تأثیر تنظیم دما به ­وسیلۀ ترموستات در کاهش مصرف برق سیستم­های سرمایشی در ساختمان­های اداری

یکی از روش­ های آسان و کم ­هزینه برای کاهش مصرف برق سیستم­های سرمایشی در ساختمان­های اداری، استفاده از یک ترموستات به ­منظور کنترل دمای محیط می­باشد.

 

            به گزارش دفتر روابط­ عمومی سازمان بهره­ وری انرژی ایران (سابا):

            در زمان استفاده از تجهیزات سرمایشی به­ خصوص در فصل تابستان، کارشناسان پیشنهاد می­نمایند که ترموستات کولر را بین 24 تا 26 درجۀ سانتی­گراد تنظیم کنید، چراکه با این­کار کولرها برای خنک­سازی و تأمین دمایی که آسایش انسان­ها را تأمین می­کند، برق کم­تری مصرف می­کنند. هم­چنین به ­ازای هر یک درجه افزایش درحین تنظیم ترموستات، هزینه­های برق شما حدود 3% کاهش خواهد یافت. سعی کنید در هنگام خروج موقت از محل کار در طول روز (در زمان­های بسیار کوتاه) ترموستات را روی دمای بیش­تر از 25 درجۀ سانتی­گراد تنظیم کنید و اگر خروج طولانی است حتماً ترموستات را در حالتی قرار دهید که سیستم را کاملاً خاموش نماید تا در مصرف برق صرفه­ جویی شود.

            براساس این گزارش: چنانچه تمایل به استفاده از سیستم کنترل خودکار دارید، بهتر است از ترموستات­های قابل برنامه­ریزی استفاده نمایید، چراکه با کمک آن­ها قادر خواهید بود دمای هوای محل کار و زندگی خود را کنترل نموده و علاوه ­بر ایجاد آسایش و رفاه بیش­تر، صرفه­ جویی قابل تأملی نیز در هزینه­های برق به ­عمل آورید.

            این گزارش می­افزاید: بهتر است درپایان ساعت اداری سیستم­های سرمایشی خود را خاموش نمایید. درصورتی­که محل کار شما مجهز به سیستم سرمایشی مرکزی است، باید خاموش کردن فن­های موجود در اتاق ­هابه­دنبال خاموشی سیستم­های متمرکز سرمایش مورد توجه قرار گیرد. چراکه درصورت عدم خاموشی فن­ها، به­دلیل نرسیدن به دمای تعیین شده تا روشن شدن مجدد سیستم مرکزی و رسیدن دما به دمای مطلوب، فن­های اتاق به ­طور مستمر کار کرده و مصرف برق حاصل از این اقدام حتی بیش از صرفه ­جویی ناشی از خاموش کردن سیستم مرکزی می­شود.

تصاویر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.