اینترنت اشیا

سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴
اینترنت اشیا اصطلاحی کلی برای توصیف شبکه ای در حال رشد از اشیا است که توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر، و انجام وظایف بدون دخالت انسان را دارند.

عصرایران؛ محمد مهدی حیدرپور - اینترنت اشیا (IoT) اگرچه بر پایه هایی آزمایش شده و مورد اعتماد شکل گرفته اما مفهومی نسبتا جدید در جهان محسوب می شود. هنوز موارد بسیاری برای یادگیری درباره این که اینترنت اشیا چیست، ارزش آن چه میزان است، و این که چگونه جهانی که در آن زندگی می کنیم را تغییر خواهد داد، وجود دارند. در ادامه چند نکته که باید درباره اینترنت اشیا بدانید را ارائه می کنیم.

شش چیزی که باید درباره اینترنت اشیا بدانید

چه چیزی است؟

اینترنت اشیا اصطلاحی کلی برای توصیف شبکه ای در حال رشد از اشیا است که توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر، و انجام وظایف بدون دخالت انسان را دارند. اینترنت اشیا که به طور پیچیده با مفهوم ماشین به ماشین (M2M) پیونده خورده به تدریج روانه بازار شده و طی دهه های پیش رو ده ها میلیارد از دستگاه های مختلف بر اساس آن در خانه ها، خودروها و حتی درخت ها و خیابان ها با یکدیگر ارتباط برقرار خواهند کرد.

شش چیزی که باید درباره اینترنت اشیا بدانید

اینترنت اشیا از سه مولفه اصلی که خود اشیا، شبکه هایی که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، و تجزیه و تحلیل هایی که برای استفاده از داده های جاری از یک دستگاه به دستگاه دیگر مورد استفاده قرار می گیرند را شامل می شود. بینش بدست آمده از داده های جمع آوری شده چیزی است که جنبه کاملا جدیدی به اینترنت اشیا می بخشد.

نسبت به اینترنت همه چیز متفاوت است

بر خلاف آنچه ممکن است بسیاری فکر کنند، اینترنت اشیا مفهومی کاملا متفاوت از اینترنت همه چیز (IoE) است، اگرچه دارای برخی شباهت ها هستند. اینترنت اشیا اصطلاحی است که برای توصیف اشیا فیزیکی در سراسر جهان بکار می رود که پیش از آن قرارگیری در معرض کاربردهای دیجیتال با یکدیگر ارتباط دارند. اینترنت همه چیز بیشتر بر مجموعه های داده متمرکز است.

شش چیزی که باید درباره اینترنت اشیا بدانید

به گفته مرکز پژوهشی ABI، اینترنت همه چیز دارای سه زیرسیستم است که اینترنت اشیا، اینترنت انسان ها (آن چه انسان به هر شکلی وارد دستگاه می کند) و اینترنت دیجیتال (تولید داده و ارتباط آن برای استفاده های بیشتر) را شامل می شود. در حقیقت، اینترنت همه چیز ممکن است هدف نهایی در نظر گرفته شده باشد اما بدون حضور اینترنت اشیا امکان‌پذیر نخواهد بود.

همه درباره اشیایی کوچک

دلیل این که شور و شوق زیادی پیرامون اینترنت اشیا را فرا گرفته اندازه خالص آن است. در نوامبر 2014، مرکز پژوهشی گارتنر به این نکته اشاره داشت که 4.9 میلیارد شی شبکه شده تا پایان سال 2015 مورد استفاده خواهند بود که افزایش 30 درصدی نسبت به سال 2014 را نشان می دهد. این آمار هم راستا با پیش بینی 26 میلیارد دستگاه شبکه شده تا سال 2020 است.

