تسهیلات بلاعوض 50 درصدی برای نصب سلول های خورشیدی در منازل

تولید برق در منازل

مجری طرح های عوارض برق توانیر از پرداخت تسهیلات 50 درصدی بلاعوض برای نصب سلوهای خورشیدی در منازل مشترکان برق خبر داد و گفت : حداکثر هزینه برای نصب یک کیلووات نیروگاه خورشیدی حدود 5 میلیون تومان برای مشترکین است و معادل آن را هم دولت تامین می کند. 

محصولات برق اضطراری در فروشگاه اینترنتی کنترل پایا

مقابله با مشکلات قطع برق یا به زبان ساده : برق میره چکار کنیم؟


آقای خانی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود : این طرح در یکسال اخیر در بخش مشترکان غیر خانگی مانند مدارس ، مساجد و نهادهای عمومی و شرکت ها اجرا شده است . با توجه به علاقمندی و تقاضای مشترکان این طرح را برای بخش های خانگی نیز اجرا می کنیم و تا کنون در 1400 نقطه در سراسر کشور نصب شده است . آقای خانی هزینه نصب سلول های خورشیدی را حداکثر 10 میلیون تومان اعلام کرد و گفت : 50 درصد آن را مشترکان تامین می کنند . مجری طرح های عوارض برق توانیر افزود : این مشترکان در تامین برق خود به هیچ وجه از شبکه جدا نمی شوند و هیچ خللی در مصرف آنها ایجاد نمی شود . این گروه از مشترکان علاوه بر اینکه مصرف کننده انرژی برق هستند در تولید هم نقشی مهم دارند.
بنابراین گزارش ، انرژی خورشیدی مادر همه انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود بجز انرژی امواج دریا که تحت تأثیر ماه ایجاد می شود و انرژی زمین گرمایی که سهم زمین است. وضع ایران از لحاظ منابع انرژی تجدیدپذیر و خورشیدی بسیار غنی تر از منابع نفتی است و پیشرفت های خوبی در عرصه تولید انرژی از این منابع خدادادی دارد. بقیه انواع انرژی های تجدید پذیر به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر تابش خورشید قرار دارد. 
انرژی تجدید پذیر شامل مواردی است که بطور مستمر و بدون دخالت انسان ایجاد می شود. 
برخی کشورها مانند ایسلند و نیوزیلند همه انرژی های مورد نیاز خود را از منابع تجدید پذیر تأمین می کنند و کشورهای پیشرفته هم در این مسیر به شدت تلاش می کنند و در برخی کشورها استفاده از آبگرمکن خورشیدی تقریبا اجباری است. 
اگر یک درصد انرژی خورشیدی که در صحراها می تابد به برق تبدیل شود می تواند نیاز انرژی برق همه جهان را تأمین کند.
ایران نیز در کمربند تابش خورشید قرار دارد و منابع انرژی تجدید پذیر خورشیدی در کشورمان غنی تر از دیگر منابع مانند نفت و گاز است.
تابش خورشید در کشور ما سالی 300 روز است که 90 درصد وسعت کشور را شامل می شود و متوسط تابش خورشید 5 کیلووات ساعت بر مترمربع در روز است.
ایران روی کمربند خورشیدی است و در بیشتر مناطق کشور بیش از 70 درصد قابلیت استحصال انرژی خورشیدی وجود دارد.
شرق کشور هم قطب انرژی خورشیدی شناخته شده است.
هم اکنون در کشور ما صفحات خورشیدی یا همان پنل های فتوولتاییک در روستاهای دورافتاده و مناطق سخت گذر که امکان برق رسانی از طریق شبکه سراسری اقتصادی نیست ، استفاده می شود.
در منازل مسکونی شهرها نیز امکان استفاده از این نیروگاه های کوچک به ظرفیت یک تا 12 کیلووات ساعت وجود دارد که باید در پشت بام یا حیاط خانه نصب شود.
