تفاوت استابلایزر با محافظ

محافظ چیست؟ استابلایزر چیست؟ و تفاوت آنها در چیست؟

محافظ الکترونیکی یا محافظ ولتاژ، وسیله‌ای الکترونیکی است که لوازم برقی را از آسیب دیدن در برابر نوسانات برق، محافظت میکند. به این صورت که هرگاه ولتاژ برق شهر مناسب نباشد ، آن را قطع می‌کند.

استابلایزر Stablizer

استابلایزر ( یا ترانس اتوماتیک ) ، سیستم تنظیم و تثبیت کننده ولتاژ است که در صورت افت، نوسان و یا هر گونه تداخل در شبکه برق، آن را به سرعت تشخیص داده و بصورت اتوماتیک رفع می‌نماید. جرم و اندازه استابلایزر از محافظ با همان قدرت ( ولت آمپر ) بیشتر است و قیمت آن‌ نیز به مراتب بیشتر است.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد از عمده ترین عوامل خرابی لوازم برقی، نویزها ، نوسانات و قطع و وصل ناگهانی ، کم و زیاد شدن ولتاژ و مشکلات دیگر برق شهر می‌باشد که آسیب های بوجود آمده توسط عوامل ذکر شده عمدتا ً در قسمت های حساس و گران قیمت دستگاه همچون موتور ، کمپرسور ، پاور و غیره اتفاق می افتد .
به همین منظور برای حفاظت از لوازم برقی خانگی و اداری بخصوص کولر گازی ، یخچال ، لباسشوئی ، سیستم صوتی و تصویری و کامپیوتر و غیره ... حتما ً باید از دستگاههای استابلایزر یا دست کم محافظ استفاده نمود همچنین لازم به ذکر است ، فروشندگان و تولید کنندگان این گونه لوازم در قبال اشکالات به وجود آمده به دلیل نوسانات برق در دستگاه های فاقد استابلایزر یا محافظ ، هیچ گونه گارانتی و ضمانتی ارائه نمی نمایند .
در ضمن هزینه ناشی از خسارات احتمالی و عملکرد نا مطلوب دستگاه در اکثر مواقع به مراتب بیش از هزینه پیشگیری (استفاده از استابلایزر یا محافظ ) می باشد .

 

چند مدل استابلایزر در سایت فروشگاه اینترنتی کنترل پایا :

انواع محافظ و استابلایزر ( ترانس اتوماتیک )
تفاوت ترانس اتوماتیک (استابلایزر) با محافظ :
دستگاه محافظ ، فقط دارای یک برد الکترونیکی می باشند که به هنگام بالا و یا پائین بودن ولتاژ برق شهر از حد تعریف شده برق را قطع می نمایند و نیز یک مدار تاخیر جهت وصل مجدد برق شهر با زمان معین می باشند که این سیستم به دلیل بدوی بودن آن محافظ مطمئن و کاملی برای دستگاههای مصرف کننده نمی باشد ولی استابلایزرفاصله میکروکنترولرهوشمند با توانائی ها و ویژگی هایی که در ذیل به برخی از آنها اشاره شده محافظ بسیار مطمئن برای لوازم برقی می باشد.
 
تثبیت برق شهر :
برق شهر دارای نوسانات ولتاژ است، به همین دلیل استفاده از استابلایزر میتواند با تثبیت ولتاژ به میزان قابل توجهی عمر و راندمان دستگاه های مصرف کننده را بالا ببرد.
 
مزایای استابلایزر :
افزایش طول عمر و ایمنی لوازم برقی 
محافظت در مقابل اتصال کوتاه
کاهش هزینه مصرف برق

افزایش بازده ( راندمان ) بعض تجهیزات بعنوان مثال موتور کولر و موتور کمپرسور یخچال و موتورفنهای تهویه غالبا در محدوده ولتاژ استاندارد ( 220 تا 230 ولت ) بازده حداکثر خود را دارند. 

با قرار دادن یک دستگاه استابلایزر در ورودی برق منزل می توانیم کلیه لوازم منزل و سیم کشی های داخلی را در مقابل اختلالات برق شهر حفاظت نمائیم . در ضمن وجود استابلایزر مخصوصاً در مناطقی که دارای برق ضعیف تر یا ولتاژ بالا می باشند تا ۲۵% هزینه های محاسبه شده در قبض برق را کاهش می دهد.

نویسنده: ویرایش : کنترل پایا - شبر
برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.