طنز: بهینه سازی مصرف سوخت جدی یا شوخی؟

صما، گروه طنز- سال هاست که بحث بهینه سازی مصرف سوخت بر سر زبان ها افتاده است، وقتی می گوییم بر سر زبان ها افتاده است یعنی اینکه در حد شعار باقی مانده است. آن موقع که خانۀ ما یک لامپ بیشتر نداشت می گفتند هرگز نشه فراموش لامپ اضافه خاموش! اما امروز با همۀ این تبلیغات درباره مصرف بهینۀ انرژی، تعداد لامپ های خانۀ ما زیاد شده و ما با همت مردم و تلاش مسئولین جزء پرمصرف ترین های جهان هستیم.

بالاخره بعد از 3 سال توانستم خانه ای را که پیش خرید کرده بودم  تحویل بگیرم و « خرم و خندان، قدح باده به دست» راهی خانۀ جدید شدیم. قبل از هر چیز پنجره های دو جداره را به عیال نشان دادم و گفتم لذت این قوانین مبحث 19 را ببر! پرسید مبحث 19 دیگه چیه؟ گفتم خانم جان یک جوری حرف می زنی که انگار تا حالا خارج بودی و از بهینه سازی مصرف سوخت و اجباری بودن استفاده از پنجره های دو جداره در ساختمان خبر نداری؟ در حالی که داشت گرد و غبار کنار پنجره را با انگشت پاک می کرد گفت نگاه کن درز بین دیوار و پنجره یک بند انگشت فاصله داره به نظرت این همه خاک از این درز داخل اومده، سرما نمی تونه بیاد؟ هیچ جوابی نداشتم بدم سریع شمارۀ سازنده را گرفتم و با لحن طلب کارانه گفتم آقاجان این پنجره های دو جداره که گذاشتین چرا اینقدر درز و فاصله داره از دیوار؟ چرا فرم فلزی نذاشتین و پنجره را به سنگ های قاب پنجره نصب کردید؟ گفت بابا مثل اینکه تازه از خارج اومدی ها؟ اصلا نمی خواستم پنجره دو جداره بذارم ولی چون اجبار کرده بودن و پایان کار نمی دادن مجبور شدم دقیقۀ 90 این ها رو استفاده کنم. گفتم خب من الان چیکار کنم؟ گفت فعلاً که هوا خوبه و از اون درزها باد می آد خنک می شی- در حالی که می خندید- وقتی هم هوا سرد شد چند متر درز گیر بخر و درزها رو باهاش ببند به همین راحتی. سعی کن ایرانی باشی و راهکارهای بومی استفاده کنی و خداحافظ. هیچ توضیحی نداشتم فقط داشتم بقیۀ قوانین مبحث 19 را در ذهنم مرور می کردم و خانه را چک می کردم ببینیم کدام یکی را اجرا کرده اند که فهمیدم خدا رو شکر از مبحث 19 فقط همین پنجرۀ دو جداره به صورت ناقص اجرا شده و جای هیچ نگرانی نیست تا اینکه بالاخره به خانۀ جدید نقل مکان کردیم.

سازندۀ عزیز ما با اینکه در قرارداد پیش خرید قول داده بود کولر نصب کند به بهانۀ بالا رفتن قیمت از آن سر باز زد و نصب نکرد. من هم که آدم منظم و اقتصادی هستم تصمیم گرفتم تا هوا خنک است و تا قبل از هجوم مردم برای خرید و بالا رفتن قیمت، یک دستگاه کولر بخرم. اما وقتی وارد مغازۀ کولر فروشی شدم دیدم مردم هم تصمیم گرفته اند قبل از هجوم من و گران شدن قیمت برای خرید کولر هجوم بیاورند و خیلی شلوغ بود. من هم که با بهینه سازی مصرف سوخت و برچسب انرژی از همان کودکی که بابا برقی می گفت: هرگز نشه فراموش برق اضافی خاموش، آشنا بودم؛ هرچقدر به این کولرها نگاه کردم هیچ برچسب انرژی ندیدم. پس به ناچار همانطور که فروشنده در حال نوشتن فاکتورهای فروش بود گفتم ببخشید این کولرهای شما چرا برچسب انرژی ندارد؟ گفت برچسب ها رو گرفتیم ولی چون سرمون شلوغ است فرصت نشده نصب کنیم یادم بنداز به همراه فاکتور یکی بدهم خودت بچسبان. گفتم مگر نباید این ها را در داخل کارخانه تست کنند و نسبت به میزان مصرف انرژی برچسب مناسب بچسبانند. گفت بابا مثل اینکه تازه از خارج آمده ای ها؟ گفتم نه خیر تمام 35 سال عمر با برکتم را در همین جا بوده ام؛ مگر نمی بینی هر روز و هر شب در تلویزیون دربارۀ مصرف بهینۀ انرژی و لزوم برچسب انرژی کارشناسان چه صحبت های قشنگی می کنند؟ با خنده گفت تا حالا کشک خوردی؟ گفتم بله من همیشه داخل آش رشته کشک می ریزم. در حالی که داشت یک برچسب انرژی از داخل کیسه در می آورد که با فاکتور تحویل خریدار دهد گفت از این به بعد از این ها داخل آش رشته بریز و بخور فقط مواظب باش دهنت رو نسوزونه چون برچسب درجۀ B هست. به ناچار و به اجبار یک عدد کولر خریدم و داشتم از مغازه بیرون می رفتم که کارگر مغازه بدو بدو خودش را به من رساند و گفت آقا برچسب انرژی را یادتان رفت ببرید بدون این برچسب مصرف انرژی کولر زیاد می شود مگر تبلیغ اش را در تلویزیون ندیده اید. گفتم نخیر بنده تازه از خارج آمده ام....

 

 

 

 

منبع: صما
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.