برق تولیدی از این صفحات خورشیدی به شبکه برق منزل متصل می شود و بخشی از برق مورد نیاز خانواده شهری از نیروگاه کوچک خورشیدی تامین خواهد شد و به همان اندازه از شبکه برق سراسری خودکفا می شود.
صرفه جویی در مصرف انرژی، حفظ محیط زیست و کاهش انتشار کربن، استفاده از سرمایه های کوچک، دفاع غیرعامل برای مناطق مسکونی در زمان حوادث مانند زلزله، سیل و فروش مازاد مصرف به شبکه سراسری از مزیت های استفاده از پنل های خورشیدی است.
در اغلب کشورهای اروپایی و کشورهای پیشرفته هم اکنون از این صفحات خورشیدی استفاده می کنند و ایران نیز باید به این سمت پیش برود تا هر خانه ای برق مورد نیاز خودش را تولید کند.
در 90 درصد کشور به جز مناطق شمالی امکان استفاده از پنل های خورشیدی وجود دارد.
آلمان، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، آمریکا، چین، استرالیا کشورهای پیشرو در استفاده از پنل های خورشیدی هستند.
در برنامه پنجم توسعه قرار است 5 هزار مگاوات از انرژی های تجدیدشونده استفاده شود و هم اکنون بیش از 300 میلیون کیلووات ساعت برق از نیروگاه های برق تجدیدشونده تولید و وارد شبکه می شود.
در برنامه پنجم توسعه بیش از هزار مگاوات از نیروگاه های تجدیدپذیر را بخش دولتی و بقیه را بخش خصوصی باید تاسیس کند.
ایران در استفاده از انرژی‌های بادی و خورشیدی سابقه و تجربه بسیار زیادی دارد.
نیازمندی ایران به انرژی‌های جدید، روزبروز افزایش می یابد و با توجه به افزایش قیمت سوخت فسیلی و حفظ محیط زیست، باید انرژی‌های نوین را به ‌تدریج جایگزین سوخت فسیلی کنیم.
خوشبختانه امروزه بهره وری انرژی و تولید انرژی پاک به یکی از موضوع های راهبردی کشور تبدیل شده است.
باید همه متخصصان در جهت فناوری های نوین و تولید انرژی پاک تلاش کنند چون مقوله انرژی از موضوع های مهم در رشد اقتصادی و توسعه و پیشرفت اجتماعی است.
ایران در بین مدارهای 25 تا 40 درجه عرض شمالی قرار گرفته است و در منطقه ای واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده ها قرار دارد. میزان تابش انرژی خورشیدی در ایران بین 800 تا 2200 کیلووات ساعت بر مترمربع براورد شده که البته بالاتر از میزان متوسط جهانی است. در ایران به طور میانگین سالانه بیش از 280 روز آفتابی گزارش شده که بسیار قابل توجه است. 
گرم کردن آب با استفاده از آبگرمکن های خورشیدی شاید آسان ترین و اقتصادی ترین روش باشد. در ایران حدود 15 تا 20 درصد انرژی مصرفی هر خانوار صرف تأمین آب گرم بهداشتی می شود که با داشتن دانش کافی در باره تابش خورشید، به راحتی و به صورت بسیار مؤثرتر می توان انرژی
خورشید را برای گرم کردن آب مصرفی منازل و حتی کاربرهای صنعتی به کار برد و هزینه آب گرم مصرفی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

با استفاده از سیستمهای فتوولتائیک

مردم می توانند به وزارت نیرو برق بفروشند

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: تاکنون مردم از وزارت نیرو برق خریداری می کردند ولی اکنون می توانند ضمن تأمین برق مصرفی خود، فروشنده برق به وزارت نیرو باشند.

به گزارش شانا، هوشنگ فلاحتیان اظهار کرد: سلولهای فتوولتائیک برای هر واحد ساختمانی کمتر از 100 میلیون ریال هزینه در بر خواهد داشت که وزارت نیرو 50 درصد این هزینه را به عنوان تسهیلات بلاعوض به متقاضیان پرداخت می کند.

