سیم کشی و نحوه اتصال سیم های تلفن به پریز سوکتی

آموزش سیم کشی تلفن و نحوه اتصال سیم های تلفن به پریز سوکتی :

پریزهای تلفن سوکتی دارای 4 رشته سیم یا اصطلاحا دو زوج سیم هستند که از سوکت مادگی بیرون آمده و روی پایه پریز تلفن زیر پیچ ها مهار شده اند. حال سوال اینجاست برای اتصال یک خط تلفن شهری یا داخلی سانترال چگونه باید این سیم ها را در پریز تلفن ببندیم. خطوط شهری و خطوط تلفن داخلی سانترال معمولی دارای یک زوج سیم برای انتقال بوق می باشند و همیشه این دو رشته سیم روی دو سیم مرکز پریز تلفن سوکتی بسته می شوند. تلفن های داخلی دیجیتال هم به همین نحو می باشند و تنها از یک زوج سیم برای انتقال بوق و دیتا استفاده می کنند که این گوشی ها هم روی زوج سیم مرکزی پریز تلفن بسته می شوند.

در تصویر بالا یک پریز تلفن سوکتی را مشاهده می کنید که دارای چهار رشته سیم یا دو زوج سیم است. پریز های تلفن قدیمی تنها یک زوج سیم به آن ها متصل می شد که این زوج سیم همان زوج سیم میانی پریز تلفن سوکتی می باشد. بر اساس استفاده از گوشی تلفن و دستگاه سانترال نحوه سیم بندی پریز تلفن متفاوت می باشد که در ادامه به توضیح هر کدام از این حالات می پردازیم.

سیم بندی خط تلفن ثابت و داخلی آنالوگ سانترال

همانطور که در تصویر ملاحضه می کنید زوج سیم های میانی پریز سوکتی که عمدتا به رنگ قرمز و سبز می باشند و در پریز های ماژولار تلفن با شماره 2 و 3 نام گرفته اند برای انتقال بوق تلفن استفاده می شوند. سیم های خط شهری تلفن ثابت و داخلی معمولی (آنالوگ) سانترال مانند تلفن های KX-TS500 و KX-T7703 و غیره به این شکل سیم بندی روی پریز تلفن برای آن ها انجام می شود. با اتصال سیم تلفن آمده از مخابرات یا دستگاه سانترال به دو رشته سیم میانی پریز و اتصال آن با دو پین میانی گوشی تلفن از طریق سیم گوشی، ارتباط برقرار می شود.

سیم بندی تلفن سانترال هایبرید

برای سیم بندی داخلی هایبرید سانترال غیر از زوج سیم بوق که وظیفه انتقال صدا را بر عهده دارد زوج سیم دیتا نیز باری انتقال سیگنال های دیتا مانند وضعیت نمایش خطوط شهری روی کلید DSS یا قابلیت BLF کلید های کناری مورد استفاده قرار می گیرد. با این شرایط نحوه سیم بندی تلفن KX-T7730 به پریز سوکتی تلفن به این شکل می باشد که زوج سیم میانی انتقال یافته از جک داخلی دستگاه سانترال به دو پین 2 و 3 (قرمز و سبز) و دو سیم کناری جک داخلی سانترال به دو پین 1 و 4 (زرد و مشکی) بسته می شوند. با انجام این کار و این روش سیم بندی تلفن 7730 به عنوان داخلی سانترال فعال می گردد و قابلیت های اپراتوری و برنامه ریزی را نیز با آن می توان انجام داد.

سیم بندی تلفن سانترال دیجیتال

تلفن های دیجیتال هم مانند تلفن های هایبرید بوق و دیتا دارند ولی تفاوت آن ها با تلفن های هایبرید ماهیت دیجیتال این داخلی های سانترال می باشد. به همین جهت انتقال دیتا و بوق برای داخلی های دیجیتال تنها روی یک زوج سیم تلفن انجام می شود. سیم بندی داخلی دیجیتال دستگاه سانترال مانند تلفن ثابت و داخلی آنالوگ می باشد و زوج سیم آمده از دستگاه سانترال روی دو پین 2 و 3 (قرمز و سبز) پریز تلفن بسته می شود. سیم بندی داخلی های دیجیتال مانند KX-T7665 و KX-T333 و غیره برای اتصال به دستگاه سانترال به این شکل انجام می پذیرد.

ابزار و تجهیزات سیم کشی برق و تلفن و شبکه در فروشگاه اینترنتی کنترل پایا

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.