چرا محافظ برق یا محافظ لوازم برقی بخریم؟ چه محافظی بخریم؟

راهنمای خرید محافظ لوازم برقی در برابر نوسانات برق

محافظ برق یا " محافظ لوازم برقی دربرابر نوسان ولتاژ برق " وسیله‌ای پرکاربرد در ایران است. به این نوع وسیله حفاظتی به اختصار محافظ ولتاژ هم میگویند. برخی از چند راهی‌ها به محافظ مجهز‌ شده‌اند تا دیگر نیاز به تهیه جداگانه محافظ نباشد. مشکلاتی چون نوسان برق، قطع و وصل برق، حساس بودن لوازم برقی، گران قیمت بودن لوازم برقی، تعداد زیاد لوازم برقی، سیم کشی غیراصولی و کمبود تعداد پریز ، موجب استفاده از این نوع کالا شده است تا طعم تلخ سوختن وسایل خانه یا محل کارتان را نچشید.

محافظ یا هر وسیله برقی که میخرید ، سعی کنید مرغوب باشد. گارانتی و خدمات پس از فروش داشته باشد؛ و تاییدیه ها و استانداردهای لازم را داشته باشد.

یک چندراهی محافظ دار، امکان اتصال چند دستگاه مختلف را در یک محل فراهم می‌کند، درصورتی که به درستی انتخاب شده باشد، هرگز مشکل کانکتور نخواهید داشت . این چندراهی‌ها می‌توانند در برابر نوسانات ولتاژ، از تجهیزات گران‌قیمت شما محافظت کنند.

انواع محافظ برق در فروشگاه اینترنتی کنترل پایا

سیم‌های رابط چندراهی و محافظ، اهمیت فراوانی دارند زیرا کارکرد و عمر تجهیزات و لوازم برقی بسیار مهم است. لذا تولیدکنندگان درصدد تولید تجهیزات ابتکاری و نوین برآمده‌اند. برخی از خلاقیت‌ها در تولید انواع محافظ برق و چندراهی عبارتند از:  

١- طراحی ظاهری زیبا و مناسب محیط‌های مدرن یا کلاسیک

٢- طراحی انعطاف‌پذیر و قابلیت تغییر شکل ظاهری در چندراهی

٣- امکان اتصال به شبکه‌های کامپیوتری بی‌سیم جهت کنترل و قطع و وصل‌‌کردن جریان برق

تعداد اتصالات همزمان

تعداد اتصالات همزمان به چندراهی از نکاتی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت؛ چراکه ممکن است افراد در حین کار به چندین اتصال به صورت همزمان نیاز داشته باشند. پس بهتر است چندراهی را انتخاب کنید که تعداد اتصال بیشتری داشته باشد.

طول کابل

چندراهی برق باید به‌گونه‌ای باشد که از محل نصب چندراهی تا ورودی دیواری برق شهری چقدر فاصله دارد. چندراهی‌ها با کابل‌هایی با طول‌های متفاوت تولید می‌شوند. مثلا با کابل یک متری، ۲متری، سه متری و ۵متری.

چقدر جا می‌گیرند؟

​آداپتورهای مختلف اندازه‌های متفاوتی دارند؛ حتما برای شما نیز تا به‌حال فراوان اتفاق افتاده که نتوانسته‌اید از آداپتور لپ‌تاپ و مودم ADSL در کنار هم استفاده کنید. درصورتی که تمامی دستگاه‌هایی که به چندراهی متصل می‌کنید، آداپتورهای نسبتا بزرگی دارند، به همین جهت از ابتدا باید این نکته را درنظر بگیرید تا پس از خرید دچار مشکل نشوید.

محل نصب، نوع و طراحی چندراهی

پیش از این‌که چندراهی تهیه کنید، محل نصب آن را مشخص کنید. چندراهی‌ها طراحی متفاوت جهت کارکرد در محیط‌های متفاوت دارند. مثلا برخی از چندراهی‌ها ظریف و زیبا جهت استفاده در اتاق پذیرایی خانه یا در محل کار مدرن شما طراحی شده‌اند. درصورتی که برخی از چندراهی‌ها برای کارکرد در کارگاه طراحی شده‌اند. همچنین درصورتی که فرزند کوچک دارید، بهتر است از چندراهی استفاده کنید که منافذ آن دارای محافظ باشد، تا کودک کنجکاو نتواند اشیا را در منافذ چندراهی وارد کند.

قابلیت اتصال کابل  USB

 کم نیستند تجهیزاتی که از کابل‌های USB جهت شارژشدن استفاده می‌کنند؛ موبایل، تبلت، پاوربانک، ماشین ریش‌تراش یا اپی‌لیدی و... در آن دسته از تجهیزات قرار می‌گیرند که با استفاده از پورت USB شارژ می‌شوند. درصورتی که چندراهی برقی انتخاب کنید که دارای پورت USB باشد، دیگر نیازی به آداپتور ندارید.

اتصالات چندراهی برق

چندراهی‌های برق جهت استفاده در کشورهای مختلف طراحی و تولید می‌شوند. برخی قابلیت کارکرد در ایالات متحده و برخی دیگر قابلیت استفاده در اروپا را دارند. برخی از چندراهی‌ها نیز با طراحی خلاقانه و خاص قابلیت کارکرد با انواع دو شاخه‌ها یا سه‌شاخه‌ها را دارند. درصورتی که چندراهی مناسبی انتخاب کنید، دیگر نیازی به مبدل ندارید.

محافظت از تجهیزات در برابر نوسانات برق

بسیاری از چندراهی‌ها حین داشتن دیگر قابلیت‌هایی که ذکر شد، دارای یک محافظ داخلی نیز هستند. 

اگر میخواهید از وسیله برقی خود محافظت بیشتری داشته باشید از ترانس اتوماتیک محافظ یا استابیلایزر استفاده کنید.

امکان خاموش و روشن‌کردن پورت‌ها

بعض چندراهی‌ها کلید روشن و خاموش ندارند و در بعضی با یک کلید جریان تمامی اتصالات به‌طور همزمان قطع می‌شود. بهتر است هرکدام از خروجی‌ها کلید جداگانه‌ای  داشته باشند؛ یا حداقل امکان خاموش و روشن‌کردن چندراهی به صورت کلی وجود داشته باشد. این مورد زمانی که محل کارتان را ترک می‌کنید یا سفر می‌روید، بسیار راهگشاست و شما می‌توانید تنها با یک کلید جریان برق خروجی چندراهی را قطع کنید. برخی از تولیدکنندگان خلاق امکان اتصال به چندراهی را از طریق شبکه Wi-Fi فراهم کرده‌اند. البته تعداد این دستگاه‌ها در بازار کم است. در این صورت شما می‌توانید لوازمی مانند مبایل، پاوربانک و دوربین خود را شارژ کنید.

سیم رابط و چندراهی در فروشگاه اینترنتی کنترل پایا

مقالات دیگر در سایت کنترل پایا که درباره محافظ برق و محافظت لوازم برقی در برابر نوسانات برق منتشر شده‌اند:

راهنمای انتخاب و خرید محافظ ولتاژ، محافظ برق یا محافظ لوازم برقی در برابر نوسانات غیرمجاز ولتاژ برق

نویسنده: کنترل پایا - شبر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.