ترموستات دیجیتال چیست

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳

احتمالا تا حالا ترموستات دیجیتال اتاقی روی دیوار اتاق هتل یا بعض ساختمانهای تجاری، اداری یا مسکونی دیده اید. با ترموستات دمای اتاق رو روی درحه ای که میخواین تنظیم میکنین. ترموستات خودش دستگاه تهویه رو به موقع خاموش یا روشن میکنه. ترموستات های دیجیتال دما رو روی نمایشگر دیجیتال نشون میدن و دقت بیشتری نسبت به ترموستات های مکانیکی و آنالوگ دارن و به مدیریت مصرف و کاهش مصرف انرژی کمک میکنن.

A digital thermostat gives you the ability to preset temperatures. This means that you can kick down the heat or air conditioning in the daytime when you're at work. This will reduce your system's energy costs. It won't need to work so hard to maintain comfortable temperatures.

ترموستات دیجیتال

دماپا یا ترموستات دیجیتال دستگاهی است که برای نگه داشتن دمای یک سامانه در یک محدوده مشخص به کار می‌رود. این کار به‌وسیله کنترل شارش انرژی گرمایی به درون یا به بیرون از سامانه صورت می‌گیرد.

به زبان ساده تر و کاربردی تر:

ترموستات وسیله ای است که با آن دمای یک فضا یا یک مجموعه را کنترل میکنیم تا در یک محدوده بماند. مثلا میخواهیم در تابستان دمای یک اتاق در حدود 25 درجه باشد لذا دمای ترموستات را روی 25 تنطیم میکنیم. هرگاه دما بیشتر است از 25باشد ترموستات برق کولر را وصل میکند تا هوا خنک شود و هرگاه دما کمتر از 24 باشد ترموستات برق کولر را قطع میکند تا هوا خنک تر نشود و انرژی اضافی مصرف نشود.

ترموستات در تهویه ساختمان

ترموستات‌ها در صنعت تاسیسات مکانیکی برای کنترل دمای آب و یا هوا در سیستم‌های ایجاد برودت و حرارت به کار می‌روند. رادیاتورها، دیگ‌ها و فن کویل‌ها و کولرها و همچنین یخچالها عمومی‌ترین دستگاههایی هستند که برای کنترل دما از ترموستات استفاده می‌کنند. ترموستات  در حقیقت کار قطع و وصل جریان الکتریکی (برق)  جهت متعادل نگه داشتن دما را انجام میدهد. با استفاده از ترموستات و تنظیم درست ترموستات،میتوانیم به اعتدال دما برسیم. ترموستات ها در انواع مکانیکی ، آنالوگ و دیجیتال وجود دارند.

پیوند یا لینک انتخاب و خرید ترموستات

از مزایای ترموستات دیجیتال، نمایش دما و کنترل دقیق دما است. استفاده درست از ترموستات دیجیتال به بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه های جاری تهویه، کمک میکند.

اعتدال دما در سیستمی تعریف مستقلی از برای خود دارد که ترموستات دیجیتال که البته در مدل آنالوگ و مکانیکی نیز یافت میشود بر اساس آن تعریف کار وقایت دما را در حد مطلوب انجام میدهد. ترموستات های دیجیتال در انواع مختلفی با قابلیتهای مختلف در صنایع متنوع بکار برده میشوند. مثلا در یخچالها ترموستات بکار میرود ترموستات در یخچال  کار قطع و وصل شدن جریان برق ( متعادل نگه داشتن دمای یخچال) را به کمپرسور انجام می‌دهد. به طوری که وقتی دمای یخچال بالا آمد (داخل یخچال گرم شد) با وصل شدن جریان برق کمپرسور شروع به کار می‌کند و داخل یخچال را خنک می‌کند و وقتی دما پایین آمد (داخل یخچال خنک شد) جریان برق را از کمپرسور قطع می‌کند. همچنین ترموستات در فریزرها کاربری دارد

روش کار فریزر همانند یخچال است با این تفاوت که ترموستات آن برای دمای پایین‌تری تنظیم می‌شود. همچنین مناسب است که از گاز مبردی استفاده شود که دمای تبخیر آن پایین‌تر باشد (مانند فریون ۱۲). در فریزرهای پرقدرت از بادبزن برای خنک‌کردن کمپرسور و کندانسور استفاده می‌شود.

