شیر آب در ساختمان ها

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
شیرآلات از گذشته تا حال تغییرات زیادی داشته‌اند، عمده‌ترین تغییر شیرهای امروزی نیز قابلیت تنظیم و کاهش مصرف آب است.

 اما شکل ظاهری شیرآلات نیز دچار تغییر و تحولاتی فراوانی شده و از آن شکل پروانه‌ای که اگر سفت می‌شد دیگر باز کردنش کار آسانی نبود و در بیشتر مواقع در اثر سفت‌شدگی بیش از اندازه هرز می‌شد، فاصله زیادی گرفته است. حالا شیرهای متنوعی به بازار آمده که علاوه بر اینکه زیبایی دکوراسیون را دوچندان و درعین حال ارزش طراحی و فضای داخلی را بالا می‌برند، کاهنده مصرف آب نیز هستند. اگر سری به بازار شیرآلات بزنید با توجه به تنوع گسترده‌ای که در بازار وجود دارد احتمالا بین این همه محصول، با شکل ظاهری و قیمت‌های مختلف، همچنین تنوع در کشورهای سازنده این محصولات دچار سردرگمی خواهید شد. درحالی‌که اگر از همان اول تکلیف‌تان مشخص باشد که دنبال چه جنسی می‌گردید و با استفاده از راهکارهای مناسب خرید کنید نه‌تنها خریدی اقتصادی داشته‌اید بلکه در آینده بابت پولی که برای خرید شیرآلات هزینه کرده‌اید پشیمان نخواهید شد.

 

  • شیرهای اهرمی

این نوع شیرها در 2 نوع ایستاده و دیواری در بازار یافت می‌شود. در این نوع شیر از کارتریج به جای مغزی استفاده می‌شود. کارتریج‌ها هم در 2 نوع پلاستیکی و سرامیکی عرضه می‌شوند که البته نوع سرامیکی آن مرغوب‌تر است. برخی از شیرهای اهرمی دارای چراغ‌های LED هستند که بیشتر جنبه تزئینی دارد. کاربرد این چراغ‌ها نیز در نشان دادن گرم یا سرد بودن دمای آب است. این چراغ‌ها انرژی خود را از فشار آب می‌گیرند و نیاز به برق یا باتری ندارند. تمام بخش‌های این شیر که در معرض مستقیم آب است باید مواد آبکاری آن علاوه بر دوام در مقابل کلر و آهک، مقاوم هم باشد. نکته مهم دیگر فیلتر داخلی این شیرهاست که باید کیفیت خوبی داشته باشد، زیرا عمر مطلوب یک شیر مربوط به قسمت مغزی آن است. اگر قصد خرید شیرآلات برای ظرفشویی را دارید حتما به این نکته توجه داشته باشید که شیرهای ظرفشویی باید بلند و حاوی قطعات مخصوص مانند سری و شلنگ متحرک باشند. شیرهای ایستاده بیشتر برای آشپزخانه استفاده می‌شوند. البته اگر این نوع شیرها با دکوراسیون و تزئینات آشپزخانه‌تان جور درنمی‌آید، می‌توانید از نوع دیواری آن استفاده کنید. در مدل‌های دیواری با توجه به اینکه محل خروج آب با ارتفاعی زیاد نسبت به سینک ظرفشویی نصب می‌شوند، معمولا مورد استقبال قرار نمی‌گیرند مگر در مواردی خاص. پس به‌طور کلی نوع ایستاده معمولا در روشویی و سینک ظرفشویی استفاده می‌شود و نوع دیواری در حمام و توالت مورد استفاده است. با توجه به بازاری که برندهای خارجی برای خود درست کرده‌اند شاید این دست شیرآلات گاهی تا 15میلیون تومان نیز به فروش برسند. اما قیمت‌های معمول یک برند خوب ایرانی برای شیرهای تکی از 88هزار تومان تا 550هزار تومان است و برای سرویس کامل از 200هزار تومان شروع و تا یک‌میلیون و 100هزار تومان نیز می‌سد.

