فناوری بی‌سیم از کنترل بی‌سیم تا شارژ بی‌سیم

فناوری بی‌سیم

از کنترل بی‌سیم تا شارژ بی‌سیم

Wireless technology from wireless control to wireless charging:

خیلی وقتها سیم‌کشی کاری مشکل و پرهزینه است. تجهیزات بی سیم یا وایرلس wireless  ما را از اتصالات اضافی مانند دوشاخه و پریز و رابط یو اس بی و سیم و کابل خلاص میکنند. از سالها پیش فناوری کنترل بیسیم در تجهیزات الکترونیک بکار رفته است . ترموستات بی سیم و ریموت کنترل و دیجی کنترل از محصولات بی سیم یا وایرلس wireless کنترل پایا هستند.

ترموستات بی سیم T205

ترموستات بیسیم wireless thermostat

ترموستات بیسیم پکیج

دیجیکنترل با قابلیت کنترل بیسیم

کنترل دور موتورفن 2 آمپر با ریموت کنترل (دیجی کنترل ترانسی) DIGI4TR

اما موضوع شگفت انگیز انتقال انرژی بدون سیم یا بطور خاص موضوع جذاب شارژ بی سیم:

چراغ رومیزی با شارژر وایرلس

چراغ رومیزی همراه با شارژر وایرلس

فناوری شارژ بی سیم ، فرآیندی برای انتقال انرژی الکتریکی و شارژ وسایل مجهز به باتری بدون نیاز به سیم یا کابل است. شارژ بی‌سیم به شارژ القایی هم شهرت دارد؛ البته شارژ القایی یکی از انواع شارژ بی‌سیم، محسوب می‌شود.

 

انتقال بی سیم انرژی یا توان الکتریکی:

انتقال انرژی الکتریکی بدون سیم ، رویای نوابغی همچون نیکلا تسلا بوده است.

مدار شارژر بی سیم :

شارژر بی سیم مبایل

برخی از مدل گوشی های هوشمندی که مجهز به قابلیت شارژ بیسیم هستند: 

اپل: آیفون ۸ ، آیفون ۸ پلاس ، آیفون ۱۰ (ایکس)

سامسونگ: گلکسی اس ۹ ، گلکسی اس ۹ پلاس ، گلکسی نوت ۵ ، گلکسی نوت ۸ ، گلکسی اس ۸ ، گلکسی ۸ پلاس ، گلکسی اس ۷ ، گلکسی اس ۷ اکتیو ، گلکسی اس ۷ اج ، گلکسی اس ۶ ، گلکسی اس ۶ اج

ال جی : وی ۳۰ ، جی۶، جی۴، جی۳

گوگل: نکسوس ۴ ، ۵ ، ۶ و ۷

بلک بری: پریو، زد ۳۰

موتورولا: دروید مکس، دروید مینی، دروی توربو ، دروید توربو۲ ، موتو ایکس فورس

نوکیا : ۷۳۵، ۸۳۰ ، ۹۲۰ ، ۹۲۸ ، ۹۲۹، آیکون ، ۹۳۰ ، ۱۵۲۰

ایسوس: پدفون اس

( روزنامه عصر ایران )

 

فناوری شارژ بی‌سیم یا (Qi) یک رابط استاندارد توسعه یافته توسط کنسرسیوم شارژ بی‌سیم برای انتقال قدرت الکتریکی القایی تا فواصل ۴ سانتی‌متر (۱.۶ اینچ) است.

این سیستم شامل یک پد انتقال قدرت و یک گیرنده سازگار در یک دستگاه قابل‌حمل است. برای استفاده از این سیستم، دستگاه تلفن همراه در بالای پد انتقال قدرت قرار می‌گیرد، که آن را از طریق القای الکترو مغناطیسی شارژ می‌کند.

دستگاه‌های گوشی همراهی که از این استاندارد استفاده می‌کنند این امکان را به کاربران می دهند تا بدون نیاز به کابل شارژ و اتصال آن به گوشی ، دستگاه خود را بر روی یک پد مخصوص قرار دهند تا آن در سریع ترین زمان ممکن شارژ شود.

کنسرسیوم شارژ بی‌سیم در سال ۲۰۰۸ میلادی تاسیس شد و یک همکاری عضویت-آزاد از شرکت‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی در صنایع تولیدی مختلف است. هدف آن‌ها ایجاد یک استاندارد جهانی برای تکنولوژی شارژ القایی است.

چی ( به انگلیسی Qi ) :

چی یک رابط استاندارد توسعه یافته توسط کنسرسیوم شارژ بی‌سیم (به انگلیسی: Wireless Power Consortium)  برای انتقال قدرت الکتریکی القایی تا فواصل ۴ سانتی‌متر (۱٫۶ اینچ) است. سیستم چی شامل یک پد انتقال قدرت و یک گیرنده سازگار در یک دستگاه قابل حمل است. برای استفاده از این سیستم، دستگاه تلفن همراه در بالای پد انتقال قدرت قرار می‌گیرد، که آن را از طریق القای الکترومغناطیسی شارژ می‌کند.

این برندها در دستگاه‌های تلفن همراه خود از استاندارد چی Qi استفاده می‌کنند: ایسوز، اچ‌تی‌سی، هواوی، ال‌جی الکترونیکس، موتورولا موبیلیتی، نوکیا، سامسونگ و سونی.

کنسرسیوم شارژ بی‌سیم در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد، و یک همکاری عضویت-آزاد از شرکت‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی در صنایع تولیدی مختلف است. هدف آن‌ها ایجاد یک استاندارد جهانی برای تکنولوژی شارژ القایی است.

سیستم شارژ بی سیم  در برخی کافی شاپ‌ها و فرودگاه‌های امریکا و انگلستان این سیستم نصب گردیده است. همچنین شرکت خودرو سازی لکسوس ، این سیستم را در قسمت کنسول مرکزی مدل NX خود ارائه کرده است.

In Car wireless charging

 

تسلا پا را از این هم فراتر گذاشته و بدنبال شارژ بی سیم خودروهای برقی است. 

 

مآخذ و منابع :

https://www.wirelesspowerconsortium.com

https://www.zoomit.ir/2019/6/17/336749/every-thing-abut-wireless-charging-1/

https://www.digikala.com/mag/هر-آنچه-درباره-شارژ-بی-سیم-باید-بدانید/

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.