دیجیکنترل (Digicontrol) سیستم کنترل دیجیتال ویژه الکتروموتورهای دیسکی

دیجیکنترل (Digicontrol) یک سیستم کنترل دیجیتال الکتروموتورهای دیسکی است که در صنعت تهویه کاربرد فراوانی دارند.

با این سیستم میتوانیم دور موتورفن انواع دستگاه های تهویه را کنترل کنیم تا تهویه آرام و بیصدا کار کند. یعنی صدای کم یا حذف شود و مصرف برق موتورفن نیز کم شود.

دیجیکنترل اینورتر نیست دیمر هم نیست اما از دیمر بسیار بهتر است و از اینورتر ارزانتر با کاربری آسانتر.

قابلیت کنترل انواع فن و هواکش مانند داکت اسپلیت، هواساز، زنت، ایرواشر، فن کویل سقفی، فن کویل کانالی، فن کویل زمینی و هواکش اکسایل (جریان محوری) و سانتریفیوژ.

کاربردها و مزایای دیجیکنترل :  

  • کاهش دور الکتروموتور
  • کنترل و کاهش صدای تهویه یا حذف صدای فن ناشی از دیمر
  • بدون نویز و اعوجاج 
  • تبدیل فن تک دور به سه دور
  • سازگار با ترموستات و کلید سه دور
  • بازده بالا و تلفات حرارتی بسیارکم
  • کاهش مصرف انرژی
  • ارزانتر از اینورتر

با دیجیکنترل فن دستگاه تهویه آرام و بی صدا کار میکند.

توصیه : الکتروموتور را با دیمر کنترل نکنید. زیرا دیمر شکل موج سینوسی ورودی را تغییر میدهد و نویز و اعوجاج خروجی آن سبب ایجاد صدای مزاحم و لرزش و تلفات بیشتر در موتور میشود.

انتخاب و خرید دستگاه کنترل تهویه « دیجی کنترل »

دیجیکنترل شکل موج سینوسی برق شهر را بدون هیچگونه نویز یا اعوجاج به موتور فن تحویل میدهد و سبب میشود که فن دستگاه تهویه، نرم و آرام کار کند. 

چند مقاله مرتبط با دیجی کنترل :

سیستم کاهش دور دیجیکنترل، برای الکتروموتورهای دیسکی، اکسترنال روتور و یونیورسال خصوصاً در کاربردهای فن، هواکش، کولر و کلاً دستگاههای تهویه پیشنهاد میشود. مدلهای مختلف از 2 آمپر تا 15 آمپر با امکان تنظیم و انتخاب سرعت موتور و در بعض مدلها بهمراه رله مجزا برای فرمان به پمپ یا شیربرقی تولید شده اند. تولید بر اساس سفارش خاص پذیرفته میشود.

Digicontrol: Digital control micro-based system for external rotor motors

این سیستم بمنظور کنترل الکتروموتورهای دیسکی (فیشباخ) طراحی و ابداع شده است و برای انواع الکتروموتورهایی که سرعتشان با تغییر ولتاژ بدون تغییر فرکانس کنترل میشود (مانند فیشباخ، رزنبرگ، یونیورسال) بویژه در کاربردهایی که گشتاور** با کاهش سرعت کاهش می یابد مانند هواکشها و دستگاههای تهویه مناسب است.

پیوند انتخاب و خرید دستگاه کنترل فن ( دیجیکنترل )

 

چند تولید کننده این نوع الکتروموتورها و فنها ( در گذشته و حال ) عبارتند از: آزمایش، دمنده، رزنبرگ، فیشباخ، طوفان ساز کرمان و نیروتهویه. این الکتروموتورها در بسیاری از دستگاههای تهویه حرارتی و برودتی ( تبخیری و کمپرسوری ) مانند یونیت هیتر، کولر آبی، هواکش، ایرواشر، زنت و داکت اسپلیت و دیگرسیستمهای تهویه همچون سیستمهای گودمن Goodman، ریم Rheem، میتسوبیشی، کین و ال جی LG بکار میروند. این سیستم میکرکنترلری، ولتاژ سینوسی برق شهر را بدون هیچ گونه اعوجاج و نویز کاهش میدهد و به موتور تحویل میدهد. حل مشکل نویز و صدای مزاحم و لرزش موتور ( ناشی از دیمر )، تلفات حرارتی بسیار کم و بازده بیش از 95%، افزایش عمر موتور، استفاده از تکنولوژی میکروکنترلر، سازگاری با ترموستات دیجیتال و مکانیکی، و امکان کنترل از راه دور ( ریموت کنترل ) از مزایای این سیستم میباشند. پاورباکس دیجیکنترل که شامل یک برد میکروکنترلری با سه تا هشت ورودی فرمان انتخاب دور و اتصال فاز و نول برقی و خروجی برای اتصال به الکتروموتور میباشد، کنار موتور یا در مسیر سیمکشی نصب میشود و بخش کنترل روی دیوار و دردسترس کاربر نصب میشود و کاربر بوسیله آن سرعت موتور ( هوادهی ) را در حالت 1 (کم) یا 2 (متوسط) یا 3 (زیاد) قرارمیدهد.

این بخش ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

• کلید گردان سه حالته (کلید سه دور)

• ترموستات مکانیکی سه دور (سقفی)

• ترموستات دیجیتال سه دور اتوماتیک با نمایشگرLCD با قابلیت ریموت کنترل

** عامل مؤثر در گشتن ( چرخیدن ) هر جسم به دور محوری را گَشتاوَر می‌نامند. پشنهاد میکنیم برای کنترل دور موتور در کاربردهایی که گشتاور ثابت نیاز است مانند پمپ آب ، بالابر و آسانسور از اینورتر استفاده نمایید.

نویسنده: س. ع. شبر
نظرات کاربران

ناهید تفرشی در یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ :   ارسال پاسخ
سلام
خسته نباشید.
دستگاه داکت اسپلیت آپارتمان ما خیلی صدا میده. باید چه کار کنیم؟ این دیجیکنترل مشکلو حل میکنه؟ قیمتش چنده؟ چجوری باید تهیه کنیم؟

مدیر سایت در یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ :
ابتدا باید جریان مصرفی (آمپر) یا توان مصرفی (وات) موتور فن شما معلوم شود. با توجه به قدرت و نوع فن، دیجیکنترل یا فیلتر ترانسی مناسب انتخاب میشود. قیمت دیجیکنترل در قدرتهای متفاوت، تفاوت دارد.
با مراجعه به سایت کنترل پایا و ثبت نام سپس خرید یا سفارش دیجیکنترل مناسب، میتوانید دیجیکنترل تهیه کنید.

حامد حسینی در یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ :   ارسال پاسخ
دستتون درد نکنه. داکت اسپلیت ما خیلی صدا میداد . دیجیکنترل نصب کردبم خیلی ساکت و آروم شده.

مدیر سایت در یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ :
لطف دارید. آسایش و رضایت شما مایۀ دلگرمی ماست. بله با دیجیکنترل میتوانید به میزان دلخواه دور موتور فن را کاهش دهید تا علاوه بر کاهش یا حذف صدای تهویه، در مصرف برق و سوخت نیز صرفه جویی شود.

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.