  • شیرهای چشمی

این نوع شیرآلات با نور مادون قرمز کار می‌کند. کافی‌است دستتان را در میدان دید سنسورهای این شیر قرار دهید تا شروع به‌کار کند. قابلیت استفاده همزمان از برق و باتری را دارند. خوبی این قابلیت نیز در این است که درصورت قطع‌شدن جریان برق می‌توانید از باتری استفاده کنید. جالب است بدانید درصورتی که یک جسم ثابت مقابل سنسور قرار بگیرد جریان آب پس از 45ثانیه قطع می‌شود. این نوع شیرها به‌خودی خود نقش بسیار مؤثری در کاهش مصرف آب دارند اما اگر می‌خواهید بیشتر از این مقدار صرفه‌جویی کنید می‌توانید از سردوشی‌هایی که آب و هوا را با هم ترکیب کرده و جریان آب را به‌صورت حباب بیرون می‌ریزند استفاده کنید. با همین روش گاهی تا 50درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. شیرآلات الکترونیکی هر 24ساعت یک‌بار به‌صورت اتوماتیک آب اضافی در شیلنگ‌ها را تخلیه کرده و به این ترتیب میکروب‌زدایی صورت می‌گیرد. اگر چه می‌توان گفت شیرآلات چشمی بهترین انتخاب‌اند اما از نظر اقتصادی با یک مشکل اساسی روبه‌رو هستند و آن اینکه قیمت آنها در مقایسه با سایر شیرآلات بسیار گران است. قیمت این شیرها از 425هزار تومان شروع می‌شود و تا 690هزار‌تومان و بالاتر نیز می‌رسند.

  • شیرهای پدالی

شیرهای پدالی با استفاده از فشار پا شروع به‌کار می‌کنند، به همین دلیل نیز همیشه قسمت پدال آن کثیف و خاک‌آلود است و همین مسئله آن را از حالت بهداشتی خارج می‌کند. شیرهای پدالی به‌دلیل اصطکاک فیزیکی ایجاد شده در فنر، به مرور زمان از حالت عادی خارج شده و آب مرتبا چکه می‌کند، از طرفی نیز هنگام استفاده، به‌دلیل اینکه از فشار پا استفاده می‌شود و پا کاملا روی پدال قرار می‌گیرد، فشار آب همیشه زیاد بوده و هیچ‌گونه صرفه جویی انجام نمی‌گیرد. قیمت این نوع از شیرها از 150هزار تومان شروع می‌شود.

 

این شیرآلات برای استفاده در اماکن و فضاهای عمومی مناسب هستند. چون برای استفاده از جریان آب نیاز به تماس با شیر نیست و همین موضوع مانع انتقال بیماری‌های واگیردار عفونی و پوستی در اماکن عمومی می‌شود و به‌خاطر سرعت قطع آب، در میزان مصرف آب و حتی انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود.

  • شیر پیسوار

این شیرها در مسیر اتصال لوله‌های آب سرد و گرم به شیرهای مخلوط قرار می‌گیرند تا درصورت خرابی شیرمخلوط بتوان جریان آب را توسط شیرهای پیسوار قطع کرد. این نوع شیرها معمولا از جنس برنج یا پلاستیک فشرده ساخته می‌شوند. اصلا گران نیستند. با چیزی حدود 5الی 6هزار تومان می‌توانید یک دانه شیر پیسوار ساده و معمولی خریداری کنید.

  • نکته

نکته مهم در انتخاب شیرآلات کیفیت آبکاری شیر است چرا که بقیه موارد قابل‌تعمیر است. برای آبکاری از فلزاتی مانند برنج، برنز، مس و استیل استفاده می‌شود که معمول‌ترین آن استیل است اما بهترین نوع آبکاری موجود در بازار آبکاری معروف به PVD است که در برابر زنگ‌زدگی، ساییدگی و خوردگی مقاوم است.

  • خدمات پس از فروش

شاید فکر کنید شیرآلات با آن ساختمان ساده‌ای که دارد دیگر نیازی به خدمات پس از فروش ندارد. اما با توجه به گسترش و تنوع این محصولات، کم‌کم وقت آن رسیده که برای انتخاب و خرید شیرآلات به گزینه خدمات پس از فروش نیز توجه داشته باشیم؛ زیرا نه‌تنها لعاب و روکش و جنس مغزی این لوازم باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند بلکه در دسترس بودن قطعات جهت تعمیر این شیرآلات نیز بسیار مهم است. پس بهترین کار این است که قبل از اینکه دست به جیب شوید از گارانتی و خدمات پس از فروش مدل مطلوب‌تان مطمئن شوید. راستش اگر بخواهید سرسری انتخاب و خرید کنید، شاید شیری که خریداری کرده‌اید چند‌ماه بیشتر برایتان کار نکند و به دردسر تعویض کل شیر بیفتید.

  • نگهداری

برای تمیز کردن شیرآلات از جوهر نمک یا پاک‌کننده‌های قوی استفاده نکنید. زیرا این شوینده‌ها رنگ شیرآلات را از بین می‌برند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت کدرشان می‌کند. سرکه (ترجیحا سفید) یکی از مواد طبیعی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. بسیاری از افراد باتجربه محلول سرکه و آب را بهترین تمیز‌کننده و براق‌کننده شیر آلات می‌دانند. برای پاک کردن این رسوبات یک حوله کاغذی را کاملا به سرکه آغشته کنید. اما از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است برای جلوگیری از جرم گرفتن شیرآلات، آنها را در پایان هر روز با حوله کاملا خشک کنید.

 

منبع: همشهری
نویسنده: فیروزبخت
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.