خانه هوشمند - ساختمان هوشمند

یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳

مهندسی کنترل به مدل‌ سازی ریاضی سیستمها و بررسی دینامیک آن‌ها، و در نهایت، طراحی کنترل‌ کننده‌ ها برای سیستم‌های مورد نظر می‌پردازد. هدف از طراحی کنترل‌ کننده واداشتن سیستم تحت کنترل به داشتن رفتاری مطابق با رفتار مطلوب می‌باشد. رفتار مطلوب می‌تواند معیارهای مختلفی از قبیل سرعت، دقت، مصرف سوخت، زمان و ... باشد.به دلیل پایه‌ ای بودن مطالب عنوان شده در این رشته، مباحث می‌تواند بسیار فراتر از رشته برق و حتی رشته‌ های مهندسی برود. چون آنچه که عنوان می‌شود اصول و مبناهای کنترل سیستم‌ها است. می‌توان این سیستم را یک سیستم مکانیکی و یا دارای اجزای الکترونیکی و یا حتی جامعه‌ ای از انسان‌ها و یا رفتارهای انسانی در نظر گرفت. به عنوان مثال در سالهای اخیر بحث کنترل سازه‌ها در برابر زلزله به موضوع مورد علاقه محققان سازه تبدیل شده است. به نحوی که تقریبا هم اکنون ساختمانهای بلند بدون سیستمهای کنترلی ساخته نمی‌شوند. مثال بسیار مشهور استفاده از سیستم‌ های کنترل در ساختمانها برج ۱۰۱ تایپه است که در آن از سیستم کنترلی غیر فعال میراگر جرم هماهنگ شده موسوم به TMD استفاده شده است.

( در تئوری کنترل کنترل‌گرها (Controller) به ابزاری اطلاق می‌شود که به دیده‌بانی شرایط و حالات عملیاتی یک سیستم دینامیکی داده شده بپردازد، و از عهدهٔ اعمال ، تأثیرات و تغییرات حساب‌ شده در آن‌ها برآید. ) 

 برای اطلاع بیشتر از مبحث مهندسی کنترل و کنترل هوشمند ( خانه هوشمند - ساختمان هوشمند ) به بخش مقالات کنترل پایا مراجعه فرمایید . 

 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.