مسبب احداث ساختمان های سبز ، افزایش قیمت انرژی است

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳

  بنقل از تاسیسات نیوزعلی پزشکی در نشست خبری سمینار انرژی و صرفه‌جویی در صنعت ساختمان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: روند رو به رشد قیمت انرژی در 50 سال گذشته باعث شده بحث صرفه جویی در انرژی در رأس تصمیمات مجامع قرار بگیرد؛ به گونه‌ای که کشورهایی که صاحب انرژی نیستند، بحث صرفه‌جویی در انرژی را به جد در جامعه‌شان پیاده کرد‌ه‌اند در صورتی که حرکت به سمت صرفه‌جویی در انرژی در ایران کند بوده است.

وی با بیان اینکه بحث اصلی جامعه امروز حرکت به سمت پیاده‌سازی مبانی صرفه‌جویی است، گفت: بیش از 40 درصد مصرف انرژی مربوط به بخش ساختمان است و بیش از 50 درصد تولید برق کشور، در کاربری مسکونی و تجاری مصرف می‌شود که اگر این عدد را به معادل بشکه نفت برسانیم، در سال 1391 حدود 405 میلیون بشکه نفت در ساختمان‌ها انرژی مصرف شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به اینکه شجاعانه‌ ترین تصمیم دولت قرار دادن 100 میلیارد دلار بودجه برای صرفه‌جویی در انرژی است، ادامه داد: اگر کسی بتواند در امر صرفه‌جویی در انرژی کاری انجام دهد و با نوآوری و خلاقیت بتواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند، دولت مقدار مبلغ صرفه جویی را به فرد پرداخت می‌کند.

پزشکی‌ با بیان اینکه پیاده‌سازی مقررات ملی سازمان نظام مهندسی در راستای صرفه‌جویی در ساختمان‌ها است، اضافه کرد: در این راستا گام‌های مؤثری برداشته‌ایم که اولین گام این است که بتوانیم نیروهای آموزشی که بتوانند بحث ممیزی انرژی را انجام دهند را تشخیص دهیم البته قبل از آن باید بررسی کنیم که میزان مصرف انرژی ساختمان‌ها در چه سطحی قرار دارد تا بتوانیم در راستای صرفه‌جویی ساختمان‌ها، تصمیمات فنی و اجرایی را عملی کنیم.

وی با بیان اینکه امروزه علاج واقعه را بعد از واقعه انجام می‌دهیم، گفت: ابتدا ساختمان ساخته و سپس به فکر صرفه‌جویی در ساختمان‌ها افتاده‌ ایم، در صورتی که به این موضوع باید قبل از ساخت ساختمان ارزش دهیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه ساختن ساختمان‌های سبز و هوشمند را در دستور کار قرار داده‌ ایم، افزود: نیاز، تعیین کننده مسیر حرکت است. در گذشته به دلیل عدم نیاز به این مقوله کشور دارای پتانسیل نبوده است، اما امروزه روند رو به رشد قیمت‌های انرژی باعث شده مسیر حرکت کشور به سمت ساخت ساختمان‌های سبز پیش رود.

پزشکی با بیان اینکه این مسیر پرهزینه و پیچیده نیست، خاطرنشان کرد: امروزه برای یک ساختمان معمولی بین 100 تا 120 متری، بین سه تا هشت میلیون تومان هزینه می‌کنیم تا این ساختمان تبدیل به ساختمانی هوشمند شود.

وی با بیان اینکه استفاده از مصالح استاندارد در ساختمان سازی یک رویکرد ملی است، تصریح کرد: ساختمان گران‌ترین کالا در کشور محسوب می‌شود و اگر این کالا استاندارد نباشد، برای خریدار دیگر حکم یک سرمایه‌گذاری ندارد. مطمئناً اگر خواست مردم بر استفاده از مصالح مرغوب باشد، تخلفات نیز به حداقل خواهد رسید، وظیفه عمده سازمان نظام مهندسی استفاده از مصالح خوب است که در این میان باید از مجریان ذی صلاح استفاده کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان ادامه داد: نقش اداره استاندارد در این میان، ارائه لیست کارخانجات و تولیدکنندگان دارای صلاحیت و نقش سازمان نظام مهندسی، حرکت به استفاده صرف از این کالاها در ساختمان‌ها است.

پزشکی با بیان اینکه ما در ساختمان نظام مهندسی از پنل خورشیدی استفاده و به دیگر سازمان‌ها نیز این توصیه را می‌کنیم، گفت: اقدامات درون سازمانی ما، ایجاد واحد انرژی در سازمان است و به کارمندان نیز آموزش‌های لازم داده شده تا هم در خانواده‌ها و هم در سازمان مدیریت مصرف انرژی را داشته باشیم.

وی با اشاره به سمینار انرژی و صرفه‌جویی در صنعت ساختمان، گفت: یک هزار و 300 نفر در این سمینار شرکت کرده‌اند و ترکان مشاور ارشد رییس جمهور، معاون وزیر نیرو، معاون وزیرراه و شهرسازی، مدیرکل مقررات ملی ساختمان، رؤسای سازمان نظام مهندسی سراسر کشور و هم‌چنین استاندار اصفهان، اعضای شورای شهر و 22 مدیر کل در سطح استان در این سمینار شرکت خواهند کرد و در آخر تفاهم‌نامه‌ای بین 22 ا دستگاه‌ منعقد می‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه امروزه متوسط مصرف انرژی یک خانه ایرانی دو تا شش برابر مصرف انرژی یک خانه اروپایی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه اقلیم اروپا سرد و اقلیم ایران گرم است، این عدد بسیار قابل توجه است و ما نیز سعی می‌کنیم این اختلاف را به حداقل برسانیم، در صورتی که اروپا به فکر ساخت ساختما‌ن‌های صفر انرژی است.

پزشکی ادامه داد: وقتی مسأله‌ای فرهنگ می‌شود که در سطح جامعه توسط افراد و دستگاه‌های مختلف نیز این موضوع دنبال شود و کاملاً مردم توجیه شوند که تمام این فعالیت‌ها به نفع خودشان است چرا که این فرهنگ‌سازی تنها به عهده سازمان نظام مهندسی نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در این راستا از تحقیقات شرکت‌های دانش بنیان استفاده شده است یا خیر؟ تصریح کرد: ما مستقیماً با این شرکت‌ها در ارتباط نیستیم، اما اگر تحقیقی وجود داشته باشد که طراحی خاصی برای صرفه‌جویی داشته باشد، توسط سازمان نظام مهندسی تأیید خواهد شد.

 

منبع: تاسیسات نیوز
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.