکی می‌تواند توسط تقویت کننده‌ها به سطح ولتاژ و فرکانس دلخواه تبدیل گردد.

دو کاربرد اصلی اینورتر، برق اضطراری و کنترل دور موتور است.

اینورتر در برق اضطراری ولتاژ برق مستقیم DC در باتری را به برق متناوب با ولتاژ مناسب برای مصرف کننده ها 230V - 50Hz  تبدیل میکند.

همچنین اینورتر ، دستگاهی الکترونیکی است که بوسیله آن می توان سرعت موتورهای سه فاز را تغییر داد.

موج تولیدی توسط اینورتر یک موج مربعی است که می‌توان با استفاده از فیتلرهای مخصوص (سلف و خازن) آن را به موج سینوسی تبدیل کرد. اینورترها هم میتوانند تکفاز باشند هم سه فاز. بلفا عملی که این مبدل‌ها انجام می‌دهند معکوس عملی است که یکسوکننده‌ها انجام می‌دهند. اینورترها قطعات متحرک ندارند و در طیف گسترده ای از ابزارهای کاربردی استفاده می شوند، از منبع تغذیه کامپیوتر گرفته تا ابزار بزرگ حمل و نقل فله. اینورترها معمولا برای تامین جریان AC از منابع DC مانند پانل های خورشیدی یا باتری مورد استفاده قرار می گیرند. اینورتر نوسان ساز الکترونیکی قدرت بالا است. دلیل این نام گذاری آن است که این دستگاه عمل عکس مبدل برق AC به DC متداول را انجام می دهد. درواقع اینورتر یا درایو AC به دستگاهی گفته می شود که به کمک آن می توان سرعت یک موتور AC سه فاز را کنترل کرد بدون آنکه قدرت و گشتاور موتور کاهش یابد. اینورترها در ظرفیتهای مختلف ساخته می شوند مثلاً برای یک موتور با توان 20 اسب بخار باید از اینورتر 20 HP استفاده کرد. از نظر ورودی اینورترها به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می گردند. خروجی آنها معمولا سه فاز است. برای اینورترهای با توان بالای 3 اسب از ورودی سه فاز استفاده می گردد. برخی از اینورتر های با توان پایین دارای هشداری مبنی بر عدم استفاده از آنها برای روشن کردن لامپهای فلورسنت معمولی هستند. دلیل این هشدار این است که خازن تصحیح توان به صورت موازی با لامپ وصل شده است. با برداشتن خازن مشکل رفع خواهد شد.

کنترل و کاهش انرژی مصرفی و لذا کاهش هزینه برق، کاهش جریان راه اندازی و در نتیجه طولانی شدن عمر موتور ، امکان تغییر سرعت موتور، امکان تغییر جهت حرکت موتور، داشتن حفاظت در برابر اضافه بار، امکان کار موتور در شرایطی که ولتاژ ورودی متغیر است، امکان کنترل از راه دور، ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی موتور، برنامه ریزی کردن حرکت. اینورتر به صورت هوشمند میزان بار وارده به موتور را تشخیص داده و متناسب با همان بار، به موتور جریان می دهد و این جریان در بسیاری از مواقع از جریان نامی موتور کمتر است.

ویژگی و کاربردها

  1. تنظیم کننده سرعت موتور (کنترل دور)
  2. تغیر دهنده جهت دور به راحتی و بدون نیاز به کنتاکتور
  3. روشن و خاموش نمودن موتور بدون نیاز به قطع و وصل برق اصلی
  4. کاهش ضربه های مکانیکی و در نتیجه افزایش طول عمر مفید قسمت مکانیکی
  5. حفاظت موتور در مقابل افزایش ولتاژ و جلوگیری از آسیب دیدن موتور
  6. در اکثر کاربرد ها حذف کامل جریان راه اندازی موتور
  7. کنترل فرایند بهبود یافته با تطبیق جریان خروجی پمپ یا فشار بطور مستقیم با الزامات فرایند، در مقایسه با دیگر اشکال کنترل، تغییرات کوچک می توانند بسرعت با یک اینورتر (VSD ) اصلاح شوند که عملکرد فرایند را بهبود می بخشد. وقتیکه دستگاه کنترل میزان تغییراتی را ارائه می دهد که بطور نامحدود واقعا متغیر می باشند، احتمال کمتری از نوسان فشار یا جریان وجود دارد.

جستارهای وابسته

 

ماخذ : ویکی پدیا با اندکی ویرایش

منبع: ویکی پدیا
نویسنده: مهندس شبّر Shobbar
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.