صدای مزاحم فن ها و صدای داکت اسپلیت ها

حذف صدای مزاحم تهویه ، صدای الکترو فن و صدای داکت اسپلیت ها 

آیا حذف صدای مزاحم الکترو فن ها در داکت اسپلیت ها و دستگاه های تهویه میسر می باشد؟

داکت اسپلیت ها از سیستم های تهویه آپارتمانی رایج در ایران و جهان به شمار می آیند که به علت فوائد و مزایای مختلف، آن ها را در بسیاری از پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می دهند. از جمله مزایای استفاده از انواع داکت اسپلیتها در پروژه ها ،مجزا نمودن هزینه های مصرف انرژی از شارژ عمومی ساختمان است که منجر به مدیریت مستقیم مصرف کننده و بهینه سازی مصرف انرژی می باشد.

امّا با وجود این فائده و دیگر فوائد استفاده از سیستم های تهویه آپارتمانی، متأسفانه اشکالی در اینگونه سیستمها در ایران وجود دارد. صدای مزاحم ناشی از الکترو موتور فن داکت ها به دلیل تعبیۀ آن درداخل آپارتمان ها درسقف کاذب یا جایی نزدیک به اتاقها مانند بالکن که در بسیاری از موارد باعث سلب آسایش وآرامش وحتی آزار دهنده است. تاکنون اقداماتی برای رفع این مشکل شده است و راهکارهای مهندسی برای آن وجود دارد اما در بسیاری از ساختمانها ، مشکل صدای تهویه بطور کامل رفع نمیشود زیرا عمدتاً کارفرمایان به علل متعدد از قبیل عدم تصمیم گیری اولیه ، کمبود جا ، اختلاف سلیقه، عدم آشنایی با جزئیات فنی داکت اسپلیت ها ، محلِ تعبیه و کارگذاشتن داکت اسپلیت ها را در داخل آپارتمان پیش بینی می کنند که نتیجۀ آن مشکلاتی مانند صدای دستگاه تهویه است که مصرف کننده با آن مواجه می شود.

این نوع سیستم های تهویه آپارتمانی مانند هواساز و داکت اسپلیت در آمریکا و اروپا نیز رایج هستند امّا مشکلات موجود در ایران را به همراه ندارند زیرا در آنجا کیفیت ساخت تجهیزات با دقت و مرغوبیت بیشتر است و نصب و اجرای سیستم تهویه دقیقتر انجام میشود و معمولا محل کارگذاشتن موتورفن در مکانی خارج از محل آپارتمان است.

راه حل مشکل صدای داکت

ما با کمک فن آوری نوین دیجیتال ، به راه حلی عملی برای رفع این مشکل رسیده ایم که باعث افزایش راندمان و سطح کیفی و همچنین مدیریت مصرف انرژی و افزایش عمر الکترو موتورفن میشود . شرکت های تولیدکننده و وارد کنندۀ داکت اسپلیت ها و مصرف کنندگان محترم این سیستم ها می توانند برای تکمیل مزایای سیستم های داکتی و کم شدن معایب آن ها از این راه حل استفاده نمایند تا از صدای مزاحم و آزار دهنده فن که به ویژه در دور پایین و در فصل زمستان که مصرف کنندگان بیشتر با آن مواجه هستند رهایی یابند و با آسایش و آرامش موفق به گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع محیط زندگی خود شوند جایی را که نامش مسکن است و بایست باعث سکون و آرامش گردد.

حذف یا کاهش صدای تهویه با دیجیکنترل

دیجی کنترل: سیستم دیجیتال کنترل فن

لینک انتخاب و خرید انواع دیجیکنترل و محصولات کنترل دور موتور

راه حل پیشنهادی برای حذف صدای مزاحم از داکت اسپلیت های Rheem – Goodman – Daikin – Lennox – Toshiba – LG – Mcquay و ... سیستم ابتکاری میکرو کنترلری دیجیکنترل می باشد که توانسته است در مبحث کنترل دور موتور فن، دیمر را از این مقوله کنترل موتور کنار گذارد وبا هزینه ای به مراتب پایین تر از اینورتر موتورفن های تک فاز راکنترل نماید چرا که دیمر هم باعث ایجاد نویز و همینطور باعث کاهش عمر الکترو موتور ها است بعلاوه تلفات حرارتی بسیار دارد و باعث افزایش برق مصرفی وکاهش عمرموتورفن است. در دیجیکنترل همه این مشکلات حل شده اند. این سیستم به منظور کنترل الکتروموتورهای دیسکی (فیشباخ) طراحی و ابداع شده است و برای انواع الکتروموتورهایی که سرعتشان با تغییر ولتاژ بدون تغییر فرکانس کنترل می¬شود (مانند فیشباخ، رزنبرگ، یونیورسال)، بویژه در کاربردهایی که گشتاور با کاهش سرعت کاهش می¬یابد، مانند هواکش¬ها و دستگاه-های تهویه مناسب است.

