حسگرهای پوشیدنی آینده؛انعطاف پذیر و ارگانیک

شنبه ۶ دی ۱۳۹۳

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، لوکس ریسرچ معتقد است حسگرهای PFOE می توانند یکی از محصولات کلیدی آینده باشند؛ جایی که میلیاردها دستگاه شبکه شده بی سیم "اینترنت اشیا" - شامل ترموستات های ساختمانی هوشمند، خودروهای هوشمند و دستگاه های پوشیدنی - را شکل می دهند. ارزش بازار برای حسگرهای PFOE تا سال 2024 در محتمل‌ترین سناریو حدود 400 میلیون دلار ارزیابی شده اما سناریوهای دیگر دامنه 96 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار را در بر می گیرند.

این بازار شامل فناوری های پوشیدنی 244 میلیون دلاری مورد استفاده توسط ورزشکاران و بیماران، محتمل‌ترین حوزه برای حضور پر رنگ حسگرهای جدید PFOE نسبت به حسگرهای سنتی CMOS می شود. در هر دو بخش حسگرها می توانند علائم حیاتی مانند دمای بدن، ضربان قلب، و تنفس را زیر نظر داشته باشند. حسگرهای فشار حتی می توانند بر توسعه توازن در ضربه گلف یا الگوهای راه رفتن افراد مسن به منظور شناسایی نشانه های پارکینسون نظارت داشته باشند.

اپلیکیشن های بخش خرده فروشی مانند بسته بندی مواد غذایی هوشمند یا نظارت بر موجودی فروشگاه دومین فرصت بزرگ برای حسگرهای PFOE را ارائه می کنند. بنابر برآورد لوکس ریسرچ، ارزش این بازار تا سال 2024 برابر با 117 میلیون دلار خواهد بود. لوازم الکترونیک چاپ شده می توانند گزینه ای کم هزینه‌تر برای بسته بندی محصولات را ارائه کنند. حسگرهای دما می توانند بر غذاهای فاسدشدنی و واکسن های پزشکی ذخیره شده نظارت کنند. حسگرهای شیمیایی حتی می توانند نشانه های مواد غذایی در حال فساد و فراهم کردن اطلاعات به روز را ارائه کنند که تاریخ انقضای استاتیک را محو خواهد کرد.

مدیران فروشگاه ممکن است مشتاق به بهره مندی از مزایای حسگرهای کم هزینه و یک بار مصرف PFOE باشند تا ردیابی اقلام موجود در قفسه های فروشگاه و آگاهی از این که چه زمانی نیاز به پر کردن مجدد دارند، تسهیل شود. این سیستم ردیابی برای فروش حتی مشتریان را قادر می سازد تا چرخ خرید خود را بدون آن که نیاز به توقف در بخش صندوق باشد مستقیم به سمت خودرو هدایت کنند. همچنین از این حسگرها می توان برای ردیابی الگوی خرید مشتریان استفاده کرد. لوکس ریسرچ انتظار دارد چنین فرصت هایی برای بخش خرده فروشی حتی سریع‌تر از اپلیکیشن های پوشیدنی رشد کنند.

فرصت های بازار کوچک‌تری برای حسگرهای PFOE در بخش های حمل و نقل و ساخت و ساز نیز وجود دارند که به ترتیب ارزش بازار 28 میلیون دلاری و 11 میلیون دلاری برای آنها تا سال 2024 در نظر گرفته شده اند. حسگرهای CMOS همچنان به واسطه دقت و قابلیت اطمینان بالای خود - ویژگی هایی که مردم خواستار آنها در خودروها و ساختمان ها هستند - در اینجا دارای یک مزیت هستند. اما این مساله مانع از توسعه حسگرهای چاپ شده که فناوری های مبتنی بر لمس در سیستم های کنترل کابین داخل خودروهایی مانند فورد فیوژن را فراهم کرده، نشده است.

به طور کلی، حسگرهای PFOE با توجه به حوزه تحت پوشش بزرگتر، هزینه های کمتر، کاهش نیازهای انرژی و در دسترس بودن آماده رقابت با حسگرهای CMOS هستند. از آنجایی که کشورها به طور روز افزون درباره افزایش زباله های الکترونیکی نگران هستند، حسگرهای ارگانیک می توانند در جایگاهی بالاتر از حسگرهای سیلیکونی یا فلزی قرار بگیرند. این در شرایطی است که به اعتقاد لوکس ریسرچ مصرف نیرو نقشی کلیدی در مشخص کردن برندگان و بازندگان ایفا می کند؛ این مساله حتی از دقت، درستی یا اندازه حسگر نیز مهم‌تر خواهد بود.

منبع: عصر ایران
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.