شش چیزی که باید درباره اینترنت اشیا بدانید

از سوی دیگر، بنابر برآورد شرکت پژوهشی IDC، تعداد دستگاه های جدید در بخش مصرف کننده بین سال های 2014 تا 2020 با افزایش 5 تریلیونی به 7.1 تریلیون خواهد رسید. این اشاره ای دیگر برای توجیه قرار گرفتن خانه های هوشمند در کانون توجه و بحث ها است. خانه هوشمند یکی از بزرگترین بخش های اینترنت اشیا را تشکیل می دهد و بنا برآورد مرکز گارتنر تا سال 2017 حدود 40 درصد از 2.6 میلیارد شی شبکه شده در شهرهای هوشمند درون خانه های هوشمند قرار خواهند داشت.

خانه هوشمند قادر به ردیابی هرچیزی که روزانه انجام می دهیم، قفل کردن و باز کردن قفل در ورودی، ارائه سفارش خودکار هنگامی که مواد غذایی در یخچال تمام شده اند و بسیاری کارهای دیگر خواهد بود. با معرفی دستگاه هایی مانند هولو لنز مایکروسافت آینده ای که خانه های هوشمند را در بر می گیرد هیجان انگیزتر خواهد بود.

امنیت مساله ای کلیدی است

شش چیزی که باید درباره اینترنت اشیا بدانید

یکی از نگرانی های اصلی مصرف کنندگان درباره میلیاردها دستگاه که تمام وقت به جمع آوری داده ها می پردازند حفظ امنیت و حریم خصوصی است. زمانی که مساله نشت داده ها در نظر گرفته می شود، اینترنت اشیا پیش‌تر مشکلاتی را نشان داده است اما شیوه استفاده درست برای جلوگیری از بروز داستان هایی ترسناک گزینه کلیدی در این زمینه محسوب می شود و رگولاتورها نیز به صورت جدی تامین امنیت اینترنت اشیا را دنبال می کنند. اگرچه تلاش های صورت گرفته آغاز خوبی محسوب می شوند اما هنوز کارهای بسیاری باید انجام شوند تا تامین امنیت و حفظ حریم خصوصی دستگاه های جدید تامین شود.

5G نقشی کلیدی دارد

شش چیزی که باید درباره اینترنت اشیا بدانید

تمامی دستگاه های شبکه شده نیازمند فضا برای ادامه حیات خود هستند و اتصال بزرگترین بخش در این زمینه محسوب می شود. 5G هوشمندترین شبکه تا به امروز نامیده می شود و می تواند به عنوان کاتالیزوری برای تمامی این دستگاه های پیچیده عمل می کند. انتظار می رود شبکه 5G با سرعت میانگین 10 گیگابیت بر ثانیه و بیشینه سرعت 800 گیگابیت بر ثانیه کار کند.

تمام بازیگران بزرگ سهم می خواهند

گوگل و اپل تنها دو نمونه از شرکت هایی هستند که به موفقیت اتوماسیون چشم دوخته اند و تنها با نگاهی به صرف هزینه های سنگین گوگل برای پروژه "نست" و تلاش اپل به منظور توسعه هوم‌کیت SDK برای دستگاه های موبایل می توان جدیت آنها را دریافت.

شش چیزی که باید درباره اینترنت اشیا بدانید

مایکروسافت با پروژه آزور و شرکت های دیگر مانند سامسونگ و آی‌بی‌ام با طرح های مختلف خود برای اینترنت اشیا نمونه هایی دیگر از این دست هستند.

نست نمونه ای جالب توجه برای بررسی است. این دستگاه کوچک پیش از آن که توسط گوگل خریداری شود در قالب یک ترموستات هوشمند شکل گرفت و سرانجام طی برنامه نست که کنترل کل خانه را مد نظر قرار داده به هدف خود نزدیک شده است. در حال حاضر، از طریق اپلیکیشن نست امکان کنترل دستگاه های دیگر مانند قفل هوشمند آگوست، چراغ های هوشمند هیو فیلیپس، لوازم خانگی هوشمند ال جی، و سیستم خواب آئورا وجود دارد.

 

منبع: عصر ایران
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.