چند تولیدکننده این نوع الکتروموتورها و فن ها (در گذشته و حال) عبارتند از: آزمایش، دمنده، رزنبرگ، فیشباخ، طوفان ساز کرمان و نیروتهویه. این الکتروموتورها در بسیاری از دستگاه¬های تهویه حرارتی و برودتی تبخیری و کمپرسوری، مانند یونیت هیتر، کولر آبی، هواکش، ایرواشر و زنت و دیگر سیستم¬های تهویه همچون سیستم¬های گودمن (Goodman) و ریم (Rheem) و میتسوبیشی بکار می¬روند. این سیستم میکروکنترلری، ولتاژ سینوسی برق شهر را بدون هیچ¬گونه اعوجاج و نویز کاهش می¬دهد و به موتور تحویل می¬دهد. حل مشکل نویز، صدای مزاحم و لرزش موتور (ناشی از استفاده از دیمر)، تلفات حرارتی بسیار کم و بازده بیش از 95%، افزایش عمر موتور، استفاده از تکنولوژی میکروکنترلر، سازگاری با ترموستات دیجیتال و مکانیکی، و امکان کنترل از راه دور از مزایای این سیستم می¬باشند. پاورباکس دیجیکنترل شامل یک برد میکروکنترلری با شش پورت ورودی و خروجی شامل سه ورودی حالت انتخاب دور، فاز، نول و خروجی برای اتصال به موتور می¬باشد (که البته در یک نوع دیگر از این دستگاه با هشت حالت انتخاب دور تعداد پورت¬ها به 11 می¬رسد). این باکس در کنار موتور یا در مسیر سیم¬کشی نصب شده و بخش کنترل آن بر روی دیوار و در دسترس کاربر نصب می¬شود. کاربر می¬تواند بوسیله دستگاه کنترل سرعت موتور (هوادهی) را در حالت 1(کم)، 2(متوسط) و 3(زیاد) دهد. این دستگاه کنترل می¬تواند یکی از موارد زیر باشد:

• کلید گردان سه حالته (کلید سه دور)

• ترموستات مکانیکی سه دور (سقفی)

• ترموستات دیجیتال سه دور اتوماتیک با نمایشگرLCD با قابلیت ریموت کنترل پاورباکس دیجیکنترل در کنار موتور یا در مسیر سیم¬کشی نصب می¬شود.

از مزایای استفاده از دستگاه دیجیکنترل می¬توان به موارد ذیل اشاره نمود: • کاهش دور الکتروموتور • بدون نویز و اعوجاج • تبدیل فن تک دور به سه دور • سازگار با ترموستات و کلید سه دور • بازده بالا و تلفات حرارتی بسیارکم • کاهش مصرف انرژی • ارزانتر از اینورتر • افزایش عمر مفید موتور • کاهش آلودگی صوتی و کاهش صدای فن در دورهای پایین مدل¬های مختلف دستگاه دیجیکنترل از 2 آمپر تا 15 آمپر با امکان تنظیم و انتخاب سرعت موتور و در بعض مدل¬ها بهمراه رله مجزا برای فرمان به پمپ یا شیربرقی تولید شده¬اند. تولید بر اساس سفارش خاص نیز پذیرفته می¬شود. - الکتروموتور را با دیمر کنترل نکنید. همانگونه که در شکل زیر نشان داده شده است، دیمر شکل موج سینوسی ورودی را تغییر می¬دهد و نویز و اعوجاج خروجی آن سبب ایجاد صدای مزاحم، لرزش، تلفات بیشتر در موتور و همچنین کاهش طول عمر مفید موتور می¬شود. سیستم کاهش دور دیجیکنترل برای الکتروموتورهای دیسکی، اکسترنال روتور و یونیورسال خصوصاً در کاربردهای فن، هواکش، کولر و کلاً دستگاه¬های تهویه پیشنهاد میشود.

نویسنده: ویرایش و تکمیل : کنترل پایا - سید علی شبر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.