سیستم‌های گرمایشی ساختمان‌ها

پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

سیستمهای گرمایش ساختمان‌ها

 

سیستم‌های گرمایش با آب 

سیستم گرمایش با آب به سیستمی مرکزی گفته می شود که در آن یک دیگ آبگرم یا بویلر در محل موتورخانه ساختمان نصب شده و پس از  گرم کردن آب ، آبگرم را با لوله کشی به پایانه های توزیع کننده هوای گرم و سرد مانند دستگاه هواساز ، فن کویل یا رادیاتور داخل ساختمان  پمپاژ می کند تا آبگرم با هوا تبادل حرارتی انجام دهد. سیستم گرمایش با آب معمولا به ۴ دسته (آبگرم با درجه حرارت کم ، متوسط ، زیاد و بخار داغ) تقسیم می‌شود. گرمایش بسیاری از ساختمان‌ها در ایران، به روش گرمایش با آب گرم است. در این روش ابتدا آب در بویلر موتورخانه یا پکیج گرمایشی، گرم می‌شود، 

از روش‌های معمول و پرشمار در ایران ، استفاده از رادیاتور برای گرمایش 

 

اشکال ریشه‌ای در طراحی سیستم‌های گرمایشی

رئیس کارگروه پیشگیری از مرگ خاموش، نسبت به وجود اشکالات ریشه‌ای در نحوه طراحی و نصب سیستم‌های گرمایشی در ساختمان‌های مسکونی هشدار داد.
جواد نوفرستی گفت:
هر یک از سیستم‌های گرمایشی در صورتی که به صورت اصولی و استاندارد در واحدهای مسکونی طراحی و اجرا نشوند می‌توانند منجر به بروز حوادث جبران‌ناپذیر شوند. وی با اشاره به مناسب بودن سیستم‌های گرمایشی حرارت مرکزی و موتورخانه‌ای برای واحدهای مسکونی با بیش از 10 واحد، تصریح کرد: با این وجود آنچه در مرحله اول اهمیت قرار دارد آن است که اولا ساختمان‌ها مطابق با اصول ایمنی و مهندسی ساخته شوند، سپس سیستم گرمایشی مناسب مطابق با اصول استاندارد طراحی و اجرا شود و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. نوفرستی با بیان اینکه متاسفانه اغلب سیستم‌های گرمایشی در ساختمان‌ها از سوی افراد فاقد صلاحیت طراحی و اجرا می‌شوند، گفت: بخش عمده دغدغه‌های ما مربوط به ساختمان‌هایی است که با سیستم گرمایشی آبگرمکن و بخاری گازی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند .
وی خاطرنشان کرد: در اجرای سیستم‌های گرمایشی موتورخانه‌ای نیز باید از فناوری‌‌های روز استفاده کنیم و با جایگزین کردن سیستم سنتی دیگ و مشعل موتورخانه‌ای با دیگ‌های چگالشی به سمت ایمنی بیشتر و مدیریت بهینه‌تر انرژی در ساختمان‌ها حرکت کنیم.
مأخذ : دنیای اقتصاد
https://t.me/control_paya

تصاویر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.