ترموستات آنتی فریز.

یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳
 
 
آنتی فریز سیستمهای جذبی میکرو سویچ محل نصب آنتی فریز بالب آنتی فریز

 

ترموستات آنتی فریز برای جلوگیری از انجماد آب در کویلهای برودتی و یا کویلهای حرارتی که در زمستان در معرض جریان هوا سرد مانند هواساز، و یا سیستم هایی که صد در صد در زمستان از هوای تازه(Fresh Air) استفاده می کنند کاربرد دارد.در اواپراتورهای آبی چنانچه درجه حرارت آب داخل اواپراتور از حد تعیین شده پایین تر رود سیستم دچار مشکلاتی می گردد که خسارتهای زیادی را به دنبال دارد. به همین علت جزء کنترل های حفاظتی (حد) می باشد.

در سیستم های تبرید تراکمی اگر چنانچه درجه حرارت آب اواپراتور به نقطه انجماد نزدیک شود ترموستات آنتی فریز مدار کمپرسور را به حالت قطع (Off) می برد. و در سیستم های جذبی (ابزوربشنها) اگر چنانچه درجه حرارت آب در اواپراتورپایین رود  امکان انجماد آب (مبرد) وجود دارد. که در این سیستم ها نیز مشکلاتی را بوجود می آورد. عملکرد این ترموستات مشابه با ترموستات های کانالی و اغلب از سنسورهای گاز یا مایع و Bellows (بلوز)جهت قطع میکروسوئیچ ترموستات استفاده می کنند. این کنترل کننده بایستی در مدار فرمان طوری قرار گیرد که با تغییر پلاتین های آن بلافاصله سیستم خاموش و از ادامه جذب حرارت در اواپراتور جلوگیری بعمل آید. ترموستات آنتی فریز دارای دکمه (Reset) بوده که پس از عمل مجدداً بطور خودکار وصل نمی کند . همچنین دارای یک ضامن مکانیکی است که پس از تنظیم آن را قفل و رنج آن تغییر نمی کند.

 محل نصب بالب آنتی فریز و تنظیم آن

محل نصب بالب آنتی فریز در اواپراتور های آبی در سردترین نقطه اواپراتور است که معمولاً در قسمت خروجی گاز و زیر پوسته اواپراتور می باشد . زیرا آب سرد و سنگین از قسمت پایین اواپراتور شروع به یخ زدن می نماید. و تنظیم آن بستگی به فشار سیستم و نقطه انجماد آب در آن فشار دارد ولی بطور معمول حدود 5ocتا7oc درجه بالتر از نقطه انجماد در فشار متناظر با سیستم تنظیم می شود.

کلید Low Pressure Switc در چیلرهای تراکمی

 این کلید برای متوقف کردن موتور کمپرسورهنگامی که فشار مکش تا حدی پایین است که می تواند باعث انجماد آب در اواپراتور شود، مورد استفاده قرار می گیرد. انجماد در چیلرها زمانی اتفاق می افتدکه ترموستات کنترل کننده درجه حرارت آب برگشتی عمل نمی کند و آب در داخل اواپراتور مرتباً سرد می شود و اگر چنانچه ترموستات ضد یخ (آنتی فریز) هم عمل نکند. درجه حرارت آب اواپراتور پایین تر آمده و همزمان با سرد شدن آب مقدار مایع مبرد ورودی که از طریق شیر انبساط وارد اواپراتور می شود نیز کم می شود و در نتیجه فشار گاز در قسمت مکش کم خواهد شد از طرفی کاهش فشار باعث می شود که دمای خط مکش نیز کم شود و باعث انجماد آب در اواپراتور گردد.

 


 

 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.