یکی دیگر از کاربریهای ترموستات در خودرو هاست

کار ترموستات در موتور خودرو چیست؟

ترموستات وسیله ای است برای تنظیم درجه حرارت موتور اتومبیل که بطور خودکار گرمای موتور را در حد ایده آل که حدود 85 درجه است نگه می دارد. برای عملکرد درست موتور، دمای آن باید در محدوده معینی نگه داشته شود سرد بودن موتور باعث می شود که غلظت روغن بالا رود و روانکاری قطعات به خوبی صورت نگیرد و گرم بودن بیش از حد آن هم باعث می شود روغن خیلی رقیق شود و خاصیت روان کنندگی خود را از دست بدهد بنابراین ضرورت کامل دارد که دمای موتور در حد 85 در جه سانتیگراد نگه داشته شود.

در ابتدا که موتور سرد است ترموستات مسیر ورود آب به رادیاتور را می بندد بنابراین آبی که برای گردش در دور سیلندر مورد استفاده است قرار می گیرد فقط همان مسیر بسته دور موتور را طی می کند و وارد رادیاتور نمی شود تا گرمای آن به 85 در جه سانتیگراد برسد در این حالت گرمای مزبور باعث فعال شدن ترموستات شده و جیوه ای که درون آن است منبسط شده و مسیر ورود آب به رادیاتور را باز می کند تا درجه حرارت بیش از این بالا نرود با پائین آمدن حرارت مجددا ترموستات بسته می شود و همین سیکل مرتب تکرار می شود تا درجه حرارت موتور در حد مطلوب باقی بماند. در واقع این ترموستات یک وسیله مکانیکی هوشمند است که کار یک شیر قطع  و وصل اتوماتیک را انجام می دهد.

استفاده از ترموستات همیشه باید صورت گیرد و از این نظر فرقی بین روزهای گرم تابستان و یا روزهای سرد زمستان وجود ندارد. ولی در ایران اینگونه معمول است که ترموستات را فقط به هنگام فصل سرد سال و هنگام استفاده از بخاری ماشین مورد استفاده قرار می دهند که علت آن هم شرایط خاص موتور ماشین پیکان است که استاندارد نیست!

اگر سیستم خنک کننده موتور همیشه تمیز و درجه حرارت موتور در حد معمول باشد ترموستات سال ها عمر می کند اگر چه ترموستات از نظر ثابت نگه داشتن درجه حرارت نقش مهمی در موتور دارد ولی در صورت گیر کردن ممکن است سبب کاهش یا افزایش حرارت موتور شود اگر ترموستات در وضعیت باز گیر کند موتور در فصل زمستان به درجه حرارت موثر خود نخواهد رسید از طرف دیگر ترموستات در وضعیت بسته گیر کرده باشد یا در درجه حرارت بیش از حد مجاز باشد گرمای موتور افزایش می یابد و آب سیستم خنک کننده شروع به جوشیدن می کند.

اما امروزه ترموستات دیجیتال  در صنعت تهویه کاربری فراوان و پر رنگ و مهم و مؤثری  پیدا کرده است.  این امر تولید کنندگان و متخصصان را در دنیای صنعت تأسیسات و تهویه بر آن داشت که به طراحی و تولید ترموستات های دیجیتال با توجه بتقاضای بازار بپردازند و در این میان برندهای مانند هانیول و زیمنس به بازار معرفی شدند این دو برند از مهمترین برندهای ترموستات دیجیتال خارجی در ایران بشمار می آیند . برندهای جهانی دیگری در ترموستات دیجیتال وجود دارند که یا به شهرت و قدمت ترموستات دیجیتال هانیول و زیمنس نیستند و یا با وجود شهرت جهانی و کیفیت عالی وقابل رقابت با  ترموستات دیجیتال زیمنس و هانیول به بازار ایران وحتی خاورمیانه و آسیا  وارد نشدند. از زمره معروفترین آنها ترموستات دیجیتال نست میباشد که یک برند امریکایی است.

آنچه میخواهید در باره ترموستات های دیجیتال بدانید در بخش مقالات کنترل پایا قابل دسترسی است. ترموستات دیجیتال چیست؟ تفاوت ترموستات دیجیتال با ترموستات مکانیکی ، کار ترموستات دیجیتال چیست ، ترموستات دیجیتال در چه برندهای عرضه میشود، تفاوت ترموستات های دیجیتال با یکدیگر ، ترموستات دیجیتال 220 ترموستات دیجیتال 24 ، ترموستات دیجیتال لمسی، ترموستات دیجیتال فن کویل، ترموستات دیجیتال داکت اسپلیت و..

نویسنده: مهندس شبر
تصاویر
نظرات کاربران

شایان در شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ :   ارسال پاسخ
کامل نیست

مدیر سایت در پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ :
بله. اطلاعات و متن مقاله درباره ترموستات دیجیتال کامل نبود. آن را تا حدی ویرایش و تکمیل نمودیم. اگر اطلاعات یا منبع مفیدی دارید که به اشتراک بگذارید ممنون میشویم. با تشکر از توجه شما

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.