10 گام مبارزه با تغییر اقلیم در خانه

با کارهای کوچک، ‌ولی مؤثر در خانه و حیاط و باغ و محل کار، می‌توانیم گازهای گلخانه‌ای را کمتر کنیم، و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم.

 

1. لامپها را با لامپهای ال ای دی تعویض نمایید..

2. هنگام خرید وسایل الکترونیکی، محصولات دارای برچسب مصرف سبز را انتخاب کنید.

3. هوشمندانه محیط را سرد و گرم کنید: حدود نیمی از قبض‌های انرژی مربوط به هزینه‌های سرمایش و گرمایش است. وسایل سرمایش و گرمایش خود را چک‌آپ سالانه کنید و مطمئن شوید نقصی ندارند. استفاده از ترموستات و سیستم کنترل مناسب فراموش نشود.

خرید اینترنتی انواع ترموستات

4. خانه را عایق‌بندی کنید: رخنه‌های هوا را بگیرید تا سرما و گرمای بیرون وارد خانه نشود. از پنجره‌های دوجداره استفاده کنید.

5. کاهش، مصرف دوباره، بازیافت: روزنامه‌ها، بطری‌های نوشیدنی، انواع پلاستیک، و بسیاری از کالاها را می‌توانید به برنامه‌های بازیافت شهرداری‌ها بسپارید. 

سامانه های بازیافت آنلاین (برخط)

باتری کهنه بدهید نو بگیرید​​​​​​​

6. مصرف بهینه‌ی آب: پمپاژ، تصفیه و گرمایش آب انرژی بسیاری مصرف می‌کند. این انرژی با آزادسازی گازهای گل‌خانه‌ای تولید می‌شود. پس صرفه‌جویی در مصرف آب می‌تواند  آزادسازی گازهای گل‌خانه‌ای را کمتر کند. صرفه‌جویی در مصرف آب در خانه آسان است. حتی حرکت ساده‌ای مثل بستن شیر آب هنگام مسواک زدن یا اصلاح صورت، می‌تواند از هدررفت مقدار قابل توجهی آب جلوگیری کند. آیا می‌دانید شیر آبی که چکه می‌کند هر روز حدود 200 گالون آب را هدر می‌دهد؟ همه‌ی شیرهای آب خانه را تعمیر کنید. روشن کردن ماشین ظرف‌شویی وقتی کاملاً پر شده باشد تقریبا 100 پوند دی‌اکسید کربن صرفه‌جویی میشود. در آبیاری حیاط هوشمندانه عمل کنید. تنها در زمان نیاز چمن را آبیاری کنید و کار را در خنک‌ترین زمان روز، اوایل صبح انجام دهید. 

7. در حیاط و باغ هم سبز باشید: آیا می‌دانستید پس‌ماند غذا و زباله‌های حیاط 20-30 % از دورریز ما را تشکیل می‌دهد؟ کمپوست کردن پس‌ماند غذا و زباله‌های تر میزان زباله‌ای که برای دفن فرستاده می‌شود، و گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.

8. انرژی سبز مصرف کنید:‌ در صورت امکان انرژی مورد نیاز خانه را از منابع تجدیدپذیر، مثل منابع بادی یا خورشیدی تأمین کنید. از برقی استفاده کنید که به روش‌های دوستدار محیط‌زیست تولید می‌شود.

9. ردپای کربنی خانوار خود را محاسبه کنید: میزان آزادسازی گازهای گلخانه‌ای حاصل از مصرف انرژی، حمل‌و‌نقل، و دفع زباله را محاسبه کنید. 

10. این اطلاعات را منتشر کنید: به خانواده و دوستان خود بگویید که بهره‌وری انرژی برای خانه‌ها و محیط‌زیست‌شان مفید است،‌زیرا انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. این پیام را برای دوستانتان بفرستید تا با کمک هم خانه‌ و زندگی در محیط زیست را بهبود ببخشیم.

 

منبع:
https://www.epa.gov/climatechange/what-you-can-do-home

تصاویر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.