وی افزود: تاکنون مردم از وزارت نیرو برق خریداری می کردند، ولی اکنون می توانند ضمن تأمین برق مصرفی خود، فروشنده برق به وزارت نیرو نیز باشند.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در خصوص خرید برق از بخش خصوصی، گفت: هم اینک حدود 95 درصد برق مصرفی کشور از طریق سوختهای فسیلی در نیروگاههای حرارتی تولید می شود، اما روش های دیگری نیز هست که مردم بتوانند ضمن تأمین برق مصرفی خود، برق مازاد را نیز به وزارت نیرو بفروشند.

فلاحتیان ادامه داد: یکی از راههای تولید برق توسط مردم استفاده از نیروگاههای خورشیدی است که متقاضیان می توانند با سرمایه گذاری کمتر از 100 میلیون ریال مبادرت به احداث این نیروگاهها کنند و برق تولیدی این نیروگاهها را حدود 9 هزار و 700 ریال به ازای هر کیلووات ساعت به وزارت نیرو بفروشند.

وی اضافه کرد: هم اکنون مشترکین خانگی برق مصرفی خود را از قرار هر کیلووات ساعت کمتر از 600 ریال از دولت خریداری می کنند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه سلولهای فتوولتائیک برای هر واحد ساختمانی کمتر از 100 میلیون ریال هزینه در بر خواهد داشت، تصریح کرد: اگر یک سلول فتوولتائیک یا نیروگاه خورشیدی به ظرفیت حدود یک کیلووات بر بام خانه ای مسکونی نصب شود، بین 70 تا 80 میلیون ریال هزینه در بردارد و چنانچه متقاضی اعلام کند که این نیروگاه برای مصرف داخلی خود احداث کرده، وزارت نیرو 50 درصد هزینه را به عنوان تسهیلات بلاعوض به متقاضی پرداخت خواهد کرد و چنانچه نخواهد از این تسهیلات استفاده کند، انرژی تولیدی را به قیمت هر کیلو وات ساعت 9 هزار و 700 ریال به وزارت نیرو بفروشد.

وی در خصوص مراحل انجام کار، توضیح داد: متقاضیان می توانند با مراجعه به شرکتهای برق در سراسر کشور و اعلام آمادگی، لیست پیمانکاران، سازندگان و فروشندگان این تجهیزات را دریافت کنند تا پس از نصب این تجهیزات، ضمن تأمین برق خود، منبع درآمدی نیز از طریق فروش برق کسب کنند.

فلاحتیان حداقل مساحت نصب سلولهای فتو ولتائیک برای 20 واحد مسکونی را حدود 300 مترمربع ذکر کرد که با نصب این مولدهای خورشیدی بر روی بام، هر آپارتمان می تواند برای خودش یک مولد خورشیدی داشته باشد.

وی افزود: ما انتظار داریم در جهت حفظ محیط زیست و تولید انرژی پاک، مردم از این روش استقبال کنند و با سرمایه های خیلی کم وارد عرصه تولید برق شوند و برق تولیدی خود را نیز با قیمت مناسب به وزارت نیرو بفروشند.

کد خبر 246439 - از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی - شانا

 

نویسنده: نقل از مطبوعات
نظرات کاربران

آقاگل در جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ :   ارسال پاسخ
سلام.چه کارنیکویی
اما متوجه نشدم چگونگی ثبت نام برای دریافت وام اختصاص یافته و اینکه برای سفارش چنین طرحی بکجا باید مراجعه کرد
باتشکر

مدیر سایت در شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ :
با سلام و تشکر از توجه شما
لطفا به شرکت توزیع برق منطقه خودتان یا همان اداره برق منطقه ای مراجعه نمایید و اگر ثبت نام میکردند میتوانید در این طرح یا طرح مشابه آن ثبت نام نمایید.
البته این خبر مربوط به چند سال پیش است و اطلاع دقیقی نداریم که هنوز به همین شکل اجرا میشود یا خیر.

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.