کیف نجات و ضروریات برقی و الکترونیکی

کیف نجات و ضروریات برقی و الکترونیکی (لوازم برقی ضروری در بحران‌ها):

در صورت وقوع حوادث، افراد خانواده به مجموعه‌ای از لوازم و وسایل ضروری و اولیه نیاز فوری و اساسی خواهند داشت. این لوازم را می‌توانیم درون یک کیف یا کوله ضدآب و قابل حمل قرار دهیم. به این مجموعه، اصطلاحاً « کیف نجات » می‌گویند. برای مسافرت، تا حدامکان تجهیزات مورد نیاز و حتی اضافی و یدکی با خود می‌بریم. چگونه است که برای حفظ جان‌مان در برابر سوانحی مانند زلزله که احتمال وقوع بالایی در شهرمان تهران و بسیاری از شهرهای ایران دارد، هیچ تمهیدی نمی‌اندیشیم؟ یک کیف نجات حاوی لوازم برقی و غیر برقی ضروری در بحران‌ها ممکن است کمک شایانی به ما بنماید.
بهتر است«کیف نجات» در محلی از خانه یا محل کار قرار گیرد که دسترسی و استفاده از آن پس از وقوع بحران، آسان باشد (مثلاً نزدیک در خروجی منزل یا صندوق عقب ماشین، البته بهتر است در پارکینگ نباشد).

میشود علاوه بر کیف اصلی ، هریک از اعضای خانواده یک کیف نجات کوچک برای خود داشته باشد.

محتوای داخل کیف نجات

این کیف حاوی وسایل ضروری، موردنیاز و قابل حمل برای مواقع اضطراری است که باید نسبت به تعداد، سن و وضعیت سلامت افراد خانواده تهیه و نگهداری شوند. در صورت نیاز می توان لوازم را در دو کیف جاسازی نمود تا به راحتی قابل حمل باشند و کلیه لوازم در آنها جا شوند.

الف - جعبه کمک های اولیه ( کیف کمک های اولیه ) :

چسب زخم، گاز استریل، قرص تب بر و سرماخوردگی، قرص های مُسکن مانند آسپرین، پودر ORS، پماد سوختگی پای کودکان، بتادین، باند رولی(3 رول)، دستمال سه گوش و سنجاق قفلی، پنبه، باند کشی، قیچی، پنس، داروی نفخ و سوزش معده، داروی ضد اسهال و ضد تهوع، ملین، دستکش لاتکس، دستمال مرطوب، صابون، لوسیون شستشوی چشم.

توجه: در صورت نیاز می‌توانید از اقلام دیگر مانند ژل های ضد التهاب و ضد عفونی کننده‌ها مانند بتادین، ماسک پنبه‌ای، لوله هوا رسان، فشارسنج پزشکی، پماد تتراسایکلین، اسپری ساولن، آتل بلند انگشت و ساعد، ترمومتر دهانی و از داروهای گیاهی و سنتی پرکاربرد  نیز در کیف داشته باشید. اگر فردی از اعضای خانواده داروی خاصی مصرف می‌کند، از آن دارو در این کیف نجات باید باشد.

ب - مواد خوراکی و آب آشامیدنی:

خوراکی های مغذی و با ماندگاری بالا خشکبار (مانند خرما، کشمش و آجیل)، بیسکویت یا نان خشک، غذاهای کنسرو شده مغذی مانند کنسرو ماهی، لوبیا و مرغ، آب آشامیدنی (یک بطری یک و نیم لیتری آب به ازای هر نفر)

ج- ابزار و لوازم برقی

ابزار کمجا و پرکاربرد مانند پیچ‌گوشتی، فازمتر، انبردست کوچک،  کاتر ( تیزبر - تیغ موکت‌بری ) ، چاقو، ناخن‌گیر و سوزن نخ

اجزای برقی الکترونیکی کیف نجات : چراغ قوه، رادیو با باتری اضافی ، شارژر و پاوربانک که ترجیحا مجهز به صفحه باتری خورشیدی باشند.

لینک انتخاب و خرید چراغ فانوسی شارژی

رادیو ترانزیستوری، چراغ قوه با باتری اضافی، کبریت، شمع، طناب، درب بازکن، چاقو چند کاره، کیسه های پلاستیکی دسته دار برای حمل ابزار، انبردست، کاغذ و خودکار، نخ و سوزن، ناخن گیر، الکل جامد، آچار، بیلچه، سوت، بشقاب، لیوان و قاشق کاغذی یا پلاستیکی، نوارچسب، نقشه شهر و راهنمای تخلیه اضطراری، چک لیست آمادگی و واکنش اضطراری و ...

توجه: در صورت نیاز می توانید از کلاه ایمنی، دستکش کار و چادر ضد آب نیز استفاده نمایید. همچنین یک گوشی ساده مبایل با سیم کارت که شارژ داشته باشد .

 

د- پوشاک و لوازم بهداشتی و ملزومات خواب:

پتوی سفری سبک یا کیسه خواب و پلاستیک های محکم به عنوان زیر انداز(پیشنهاد می شود به ازای هر یک از افراد خانواده یک دست لباس گرم، یک جفت کفش محکم و راحت و لوازم شخصی مانند لباس زیر نیز در کیف دیگری جاسازی گردد.)

لوازم بهداشتی مانند کاغذ دستمالی رولی، صابون مایع، شوینده مایع، لوازم بهداشتی بانوان، کیسه فریزر، کیسه زباله کلفت به عنوان سطل آشغال، قرص کلر و...

اسناد و مدارک

ه- لوازم خاص و مورد نیاز دیگر:

* کپی از اسناد مهم مانند گذرنامه، شناسنامه، کارت ملی و اسناد و اوراق بهادار، کمی پول نقد.

* داروهای ضروری 

* کارت های مخصوص (شامل مشخصات فردی)، برای تمام افراد خانواده تهیه کرده و همیشه آن را در کیف نجات داشته باشید.

* ملزومات مورد نیاز برای افراد خاص(نوزادان، بیماران، سالمندان و افراد معلول):

وسایل مورد نیاز در کیف نجات:

پیشنهاد می شود در صورت وجود افراد خاص در خانواده تجهیزات زیر نیز در کیف نجات جاسازی شود:

شیر خشک و شیشه شیر، پستانک، پوشک بچه و داروهای خاص نوزادان، یک عروسک مورد علاقه کودکان

برای سالمندان و افراد معلول وسیله ‌ای برای به دوش کشیدن و حمل آن ها، داروهای فشار خون، تنفسی، اسپری باز کننده برنش، انسولین، لنز، عینک ، دندان مصنوعی و سمعک و باتری آن.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.