ضرورت اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی

پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۳

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان همدان گفت: با توجه به آغاز فصل سرما و برودت هوا، مبحث 19 مقررات ملی ساختمان مبنی بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی اهمیت بیشتری پیدا کرده و باید مورد توجه قرار گیرد.

خبرگزاری فارس: ضرورت اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان، امیر متینی‌فرد اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل سرما و برودت هوا، مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان مبنی بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی اهمیت بیشتری پیدا کرده و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: مبحث 19 مقررات ملی ساختمان سال 70 توسط هیئت وزیران تصویب و اجرای آن در ساختمان‌های کشور الزامی شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان بیان داشت: در حال حاضر اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان برای تمامی ساختمان‌های دولتی اجباری است و اجرای آن در استان‌ها مطابق برنامه زمانبندی شده الزامی است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی همدان و قرار گرفتن این استان در منطقه کوهستانی و داشتن اقلیمی سرد، گفت: مالکان و مجریان ذی‌صلاح باید توجه داشته باشند با اجرای مبحث نوزدهم از مقررات ملی ساختمان، میزان زیادی در هزینه‌ها و مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

متینی‌فرد با اشاره به موارد تأکید شده در مبحث نوزدهم تصریح کرد: عایق‌کاری دیوارهای خارجی ساختمان و دیوارهایی که با محیط بیرون و یا فضاهایی که از نظر دمایی کنترل نمی‌شوند، الزامی است.

وی ادامه داد: نصب پنجره‌های دوجداره با قاب‌های فلزی ترمال‌بریک، چوبی یا PVC استاندارد، عایق‌کاری کانال‌های هوا، لوله‌های تأسیسات و سیستم تولید آب‌گرم، نصب سیستم‌های کنترل کننده موضعی نظیر شیرهای ترموستاتیک بر روی رادیاتورها و نصب سیستم‌های کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه‌گیری دمای هوای محیط نیز در راستای اجرای مبحث نوزدهم ساختمان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی ضروری است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان به فواید اجرای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و گفت: با اجرای این بخش از مقررات ملی ساختمان به اقتصاد خانواده کمک شده و افزایش رفاه نسبی در نتیجه مصرف صحیح انرژی را در پی دارد.

وی اضافه کرد: کمک به اقتصاد ملی، کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلودگی‌های ناشی از آن، امکان برقراری دمای ثابت، تنظیم دمای دلخواه در اتاق به منظور تأمین شرایط آسایش، کاهش ظرفیت اولیه سیستم گرمایش و سرمایش تا 40 درصد نتیجه اجرای این قانون است.

متینی‌فرد تصریح کرد: اجرای مبحث نوزدهم کاهش استهلاک سیستم گرمایش و سرمایش، توزیع متعادل حرارت و امکان برقراری دما‌های متفاوت در هر اتاق و کاهش حداقل 50 درصدی مصرف سوخت و هزینه‌های مربوط به آن را دارد.

وی درباره نحوه استفاده از سیستم‌های گرمایشی برای جلوگیری از گازگرفتگی، بیان داشت: برای استفاده از وسایل گازسوز مانند بخاری، آبگرمکن، پکیج و شومینه باید از دودکش مناسب استفاده کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان افزود: ارتفاع دودکش از بالای بام حداقل یک متر بوده و دورچینی مناسب نیز اجرا کرده و حتماً روی دودکش از کلاهک H مانند؛ استفاده شود.

وی با بیان اینکه نصب دودکش از پنجره مجاز نیست، تصریح کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند قرار دادن دودکش در ظرف آب خطرآفرین است، همچنین استفاده از بخاری بدون دودکش در ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های مسکونی مجاز نیست.

متینی‌فرد بر نسب دریچه تأمین هوا تأکید کرد و گفت: دریچه تأمین هوا باید در فاصله 30 سانتیمتری از سقف قرار گیرد و تعبیه هواکش برای حمام و هود آشپزخانه نیز الزامی است.

وی در پایان با بیان اینکه از دودکش مشترک نباید استفاده کرد، خاطرنشان کرد: لوله‌های انعطاف‌پذیر که معمولاً برای هود به عنوان رابط دودکش استفاده می‌شود مجاز نیست.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.